Читај ми!

Švajcarski izum štiti ljudsku vrstu

Avion „Solar impuls 2“, koji može da leti danju i noću zahvaljujući energiji Sunca, predstavljen je u Švajcarskoj. Konstruktori ove letelice poručuju da njihov projekat predstavlja nadu u mogućnost čistih tehnologija i obnovljivih izvora energije, koji će zaštititi ljudsku vrstu.

Eksperimentalni avion sa ljudskom posadom, koji ne pokreće fosilno gorivo već energija Sunca, predstavljen je danas u Pajernu u Švajcarskoj.

Švajcarski konstruktori i piloti „Solar impulsa 2“, Bertran Pikar i Andre Boršberg, poručili su tokom svečanog otkrivanja letelice da taj avion, koji svoja četiri električna motora sa propelerima napaja preko više od 17.000 foto-naponskih ćelija, predstavlja nadu u mogućnost čistih tehnologija i obnovljivih izvora energije - da jednog dana zaštite ljudsku vrstu.

„Uvek govorimo da treba da zaštitimo prirodu, ali ne brinite, ona može samu sebe da sačuva. Ukoliko jednog dana na planeti ne bude više ljudi, priroda će nastaviti da živi. Zato moramo da zaštitimo ljude od svih problema koji mogu da unište ljudska bića. Zato je podrška ovom projektu veoma važna“, poručuje Pikar.

Zadatak koji su Pikar i Boršberg postavili sebi tokom narednih meseci jeste da što bolje pripreme letelicu i sebe, kako bi sredinom sledeće godine obleteli celu zemaljsku kuglu sa svega četiri ili pet sletanja.

„Novina u ovom projektu jeste let preko okeana, koji će sigurno trajati barem pet dana i pet noći. Kada budemo poleteli sa obala Kine, nećemo znati kakvo će vreme da nas očekuje, jer je pet dana predugačak period za prognozu. Moraćemo da pronađemo način da dođemo do druge obale po dobrom vremenu, jer ovaj avion mora da leti po relativno dobrom vremenu“, kaže Boršberg.

Boršberg je podsetio da je avion baziran na obnovljivim izvorima energije, što mu omogućava da leti nedeljama i mesecima, ali da je za let oko sveta potrebno i pilot da bude sposoban za taj izazov.

Kako je objasnio, Pikar i on su se spremali na različite načine, koristeći jogu, meditacije, različite tehnike disanja.

„Nameravamo da imamo kratke periode sna, od najviše 20 minuta, samo kada letimo iznad okeana. To smo trenirali u simulatorima letenja i van njih, na velikoj nadmorskoj visini. Spavali smo šest puta po 20 minuta, tokom 24 sata, četiri dana zaredom. Tu naučiš mnogo o sebi i svako mora za sebe da pronađe način kako da to postigne“, ističe Boršberg.

Govoreći o izazovima s kojim se suočavao tim konstruktora, Boršberg je istakao da je najteži problem bilo napraviti što lakšu letelicu, ali i doći do najboljeg rešenja oko kojeg će se složiti svi učesnici projekta.

Kada je reč o praktičnoj i svakodnevnoj upotrebi aviona na solarni pogon, Boršberg je ocenio da će za to biti potrebno vreme i podsetio da je trebalo da prođe 25 godina od prvog leta braće Rajt, do Lindbergovog preleta okeana, kao i još 25 godina da u avionu na istoj relaciji bude 100 putnika.

„Ista situacija je i ovde. Ali šta možemo da uradimo jeste da tehnologiju, koja je razvijena na ovom projektu, primenimo i u druge svrhe. Primer je pena koju koristimo za izolaciju pilotske kabine od hladnoće. Sada je koristimo u frižiderima širom sveta kako bismo smanjili njihovu energetsku potrošnju kroz izolaciju. Primena ovih tehnologija može da počne danas, ne mora da čeka do sutra“, zaključio je Boršberg.

Letelica koja je danas predstavljena je naslednica „Solar impulsa“, koji je prethodne četiri godine, od kada je 2010. godine konstruisan, postavio nekoliko svetskih rekorda - prvi noćni let solarnog vazduhoplova, koji je trajao 26 sati, 10 minuta i 19 sekundi, zatim prvi let između kontinenata - od Madrida do Maroka, ali i od zapadne do istočne obale Sjedinjenih Američkih Država.

Najveći uspeh „Solar impulsa“ je ostvario upravo nad severnoameričkim kontinentom, 23. maja 2013. godine, kada je bez kapi fosilnog goriva, samo uz pomoć energije Sunca, preleteo 1.506 kilometara - od Feniksa do Dalasa.

Tokom tog leta, koji je trajao nešto kraće od 19 sati i kojim je oboren svetski rekord u pređenoj daljini jednog solarnog vazduhoplova, u kokpitu se nalazio Andre Boršberg.

Za razliku od prototipa, u čijoj izgradnji su korišćeni postojeći materijali i tehnologije, „Solar impuls 2“ je zahtevao razvoj novih materijala i konstruktorskih metoda, poput nanotehnologije koju je proizvela kompanija "Bayer MaterialScience".

Ta kompanija postala je zvanični partner na projektu švajcarskog „Solarnog impulsa“ 2010. godine, od kada više od 24 istraživača rade u laboratorijama kompanije u Leverkuzenu, Dormagenu i Krefeld-Uerdingenu, na idejama za lake konstrukcije i energetsku efikasnost, poput delova pilotske kabine, krila i motorne gondole.

„Solar impuls 2“ ima raspon krila 72 metra, veći od Boinga 747-8, težinu poput putničkog automobila 2,3 tone, veličinu kokpita 3,8 kubnih metara, 17.248 solarnih ćelija debljine 135 mikrona, četiri litijumske baterije gustine od po 260 vat-sati električne energije po kilogramu, a koje su ukupno teške 633 kilograma.

Prema rečima konstruktorskog tima, cilj „Solar impuls“ projekta je da se pokaže kako istraživački duh, inovativni materijali i čiste tehnologije mogu da promene svet.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

недеља, 22. септембар 2024.
26° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи