Šta raditi sa električnim trotinetima

Električni trotineti kao prevozno sredstvo u EU postaju sve više problem nego olakšanje u saobraćaju. Dve najveće kompanije za iznajmljivanje „Lajm“ i „Bird“ već vrede preko milijardu evra, a potražnja za ovim vidom prevoza ne jenjava. Radi bezbednosti, pojedini evropski gradovi zabranili su korišćenje trotineta u pojedinim delovima ili su vremenski ograničili njihovu upotrebu.

Kod nas za nekoliko meseci prodato je 35.000 trotineta samo u Beogradu, što je, kažu, rekord za neko prevozno sredstvo. Liste čekanja za kupovinu na kredit su duge i po nekoliko meseci, a kupovina preko interneta nije još evidentirana.

Stručnjaci upozoravaju da ne treba zabranjivati ovakav ekološki transport, ali i da se moraju uvesti pravila zbog tolike masovnosti. Trotineti su kod nas neprepoznatljivi u zakonu, ali se mogu tretirati kao vozilo jer ih pokreće električni motor.

U tom slučaju, za njega važe pravila iz saobraćaja, ali ga voze i osobe koje ne znaju da čitaju saobraćajnu signalizaciju ili ne znaju, na primer, da li imaju prednost ako dolaze sa desne strane u raskrsnicu.

„Prvo moramo uvesti potpunu pravnu normativu koja će jasno definisati ko i pod kojim uslovima može upravljati trotinetima, pa onda i šta trotinet mora da ispunjava – od tehničke opreme do uslova i možda najvažniju stvar gde se sve mogu voziti trotineti i u koje vreme“, kaže Milan Vujanić iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

Druga bitna stvar je zaštitna oprema, ali i uređaji za signalizaciju. Po sadašnjem zakonu, biciklisti moraju imati svetloobojeni prsluk, ali i kacigu, dok trotinet voze mnogi bez ikakve zaštite i svetlosne signalizacije, naročito u večernjim satima.

Kada bismo sada tumačili trotinet, on bi zakonski najbliži bio mopedu, jer mu je brzina i do 30 kilometara na čas.

„Interesantno je to da i mopedi moraju da ispunjavaju određene zakonske uslove, trotineti nisu prepoznati zakonom, a kada budu prepoznati, onda se može definisati i šta od uslova moraju da ispunjavaju i oni, ali i vozači koji njima upravljaju“, navodi saobraćajni analitičar Milan Božović.

Postavlja se pitanje ko u slučaju nesreće ili povreda snosi odgovornost, ko plaća odštetu ako, na primer, trotinetom teže povredi pešaka.

Analitičari kažu da bi možda komunalna policija mogla na osnovu nekog pravilnika da se pozabavi ovim fenomenom, ali ne i da zabrani vožnju električnih trotineta.

Za sada kod nas nije bilo težih udesa u kojima je učestvovao trotinet, ali zakonsko rešenje je neophodno jer, pored sigurnosti onih koji voze, treba paziti i na sigurnost ostalih učesnika u saobraćaju, kažu stručnjaci.

broj komentara 20 pošalji komentar
(četvrtak, 08. avg 2019, 13:28) - anonymous [neregistrovani]

svašta

Sad Vam smetaju i trotineti (jer ih zakon ne prepoznaje ?!?). Bolji su dizelaši stari po 15, 20 godina.

(četvrtak, 08. avg 2019, 10:52) - Panic Mechanic [neregistrovani]

Сад нашли тротинете...

Не дају народу да живи...

(četvrtak, 08. avg 2019, 09:57) - anonymous [neregistrovani]

...

Savršeno mi je svejedno,da li će se vozač trotineta povrediti. Ali me ite kako dotiče činjenica, da ću ja biti kriva kad pogazim dete nekog savesnog roditelja, koji je morao još jednu glupost da kupi svome čedu, koje jurca ulicama, ne obraćajući pažnju ni na aute, ni na pešake. I mi smo tako nekada vozili, ali je bila manja brzina i manje auta na ulicama. Hajde da čekamo prvi smrtni slučaj. Žao mi onog, koji će ga nositi na duši..

(četvrtak, 08. avg 2019, 09:46) - Mirza [neregistrovani]

Nemam reči

Biciklo je zakon, a ne trotinet.

(četvrtak, 08. avg 2019, 07:16) - anonymous [neregistrovani]

Dokle više globe

Nekada su u Jugoslaviji bili mopedi Poni ekspres i Tomos automatik, koji su svojom snagom i brzinom bili ispod crte, pa nije trebala ni registracija, ni dozvola. Crta je bila na brzinu od 40 kilometara na čas i zapreminu motora od 50 kubika. Sada, sudeći po trotinetima crta ne postoji, nego sve što se kreće mora da plaća nezasitoj državi.
U Kanadi se danas slabiji mopedi na struju voze slobodno. Nema registracije, osiguranja, dozvole, ničega. Kupiš i slobodno voziš.

(četvrtak, 08. avg 2019, 00:28) - anonymous [neregistrovani]

Jednostavno

Limitirati brzinu na 15 km i problem resen.Proizvodjaci ce brzo napraviti modele koji ne mogu da razviju vecu brzinu.

(sreda, 07. avg 2019, 19:18) - anonymous [neregistrovani]

Nema nedoumica

Ti trotineti imaju motor, postižu velike brzine i samim tim moraju pre svega biti zabranjeni za maloletne. Ne mogu da se voze u saobraćaju, jer su zbog izuzetno malih točkova nestabilni i nisu bezbedni ni za koga. Posebno ih treba jasno zabraniti na biciklističkim stazama gde bi zaista bilo mrtvih, zbog rečene nestabilnosti i velike brzine. Mogu da ih voze po halama i velikim parkinzima, kao što je onaj na beogradskom sajmištu.

(sreda, 07. avg 2019, 18:00) - anonymous [neregistrovani]

Uaaa

Za lošu osobu, nesavesnog vozača, svako vozilo kojim upravlja je opasno u saobraćaju.

(sreda, 07. avg 2019, 17:50) - Nikola [neregistrovani]

Trotineti

Neka Beograd zatvori po jednu kolovoznu traku u svakoj od prometnijih ulica i pretvori je u dvosmernu biciklisticku stazu za trotinete, bicikle, rolsule, rolele, elektricne skejtove, monocikle, segveje itd. Bulevar Kralja Aleksandra ima i do 4 strake. Jedna od 4 trake se moze rezervisati za dvosmerni saobracaj trotineta i slicnih prevoznih sredstava. To je jedino moguce resenje za sve. Pesaci ce tako biti bezbedni, jer nece biti trotinetskog saobracaja po trotoaru. Isto tako se vozaci automobila vise nece mesati sa trotinetima. Ali kod nas vlast uporno izbegava da ogranici saobracaj licnih automobila nekolicine vozaca.

(sreda, 07. avg 2019, 17:15) - suncebgd [neregistrovani]

Sto pre zabraniti

Niti su za trotoar, niti za kolovoz. Visokorizicni su po same korisnike, pesake, vozace m/v. Sve u svemu, to je jedna po sve potpuno nebezbedna budalastina!