Šta je lambda sonda i čemu služi

Lambda sonda je senzor koji meri sadržaj preostalog kiseonika u izduvnim gasovima koji se izbacuju nakon sagorevanja smeše vazduha i goriva u cilindrima. Zašto je ovo merenje važno? Prvenstveno zbog ekologije, odnosno da bi izduvni gasovi bili manje štetni.

Trudićemo se da što jednostavnije objasnimo, tako da ćemo verovatno uznemiriti jezičke čistunce tehničke struke. Ponavljamo – pišemo ovo za običnog čoveka, a ne za seminarski rad.

Zašto se meri kiseonik u izduvnim gasovima?

Zato što prema rezultatima merenja kompjuter (ECU) procenjuje odnos goriva i vazduha u smeši koja ulazi u cilindre. Na primer, ako u izduvnim gasovima ima previše kiseonika, to znači da kompjuter treba da odreaguje i promeni neka podešavanja, kao npr. količinu ubrizganog goriva.

Suština je u tome da se u cilindre ubacuje optimalna količina goriva i vazduha, kako bi se postiglo optimalno sagorevanje u cilindrima.

Da bi 1 kg benzina u potpunosti sagoreo, potrebno je 14,7kg vazduha – to je optimalni (stehiometrijski) odnos (λ = 1).

Takozvani faktor "lambda" (λ) je odnos stvarne smeše goriva u odnosu na idealnu (14,7/1). Kada je smeša idealna lambda faktor je 1 (jedan). Ukoliko je ovaj broj manji, to znači da je smeša bogata, ima više goriva nego što je potrebno, a ako je veći, smeša je siromašna.

Po tome je ovaj senzor i dobio naziv lambda sonda.

Dakle, lambda sonda šalje informaciju kompjuteru motora (ECU) da li je smeša u cilindrima bogata ili siromašna. Kompjuter na osnovu te informacije, ali i na osnovu informacija od drugih senzora podešava količinu ubrizganog goriva ili parametre rada motora.

Mnogo toga zavisi od generacije motora, Euro standarda i slično. Što je motor stariji, situacija je jednostavnija, a što je savremeniji, čitava priča postaje sve komplikovanija, pa neki automobili (stariji) imaju jednu, a drugi (noviji) dve lambda sonde – jednu upravljačku smeštenu ispred katalizatora i drugu kontrolnu iza katalizatora. Ako je reč o motorima u V ili nekoj drugoj konfiguraciji sa dve izduvne grane, mogu da imaju tri ili četiri lambda sonde.

Pritom, u obzir se uzimaju i uslovi vožnje, pa se npr. pri oštrom ubrzavanju ignorišu informacije sa lambda sonde, pošto kompjuter automatski "pravi" bogatu smešu da bi zaštitio motor. Ovo je pojednostavljeno objašnjenje – situacija je mnogo komplikovanija.

Ima još mnogo primera situacija u kojima kompjuter mora da balansira i "žonglira" podešavanjem raznih parametara u deliću sekunde kako bi obezbedio dobre performanse, nisku potrošnju i pritom zaštitio motor i prateće komponente od oštećenja.

Treba reći i to da lambda sonda ne meri pravu količinu kiseonika u izduvnim gasovima, već njegovu koncentraciju u odnosu na koncentraciju kiseonika u vazduhu.

Nećemo objašnjavati konstrukciju lambda sonde i njen način rada – prelazimo odmah na ono što interesuje prosečnog vozača.

Da li moj auto ima lambda sondu?

Ako vozite benzinca, gotovo sigurno ima lambda sondu, osim ako nije baš star ili je reč o „jugiću“, „kecu“ i slično. Od sredine devedesetih godina je obavezna, a imaju je i mnogi automobili proizvedeni ranije.

Uvođenje Euro 3 standarda je praktično učinilo obaveznom. Naime, upravo zahvaljujući lambda sondi koja je bila smeštena pre katalizatora, mogla je da se podesi smeša vazduha i goriva u cilindrima tako da katalizator bude u stanju da vrlo efikasno „sredi“ izduvne gasove, odnosno učini ih manje štetnim.

Prvi je počeo da je ugrađuje Volvo još 1976. godine.

Da li dizelaši imaju lambda sondu?

Ranije nisu imali, ali savremeniji imaju – npr. stari 10-15 godina. Ne verujte nam na reč– morate da proverite za svoj auto ukoliko želite da budete sigurni.

Koliki je životni vek lambda sonde?

To najviše zavisi od stanja motora, uslova i stila vožnje, kvaliteta goriva, održavanja... Dakle, ako je motor neispravan, lambda sonda će brže da strada pošto će se ubrzano prljati.

Navodno bi trebalo da traje oko 160.000 km, ali to je samo okvirna procena. Može da traje mnogo duže ili mnogo kraće, a brojni vozači voze sa neispravnom lambda sondom, ignorišući ili ne primećujući simptome da je neispravna.

Koji su simptomi neispravne lambda sonde?

Kvar lambda sonde može da ima razne simptome – od povećane potrošnje goriva i pada snage, preko nemirnog rada u leru, do trzanja i gušenja prilikom vožnje. Tu je i upaljena "ček endžin" lampica.

Ovako izgleda prljava lambda sonda.

Moderniji automobili mogu i da odu u tzv. "sejf mod" – kompjuter je uočio da nešto nije u redu, ograničava rad motora da bi se izbegla oštećenja i obaveštava vozača da mora u servis.

Naravno, mogu da se pojave i razni drugi simptomi, u zavisnosti od generacije motora, načina kontrole rada, stanja samog motora i pratećih sistema...

Kako da znam da li se pokvarila baš lambda sonda ili nešto drugo?

Bez dijagnostike – ništa. Naravno, ukoliko umete, možete da proverite svećice, kablove i slično, da u servisu za plin proverite podešavanje plinskog uređaja ukoliko vozite na plin...

Istina, možete i sami da pokušate da proverite da li je lambda sonda "crkla", pa čak i kako radi u realnom vremenu (sa upaljenim motorom), ali to ne preporučujemo pošto možete da napravite više štete nego koristi ukoliko ne znate šta radite.

Može da se koristi dijagnostika ili unimer. Na ovu temu ima toliko varijacija da ne možemo ništa konkretnije da dodamo.

Savetujemo da idete u proveren servis, odnosno kod majstora koji ima odgovarajući alat, znanje i iskustvo. Naime, čak i ukoliko svojom dijagnostikom utvrdite da je problem u lambda sondi, nju kod nekih automobila nije baš lako izvaditi. Može i da pukne prilikom skidanja, što je onda problem posebne vrste.

Vožnja sa neispravnom lambda sondom?

Kao što smo već rekli, moguće je voziti sa pokvarenom lambda sondom, ali tu su razni prateći efekti (povećana potrošnja, pad snage, trzanje, nemiran rad u leru...). Mnogi vozači ignorišu ove simptome ili nakon nekoliko neuspešnih pokušaja popravke po „uradi sam“ principu ili kod majstora koji nisu uspeli da nađi pravi kvar, odustaju od dalje potrage za krivcem i prihvataju da je motor star i da jednostavno tako radi.

Problem je u tome što neispravna lambda sonda šalje pogrešne informacije kompjuteru, koji zatim pogrešno podešava ubrizgavanje ili druge parametre i tako može da dođe do mnogo ozbiljnijih kvarova.

Zašto se kvari lambda sonda?

Zbog uslova u kojima radi. Ona se nalazi u izduvnom sistemu, gde vladaju visoke temperature i gde prolaze razne nečistoće čak i kad je motor nov i potpuno ispravan. Vremenom se te nečistoće nakupljaju na njoj i dolazi do slanja pogrešnih informacija.

Kažu da je prosečan vek trajanja oko 160.000 kilometara. To u praksi, naravno, ne mora da znači ništa.

Ako imate stariji auto kojem je već ugrađena zamenska sonda, pitanje je u kakvom je ona stanju i koja je uopšte prava kilometraža automobila, tako da nema svrhe da se oslanjate na kilometražu.

Ako je motor neispravan, pa ima loše sagorevanje, to znači da će više raznih nečistoća dolaziti do lambda sonde, što dovodi do bržeg prljanja. Isto važi i ako ukoliko motor troši ulje ili antifriz.

Skidanje lambda sonde i vožnja bez nje?

Ovo je moguće, ali se nipošto ne preporučuje. Katalizatori se kod nas „tradicionalno“ skidaju – lambda sonda je ipak nešto komplikovanija „zverka“, a naročito ako nije samo jedna u pitanju.

Naravno, kad se lambda sonda skine, kompjuter se nekako „slaže“ da je sonda i dalje tu. Međutim, ostaje pitanje kakve informacije kompjuter u tom slučaju prima. Tako može doći do stradanja npr. ventila ili glave motora...

Vrste lambda sondi

Prvobitne dvostepene merile su samo da li je smeša goriva i vazduha siromašna(λ >1) ili bogata (λ < 1). Naprednije se nazivaju širokopojasne, pošto mogu da šalju signal proporcionalan udelu kiseonika u izduvnim gasovima. Zahvaljujući tome kompjuter može mnogo preciznije da podešava rad motora.

Takođe, ranije su postojale samo lambda sonde bez grejača, pa je trebalo da prođe određeno vreme da se dovoljno zagreju kako bi uopšte mogle da rade kako treba. Savremene imaju sopstveni grejač. Postoje još neke podele, ali smatramo da nema svrhe navoditi ih.

Univerzalne lambda sonde

Univerzalna lambda sonda je, kao što joj ime i govori – univerzalna. Može da se ugradi na svako vozilo ili na skoro svako – verovatno postoje neki izuzeci. Uglavnom, uz nju se obično dobija set različitih konektora, kako bi mogao da se stavi odgovarajući. Ona predstavlja jeftiniju opciju vlasnicima vozila kojima je originalna lambda sonda preskupa ili ne mogu da je nađu.

Tekst preuzet sa sajta polovniautomobili.com 

broj komentara 2 pošalji komentar
(subota, 22. jun 2019, 11:31) - anonymous [neregistrovani]

Kotez

Mala volim tvoju lambda sondu.

(subota, 22. jun 2019, 09:41) - anonymous [neregistrovani]

Bravo

Super tekst, svaka čast!