Читај ми!

Vozila budućnosti na smotri u Tokiju

Japanska prestonica ponovo je domaćin sajma automobila, kamiona, motocikala i opreme, koji okuplja više od 200 izlagača iz 11 zemalja, uglavnom, Azije i Evrope. Smatra se da će desetodnevnu manifestaciju, najveću te vrste u Aziji, ove godine posetiti čak oko milion ljudi.

U japanskoj prestonici Tokiju održava se 43. Sajam automobila koji okuplja više od 200 izlagača iz 11 zemalja, uglavnom Azije i Evrope. Na sajmištu je postavljeno 426 vozila, od kojih se 76 prvi put predstavljaju svetskoj javnosti.

Središnja tema ovogodišnjeg Sajma automobila u Tokiju su „pametni“ automobili budućnosti, odnosno vozila koja zahvaljujući spoljnim senzorima očitavaju situaciju na putu, komuniciraju sa drugim automobilima i semaforima, i po potrebi, automatski usporavaju, koče ili se parkiraju pokraj puta.

Među njima ima i onih koja unutrašnjim senzorima očitavaju pokrete vozača i prema njima prilagođavaju oblik vozačke kabine.

„Pametni“ automobili sutrašnjice

U skorijoj budućnosti vožnja će biti bezbednija, udobnija i sa mnogo manje stresa, jer će automobili sutrašnjice automatski podešavati svoj položaj u odnosu na druga vozila, pešake i prepreke na putu.

„Pametni“ automobili će, na primer, uz pomoć senzora instaliranih duž puta, vozaču govoriti gde se tačno nalaze pešaci, vatrogasna i kola hitne pomoći, koje još ne može da vidi, ili upozoravati ga da će se svetlo semafora uskoro promeniti.

To sve će omogućiti pravovremenu i mirnu reakciju vozača i osetno smanjiti broj saobraćajnih nesreća, objašnjavaju na štandu „Tojote“.

„U neposrednoj budućnosti biće izuzetno važno da se vozila povežu sa svojom okolinom. Znači, biće razvijani sistemi koji će povezivanjem vozila sa drugim vozilima, putem i pešacima povećati bezbednost saobraćaja. Na primer, postojaće komunikacija između automobila i informatičkog centra ili između automobila i kuće“, rekao je za RTS u Tokiju menadžer Odeljenja za informatičko planiranje korporacije „Tojote“, Takacugu Kosuge.

„Naš sistem koji povezuje vozila, puteve i informatičke centre ući će u komercijalnu upotrebu 2015. godine“, precizirao je Kosuge.

U Japanu već sada 70.000 vozila „Tojote“ vrše korisnu društvenu funkciju tako što automatski prenose informacije o zakrčenosti puteva lokalnim vlastima, vatrogascima i preduzećima.

„Ovaj sistem pomaže lokalnim vlastima da smanje saobraćajne gužve, a transportnim i dostavnim preduzećima da bolje isplaniraju rute za distribuciju. Informacije koje šalju naša vozila mogu i da pomognu lokalnim upravama u prevenciji ili smanjenju posledica nesreća“, objašnjava inženjer „Tojote“ Juđi Amano.

Osim povezivanja više vozila u jedinstvenu komunikacionu mrežu, još jedan bitan smer razvoja automobilske kompjuterske tehnologije je integracija vozača i vozila.

„Tojotino“ koncept vozilo „FV-2“ ima za cilj fuziju uma i tela vozača sa mašinom. Senzori, kamere i mikrofoni hvataju pokrete, izraz lica i glas vozača.

Vozilo menja smer, brzinu, pa i sopstveni oblik u skladu sa ponašanjem i raspoloženjem vozača.

Sve brojnija ekološka vozila poput hibrida ili automobila na električni i vodonični pogon u bliskoj budućnosti znatno će doprineti smanjenju gasova koji štete ljudskom zdravlju i izazivaju globalno zagrevanje. Oni će omogućiti i ogromne uštede novca, energije i prirodnih resursa.

Futuristička vozila na električni pogon

Ove godine posebnu pažnju privlače ekološka vozila koja ne koriste benzin. „Nisanov“ model „lif“ (list), jedan je od retkih automobila na električni pogon koji se već masovno proizvodi.

Ovaj mali porodični automobil skromnog izgleda košta oko 20.000 evra i sa jednim punjenjem akumulatora prelazi oko 130 kilometara.

U budućnosti, međutim, ekološki čista vozila neće morati da budu skromnog izgleda. Atraktivni električni sportski automobili „Micubišija“ i „Nisana“, kao i „Kavasakijev“ fantastični motor su primeri za to.

Najveća atrakcija sajma u Tokiju je koncept motocikl kompanije „Kavasaki“ pod oznakom „džej“. Njega će pokretati električna struja koja će dolaziti iz nikl-vodoničnog ili litijumskog akumulatora. Ova mašina tokom vožnje može da menja izgled poput transformersa, do sada viđenih samo u stripovima i naučnofantastičnim filmovima.

Ideja konstruktora je bila da omoguće vozaču da menja konfiguraciju u zavisnosti od svoje želje ili potrebe. Tako će budući vlasnici ovog motora moći da sa jednom mašinom dožive brzu i uzbudljivu, ali i laganu i prijatnu vožnju.

„Prema našoj filozofiji, postoje dve vrste vožnje: za zabavu i za opuštanje. Prva je sportska, a druga lagana vožnja u kojoj možete da se opustite i uživate. U prošlosti one nisu bile ostvarive zajedno. Međutim, u modelu 'džej' mi želimo da obe ostvarimo zajedno, pa stoga nastojimo da ih objedinimo tako što ćemo u istom motoru imati dve konfiguracije - za zabavu i za opuštanje“, rekao je dopisniku RTS-a u Tokiju Ken Ondo, predstavnik Fabrike motocikala i motora grupe „Kavasaki“.

Ko je prisutan, a ko nije na Tokijskom sajmu automobila

U Japanu postoji čak 14 prozvođača vozila i 15 različitih brendova, a najveće japanske fabrike poput „Tojote“ i „Nisana“ dominiraju sajmom u Tokiju.

Neki od japanskih proizvođača, poput „Honde“, imaju i sopstvene robote. Tehnologija razvijena tokom konstrukcije robota „Asimo“ ugrađuje se u automobile i druga vozila te kompanije.

Zato možda i nije čudno da u Zemlji izlazećeg sunca čak postoji i koledž sa fakultetima koji su specijalizovani za odgoj kadrova za automobilsku industriju, gde trenutno uči 800 studenata. Oni uče elektrotehniku, mašinstvo, automehaniku, informatiku i optiku.

Od stranih proizvođača najveću pažnju japanskih posetilaca, kao i u prošlosti, privlače atraktivni štandovi „Mercedesa“, „Poršea“ i drugih nemačkih prozvođača koji su i na Dalekom istoku simbol kvaliteta, luksuza i društvenog statusa.

Međutim, kao i prošlog puta, odsutni su najveći američki proizvođači čiji se automobili slabo prodaju u Japanu zbog veće potrošnje goriva i manje dostupnosti delova, a Amerikanci tvrde, i zbog toga što njihova vozila ne uživaju povlastice koje kupcima domaćih automobila daje japanska vlada da bi pospešila potrošnju i tako stimulisala ekonomiju.

Takođe, odsutne su i luksuzne italijanske marke „Ferari“, „Lamborgini“ i „Bugati“ koji su u prošlosti bili objekat velikog interesovanja na ovoj manifestaciji, ali nisu ostvarile prodajne rezultate koji bi opravdali dalji nasup na sajmu.

Amerikanci i Italijani poslednjih godina su odlučili da se skoncentrišu na kinesko tržište, koje raste eksponencijalno zahvaljujući bogaćenju stanovništva, i na kojem nema jake konkurencije domaćih proizvođača, kako je to slučaj na zrelom japanskom tržištu.

Број коментара 5

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 06. мај 2024.
24° C

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара