Čija je obaveza dekodiranje telefona?

Na telekomunikacionom tržištu Srbije, kada je reč o korišćenju mobilnih telefona u drugim mrežama, trenutno vladaju različita pravila, kao i razlozi zbog kojih mobilni operateri prodaju „zaključane“ telefone.

Чија је обавеза декодирање телефона? Чија је обавеза декодирање телефона?

Za neke je, na primer, „zaključavanje“ telefona neophodno radi zaštite korisnika njihovih usluga, dok drugi navode da je to, u stvari „neka vrsta garancije da će korisnik izmiriti sve preuzete obaveze prema matičnom operateru“.

Kako piše portal Kamatica, advokati za praksu „zaključavanja“ telefona imaju potpuno suprotan stav i tvrde da telefon u momentu prodaje nije vlasništvo operatera, jer je njemu cena za telefon isplaćena i operater ne može ograničavati pravo svojine novog vlasnika bilo kakvim uslovljavanjem.

„Kada neko kupi telefon kao pokretnu stvar on postaje njegov vlasnik samom predajom od strane prodavca, bez obzira na to da li će cenu platiti u ratama ili ne. Postoje slučajevi da se ugovorom predviđa da pravo svojine na kupca prelazi nakon isplate cene i prodavac zadržava pravo svojine do isplate cene, ali tako nešto mora biti izričito ugovoreno“, objašnjava advokat Marko Stanković.

U svakom slučaju, dodaje Stanković, najkasnije nakon što kupac plati cenu telefona operateru, on postaje i vlasnik tog telefona.

Portal piše da je mobilni operater VIP u ovom trenutku jedini na tržištu koji više ne poručuje uređaje koji su zaključani na mrežu operatera.

„Od 2015. godine svi naši uređaji su 'SIM free' i mogu se koristiti bez prepreka na mreži bilo kog operatera“, kažu u kompaniji VIP.

Ukoliko njihov korisnik ima stariji telefon, objašnjavaju, procedura „otključavanja“ je jednostavna i završava se za jedan dan i tu uslugu ova kompanija ne naplaćuje.

Dodaju i da je praksa „zaključavanja“ telefona „neka vrsta garancije da će korisnik platiti svoje račune prema mobilnom operateru".

„Korisnik koji ima stariji telefon treba prvo da pozove korisnički servis, kaže ime i broj uređaja i zatraži kod za otključavanje. Kod se najčešće odmah prosleđuje korisniku jer se već nalazi u našoj bazi. Uslugu otključavanja uređaja ne naplaćujemo“, preciziraju u VIP-u.

U kompaniji „Telekom Srbija“, piše portal, za to imaju potpuno drugačije objašnjenje.

Kako navode, uređaji koji se prodaju na njihovim prodajnim mestima zaključani su zbog „bolje tehničke zaštićenosti i svođenja na najmanju meru zloupotreba uređaja, koje utiče na korisničko iskustvo“.

Telefon može da „otključa“ samo onaj ko je i potpisao ugovornu obavezu, i to kad ona istekne.

„Zahtev se podnosi ili pozivom kontakt centru, (razgovor sa operaterom se naplaćuje 10,17 dinara ukoliko se poziv obavlja iz matične mreže), ličnim dolaskom do poslovnice ili mejlom“, navode u „Telekomu“.

Ukoliko se vlasnik odluči da mejlom dostavi zahtev neophodno je da pored imena i prezimena navede broj uz koji je kupljen uređaj, šifru korisnika, datum rođenja, model i oznaku telefona, objašnjavaju proceduru u „Telekomu Srbija“.

Prema njihovim rečima, sve to može trajati nekoliko dana, jer se u većini slučajeva zahtev prosleđuje dobavljaču nakon čega se čeka odgovor, a usluga je besplatna.

„Otključavanje“ se ne naplaćuje ni u „Telenoru“, a korisnik sve završava za dan ili dva, kažu u ovoj kompaniji.

Kod njih se zahtev šalje isključivo elektronskom poštom uz osnovne podatke o korisniku, kao i broj i model uređaja. „To je moguće nakon isteka ugovorne obaveze ili za vreme njenog trajanja, ali ako korisnik isplati punu cenu uređaja“, navode u „Telenoru“.

Dodaju da time pokušavaju „da zaštite vlasnike uređaja od potencijalnih zloupotreba i krađa“.

Број коментара 3

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 16. април 2024.
24° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво