Kamioni bez vozača za pet godina na evropskim putevima

Do sada je bilo dosta reči o autonomnoj vožnji i automobilima bez vozača, ali stručnjaci „Dajmlera“ i nemačkih instituta tvrde da će već za pet godina u masovnu upotrebu ući sistemi za vožnju kamiona koji su potpuno automatizovani, tako da će vozač biti samo programer operacija.

Da bi stručnjaci to demostrirali, novinari iz čitavog sveta pozvani su u Diseldorf i u realnim uslovima, na auto-putu koji ima manji dnevni saobraćaj, pokazali kako će, već od sledeće godine, kamioni moći da se umreže, idu u konvoju, jedan iza drugog, bez vozača na razdaljini od 15 metara.

Eksperimenti ovog tipa da kamioni učestvuju u saobraćaju bez uticaja vozača, bili su doskora zabranjeni u Evropi, jer je po sadašnjoj Bečkoj konvenciji, vlasnik vozila i onaj ko upravlja, odgovoran u saobraćaju.

Zato je sistem za vožnju kamiona putem kamera i satelita razvijan u Americi, a prvi put primenjen pre nekoliko nedelja u Evropi, u realnim uslovima saobraćaja, čemu je prisustvovala i ekipa RTS-a.

Za sada, ovaj sistem obuhvata stvaranje konvoja kamiona na auto-putu koji međusobno komuniciraju, voze na razdaljini od samo 15 metara, štede gorivo i do 15 odsto, a potpuno su bezbedni u svim uslovima vožnje.

„Uskoro nas očekuje revolucija u transportu. Kamioni će biti platforme kombinovanog prevoza, a vozači programeri poput sadašnjih pilota aviona. Ono što raduje, to je da možete uvek preuzeti kontrolu nad vozilom, a ne raduje to što su naši zakoni u Evropi konzervativni i veoma strogi i ne prate vreme“, objašnjava Diter Zece iz „Mercedesa“.

Novim sistemom vođenja kamiona u koloni na auto-putu smanjuje se mogućnost udesa za 90 odsto. Ukoliko iz bilo kog razloga neki učesnik u saobraćaju mora da se skloni između kamiona koji voze na razdaljini od 15 metara, radar sistem odmah reaguje i na bezbednu distancu dovodi vozila u koloni tako da se automobilista koji je ušao u kolonu može bezbedno uključiti u druge trake auto-puta.

„Ako konvoj kamiona koji vozi auto-putem naiđe na prepreku, on sam koči, ili, ukoliko može, bezbedno zaobilazi postavljenu prepreku na auto-putu bez upravljanja vozača. Kao što vidite, rizične situacije u vožnji u potpunosti su eliminisane. Neće više biti teških udesa u kojima će učestvovati kamioni. Oni će moći međusobno da komuniciraju i da tim putem donose najbolje i najsigurnije odluke“, kaže doktor Volfgang Bernhard iz nemačke Kontrole saobraćaja.

Ovakvi sistemi od 2025. godine biće obavezni u svim kamionima koji će voziti na dužim rutama američkim auto-putevima, a slično se predviđa i u članicima EU.

Број коментара 4

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 28. април 2025.
16° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом