Читај ми!

Rostislav Beljakov, čovek iza „migova“

Reč „mig“ postala je sinonim za vojnu moć Sovjetskog saveza. Njihov konstruktor Rostislav Beljakov ostaće upamćen po osmišljavanju neverovatnih letelica koje su zadavale glavobolje u vojnim krugovima na Zapadu.

Ruski konstruktor aviona Rostislav Beljakov, koji je prošle nedelje preminuo u 94. godini, nije bio preterano poznat van Sovjetskog saveza. Međutim, letelice koje je osmislio i konstruisao itekako su bile poznate, navodi Bi-Bi-Si, osvrćući se na život legendarnog konstruktora.

Mali broj reči toliko podseća na Hladni rat kao akronim za konstruktorski biro koji je Beljakov vodio dve decenije - „MiG“.

Neki od „migova“ kojima je Beljakov pomogao da se sa papira, od faze crteža vinu na nebo su među najimpresivnijim koje je Sovjetski savez izbacio, poput lovca-bombardera „mig-23“, impresivnog „mig-25“ koji je mogao da leti tri puta brže od zvuka, i „mig-29“ sa dva motora koji je napravljen kao odgovor na američki „F-16“.

Beljakov je preuzeo posao generalnog direktora biroa „MiG“ nakon smrti osnivača Artjoma Mikojana, 1971. godine. No, treba reći da je u Birou bio od 1941, a jedan od prvih poslova mu je bio unapređenje lovca „mig-3“.

Ipak, ime Biroa postaje naširoko poznato tek sa pojavom aviona „mig-15“, koji je veoma zabrinuo američke vojne krugove.

„Imali ste kompaktan, mali, manevarbilan i izuzetno efikasan lovac na mlazni pogon koji je potpuno dominirao u vazduhu tokom rata u Koreji“, ističe Džonatan Glensi, avijacijski stručnjak.

Prema njegovim rečima, „mig-15“, bilo da je u vazduhu ili u muzeju na pijedestalu, evocira uspomene na hladnoratovsku eru.

Zbog njega je reč „mig“ postala toliko poznata da je prosečna osoba na Zapadu svaki ruski vojni avion tokom 50-ih i 60-ih godina zvala „mig“.

Beljakov je vrlo brzo postao jedan od „Migovih“ glavnih dizajnera, pomažući u konstruisanju „miga-21“, koji se proizvodio skoro punih pola veka.

Poput „miga-15“, koji je američkoj vojsci zadavao glavobolje u Koreji, „mig-21“ je bio noćna mora u Vijetnamu.

Ipak, ono po čemu će Beljakov najviše ostati upamćen jesu naredni projekti.

Ogromni „mig-25 foksbet", koji je bio velik kao „lankaster“ bombarder iz Drugog svetskog rata a tri put brži od zvuka, bio je jedan od Beljakovljevih najimpresivnijih radova.

Bio je neverovatno brz. Mašina koja je dostizala brzinu od tri maha bila je dizajnirana da presreće novu generaciju američkih strateških bombardera dugog dometa koji su nosili nuklearne bojeve glave, posebno „B-70 valkiru“.

„Vojni konkord“ kako su ga mnogi nazvali, dvomotorni „mig-25“ mogao je da dostigne visinu od 21 kilometar, a napravljen je da bude smrtonosni protivnik američkih bombardera.

Tadašnja serija složenih američkih bombardera nikada nije ni ušla u službu, dobrim delom zahvaljujući strahu od „miga-25“, ali se zato 1.186 „foksbetova“ vinulo u nebo.

Beljakovljev dizajn, u koji su Amerikanci imali delimičan uvid iz špijunskih fotografija, uplašio je Pentagon i ubrzao razvoj „F-15“, jednog od glavnih stubova avijacije SAD.

Kada je jedan sovjetski pilot prebegao u Japan u „migu-25“ 1976. godine, agenti CIA potpuno su rasklopili i ponovo sklopili avion pre nego što je vraćen Sovjetskom savezu.

Daglas Beri, sa Međunarodnog instituta za strateške studije, prvi put je upoznao Beljakova kada se Sovjetski savez raspao.

Uprkos tome što je ruski konstruktor tada imao 70 godina, on se i dalje sa puno entuzijazma bavio razvojem „migova“, čak i u teškim vremenima za Biro.

„Raspad Sovjetskog saveza ubrzo je uslovio totalni kolaps razvojnih planova i tokom 90-ih godina nekada poznati konstruktorski biro borio se da opstane“, objašnjava Beri.

Prema njegovim rečima, najveći uspeh Beljakova je to što je on najveći razlog zbog kojeg je „Mig“ u Sovjetskom savezu bio ispred svog glavnog rivala - „Suhoja“.

„To se na najbolji način videlo i kada je naručen lovac pete generacije. Prototip 'artikal 1,44' je napravljen i sproveden je probni test, ali Rusija 90-ih godina nije mogla da finansira njegov dalji razvoj i program je napušten“, ističe Beri.

„Migovi“ i dalje služe u mnogim vojskama širom sveta. I dok sudbina „Miga“ posle raspada Sovjetskog saveza ne može da se meri sa „Suhojem“, ime koje je za vreme Hladnog rata izazivalo žmarce na Zapadu ostaće još dugo upamćeno.

Uostalom, u toku je razvoj „miga-35“, unapređene verzije „miga-29“.

Број коментара 12

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 06. мај 2024.
17° C

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара