Automobilska revolucija neće tako brzo stići na naše ulice

Kako izgleda kada u realnim uslovima zamenite svoj automobil električnim, proverila je ekipa RTS-a. Period od sedam dana pokazao je da, bez pomoći države i fondova za ekologiju, automobilska revolucija neće tako brzo stići na naše ulice.

Inicijalno ulaganje od 46.000 evra u električno vozilo ne može se u Srbiji isplatiti za vreme trajanja radnog veka baterije od šest godina. Subvencija za kupovinu nema, a ni drugih olakšica, pa budući vlasnik u startu nema računicu.

Primera radi, podsticaj za kupovinu u susednoj Hrvatskoj je 10.000 evra za elektromobil i pet hiljada za hibridno vozilo, tako da tamo građanin može već za 13.000 evra da kupi najmanji eleketromobil i da uz to dobije besplatan parking, punjenje i putarinu.

Kod nas se plaća sve osim punjenja, koje je obezbeđeno u ovlašćenim servisima.

Ako idete 200 kilometara van Beogarda, morate imati nekoga ko će vam dati da punite automobil i verovati na reč da ćete mu potrošiti struju za samo 300 din. Struja je kod nas mnogo jeftinija nego u Evropi, i to bi možda bila osnovna motivacija za kupovinu.

„Cena koju oni moraju da plate, najčešće nekom privatniku koji proizvodi struju iz obnovljivih izvora, jeste dva do tri puta veća nego ona koju EPS prodaje građanima i industriji“, napomenuo je prof. dr Aleksandar Gajić iz Inženjerske akademije Srbije.

Voziti elektromobil je veoma teško jer se stalno borite sa rangom kretanja. Ukoliko želite da sve vreme imate uključenu klimu ili grejanje, od prikazanih 270 kilometra dometa odmah vam se odbija 25 kilometara. Svako naglo ubrzavanje odnosi vam i novu snagu baterija, ali, ako umereno držite nogu na gasu i koristite svaku nizbrdicu za punjenje, rang se može i povećati.

„Vožnja elektromobilom je zanimljiva, jer svakog trenutka na ovom ekranu vi vidite da li energiju trošite ili punite. Ekran pokazuje da se energija rekuperira, faktički da se vraća putem prednjih točkova u bateriju. Kada se doda malo gasa, automobil odmah troši energiju koja postoji“, istakao je vozač automobila.

Elektromobil je skoro nemoguće koristiti a da kod kuće nemate priključak, možda čak i brzi punjač do 22 kilovata koji puni celo vozilo za tri do četiri sata.

Oslanjanje na mrežu punjača, koja je zaista mala, u Beogradu je teško, a u gradskim garažama plaćate parking prilikom punjenja, pa tako ni tu ne postoji subvencija.

Sve u svemu, za sedam dana ekipa RTS-a primetila je mnogo prednosti ali i mana vožnje na struju, koja svuda u svetu dolazi u vidu nove revolucije u auto-industriji.

Број коментара 5

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 25. април 2024.
13° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво