Automobilska revolucija neće tako brzo stići na naše ulice

Kako izgleda kada u realnim uslovima zamenite svoj automobil električnim, proverila je ekipa RTS-a. Period od sedam dana pokazao je da, bez pomoći države i fondova za ekologiju, automobilska revolucija neće tako brzo stići na naše ulice.

Inicijalno ulaganje od 46.000 evra u električno vozilo ne može se u Srbiji isplatiti za vreme trajanja radnog veka baterije od šest godina. Subvencija za kupovinu nema, a ni drugih olakšica, pa budući vlasnik u startu nema računicu.

Primera radi, podsticaj za kupovinu u susednoj Hrvatskoj je 10.000 evra za elektromobil i pet hiljada za hibridno vozilo, tako da tamo građanin može već za 13.000 evra da kupi najmanji eleketromobil i da uz to dobije besplatan parking, punjenje i putarinu.

Kod nas se plaća sve osim punjenja, koje je obezbeđeno u ovlašćenim servisima.

Ako idete 200 kilometara van Beogarda, morate imati nekoga ko će vam dati da punite automobil i verovati na reč da ćete mu potrošiti struju za samo 300 din. Struja je kod nas mnogo jeftinija nego u Evropi, i to bi možda bila osnovna motivacija za kupovinu.

„Cena koju oni moraju da plate, najčešće nekom privatniku koji proizvodi struju iz obnovljivih izvora, jeste dva do tri puta veća nego ona koju EPS prodaje građanima i industriji“, napomenuo je prof. dr Aleksandar Gajić iz Inženjerske akademije Srbije.

Voziti elektromobil je veoma teško jer se stalno borite sa rangom kretanja. Ukoliko želite da sve vreme imate uključenu klimu ili grejanje, od prikazanih 270 kilometra dometa odmah vam se odbija 25 kilometara. Svako naglo ubrzavanje odnosi vam i novu snagu baterija, ali, ako umereno držite nogu na gasu i koristite svaku nizbrdicu za punjenje, rang se može i povećati.

„Vožnja elektromobilom je zanimljiva, jer svakog trenutka na ovom ekranu vi vidite da li energiju trošite ili punite. Ekran pokazuje da se energija rekuperira, faktički da se vraća putem prednjih točkova u bateriju. Kada se doda malo gasa, automobil odmah troši energiju koja postoji“, istakao je vozač automobila.

Elektromobil je skoro nemoguće koristiti a da kod kuće nemate priključak, možda čak i brzi punjač do 22 kilovata koji puni celo vozilo za tri do četiri sata.

Oslanjanje na mrežu punjača, koja je zaista mala, u Beogradu je teško, a u gradskim garažama plaćate parking prilikom punjenja, pa tako ni tu ne postoji subvencija.

Sve u svemu, za sedam dana ekipa RTS-a primetila je mnogo prednosti ali i mana vožnje na struju, koja svuda u svetu dolazi u vidu nove revolucije u auto-industriji.

broj komentara 5 pošalji komentar
(subota, 25. maj 2019, 15:48) - anonymous [neregistrovani]

nasa perspektiva

Ima da stigne sa zakasnjenjem koliko i Evropska Unija, znaci sa 60 do 140 godina kasnjenja. Mozda stignu ovde kad se u drugim zemljama narodi budu vec odselili na druge planete, pa nama ostanu polovni leteci automobili i budemo u cudu gledali sta je to i radosno se vozikali dok udisemo poslednje udahe vazduha na ovoj planeti.

(subota, 25. maj 2019, 14:33) - Dusan [neregistrovani]

moje misljenje

Pozdrav redakciji.
Neke stvari koje bih istakao... Taj ev Golf sto ste vozili/testirali je komedija...Ev auto u pokusaju... Nije dizajniran kao ev, baterije su ocajne, pogon/prenos, software itd...je zaista ocajno i jedno 10tak godina iza trenutnih modela...
Treba gledati na model 3(tesla) pa kia niro, hyundai kona i na jos poneki model. Relativno pristupacni(od 35k do 45k eur) i pre svega vrlo funkcionalni i prakticni vec danas... Kada se pogleda u kojoj su klasi i ko im je ekvivalnet sa sus motorima reklo bi se da su cak i jeftini!!!(bmw serije 3, audi a4 itd...sve automobili od preko 30k eur)
Sto se punjenja tice...model 3 na v3 superpunjacu se za 20min napuni oko 50% ili recimo sa 20-70% baterije za 20min!!! To je fenomenalno...
A sto se tice cene struje i slicno. Pa lepo ulozite oko 5k eur za solarne panele i invertor i punite auto besplatno kod svoje kuce ako imate uslova. Taj sistem moze da sluzi 20god(paneli npr.) Ili nocu kad je jeftina tarifa.

(subota, 25. maj 2019, 13:40) - Бојан [neregistrovani]

Трошкови

Просечна цијена kWh на јавним пуњачима у западноевропским износи 30-40 еуроценти. Струја за домаћинства кошта око 20-25 центи. Зависно од величине и начина вожње,електро аутомобили троше 15-20 kWh на 100 км. То значи 5-8е трошкова за струју на 100 км, ако пуните на мрежи јавних пуњача. Додајте на то амортизацију батерије која траје 5-8 година и кошта око 10.000е и више и јасно је да је економска рачуница несигурна. Овде не помињем остале ефекте и позадину електро покрета.

(petak, 24. maj 2019, 18:47) - anonymous [neregistrovani]

120 godina automobilizma...

Ni puteve sa ulicama revolucionisali nismo kao evropa npr..
A na mercedesu i porseu nema ni jednog srpskog zavrtnja..
Nije kljuc na baterijama...
Kljuc je u bravi na vratima.
A sasija sa osovinama i tockovima mogla bi malo duze i brze
voziti bez baterija kada bismo prestali da ponizavano nauku
i da joj zatvaramo vrata i okrecemo ledja..
voziti

(petak, 24. maj 2019, 14:25) - anonymous [neregistrovani]

Kljuc je baterija

Da bi se elektromobili prodavali u mnogo vecem broju, kljuc je da baterija postane jeftinija, sa vise kWh/Kg i sa nesto brzim punjenjem. Za sada najbolje baterije ima Tesla, od oko 250kWh/Kg... Ali vec se nagovestava da u par godina kapacitet ce se dramaticno povecati, na 400kWh/Kg. Neki pricaju za prototipe od 1000kWh/Kg. Ukoliko cene baterije spadnu dovoljno, a to je vec jedan postojeci proces, jer cema im konstantno spada, elektromobil ce ubrzo biti glavna opcija vozaca, jer ce im cena biti pristupacna.