Norveška planira džinovsku mrežu tunela koji „plutaju“ pod vodom

Da bi olakšali put kroz Norvešku koja leži na 1.190 fjordova, javno preduzeće za izgradnju puteva Norveške je predložilo izgradnju prvog podvodnog plutajućeg tunela. Tuneli će biti postavljani ispod Norveškog mora, a njihova izgradnja će koštati 25 milijardi dolara.

Ako želite da prođete ovim delom Norveške moraćete da vozite 1.100 kilometara, za šta bi vam u proseku trebalo oko dvadesetak sati.

Norveška vlada zbog toga radi na najvećem infrastrukturnom projektu u istoriji te zemlje – auto-putu E39.

Ruta tog auto-puta prolazi pored čuvenih norveških fjordova i da biste je prešli morate sedam puta da se ukrcate na trajekt.

Procenjeno je da će auto-put koji duplo skraćuje putovanje koštati neverovatne četrdeset tri milijarde dolara.

„Cena je opravdano visoka jer čuvamo ono po čemu je naša zemlja najpoznatija u svetu - fjordove. Ekologija ima prednost nad cenom“, kaže Stastrad Kevi Solvik, norveški ministar transporta.

Tunel neće biti oslonjen na dno fjordova, već će plutati u specijalnom sistemu sajli i plovaka.

„Norveška već ima 1.150 tunela, a 35 su podvodni tuneli. Vozači neće primetiti razliku da li voze tunelom kroz stenu ili je oko njega voda“, objašnjava Solvik.

Norveška je već obezbedila 25 milijardi dolara za ovaj projekat koji bi trebao da se završi do 2035. godine.

Doduše, inženjeri moraju da reše mnoge statičke izazove i izvođačke detalje, jer niko nije sasvim siguran kako će talasi, vetar i morske struje uticati na takvu plutajuću strukturu.

Inače, fjordovi su sami po sebi mirna voda pa inženjeri kažu da je ovaj projekat moguć.

broj komentara 2 pošalji komentar
(petak, 31. avg 2018, 16:17)
anonymous [neregistrovani]

Ima se može se...

25% porez na robu + 35-40% na platu = 60% plate ide državi

(petak, 31. avg 2018, 13:30)
anonymous [neregistrovani]

Inzinjer

Тунел неће бити ослоњен на дно фјордова, већ ће плутати у специјалном систему сајли и пловака.
I te sajle treba da se u nesto usidre tako da tuneli bili na sajlama ili na dnu mora dodje isto. Dinamika je vise dimenzionalna zbog svih sajli sidra plovaka i opasnosti od korozije materijala i uticaj morskih struja i talasa na naprezanje i opterecenje ukupne konstrukcije. Manji je uticaj na morsku sredinu da se napravi tunel na dnu mora ili ispod mora jer to obuhvata manju povrsinu nego ako vi imate konstrukciju viseceg tunela koji zauzima prostor u moru od dna mora do povrsine i to mnogo vise steti morskom zivotu.