Više električnih automobila, manje zagađenje vazduha

U svetu je sve više vozača koje ne brine poskupljenje nafte. Prošle godine broj električnih automobila porastao je 54 odsto i premašio je tri miliona. Kod nas su takvi automobili prava retkost, a pomogli bi da se bar smanji zagađenje vazduha. Država planira veću naplatu ekološke takse za vozila koja ispuštaju više štetnih materija u vazduh.

Kineskim putevima saobraća više od milion električnih automobila. U Evropi je oko 820.000 vozača koji više ne brinu o ceni nafte, ali brinu o čistijoj životnoj sredini.

„Osnovna prenost automobila na električni pogon jeste smanjenje troškova kada gledamo cenu goriva i cenu održavanja takvog automobila. Cena održavanja samog automobila je u rangu oko 50 posto, a ušteda goriva ide oko pet puta i više“, kaže Predrag Vučinić iz kompanije „ABB Srbija“.

Za jednu benzinsku pumpu potrebni su milioni evra, dok punjači za električne automobile koštaju dvadesetak hiljada evra.

„Moramo se potruditi da tu električnu energiju dobijemo iz obnovljivih izvora, jer ako koristimo fosilna goriva realno ništa nismo uradili. Prilikom proizvodnje naših automobila i električnih hibrida vodi se računa da se automobil napravi tako da što manje zagadi životnu sredinu. Naši automobili se proizvode u fabrici u Lajpcigu koja se potpuno pogoni snagom tri velike vetrenjače“, objasnio je Miloš Milutinović iz „Delta motorsa“.

Neke zemlje su za automobile koji ne zagađuju vazduh uvele stimulacije poput besplatne registracije, besplatnog parkinga i punjenja.

Najveći kupac električnih automobila je Norveška koja je najbogatija naftom. U Srbiji je registrovano nešto više od 130 električnih automobila, a ima svega desetak punjača za takve automobile.

Prema podacima Svetske zdravstvene organizacije, u svetu šest miliona ljudi godišnje umre zbog zagađenog vazduha. U Srbiji 5.400. Jedna od mera kojom se planira smanjenje emisije štetnih gasova je ekološka naknada za vozila.

„Počećemo od toga da ekološka naknada bude srazmerna ekološkom uticaju vozila na životnu sredinu. Ići će se u pravcu toga da se više naknada ne plaća po toni vozila već po količini ugljen dioksida koji se emituje u vazduh“, navodi Filip Radović, direktor Agencije za zaštitu životne sredine.

Prosečna starost automobila u Srbiji je 16 godina. Zagađivači su i stari autobusi pa se planira i da što više vozila javnog prevoza bude na čista goriva.

Број коментара 8

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 18. април 2024.
8° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво