Trijumf vozila na električni pogon

Na najvećem azijskom sajmu automobila, „Tokijskom motor šouu", prvi put je svetskoj javnosti prikazan novi električni koncept automobil proizvođača „Micubiši Motors“ od kojeg se očekuje da u budućnosti postane najpopularniji japanski električni terenac. Ta japanska fabrika pravi i džip na hibridni električni i benzinski pogon, a proizvođač je i prvog svetskog električnog automobila koji je ušao u masovnu prodaju.

Ovih dana održava se najveći azijski sajam automobila, tradicionalni „Tokijski motor šou“, na kojem su svetsku premijeru ove godine ostvarila čak 42 nova vozila, što je duplo više nego što je predviđeno za sličan događaj na kraju ovog meseca u Los Anđelesu.

Na velikoj priredbi u japanskoj prestonici, koju je već posetilo oko 600.000 ljudi, po prvi put je prikazano terensko vozilo na električni pogon za koje, njegov japanski proizvođač „Micubiši“, očekuje da u budućnosti u toj kategoriji ostvari slavu kakvu je u prošlosti u celom svetu uživao benzinski džip „pađero“, koji se i dalje proizvodi.

Micubišijev terenac "eX" je hibrid džipa i sedana za koji se očekuje da će ući u prodaju 2020. godine kada će pored velikog radijusa kretanja od oko 400 kilometara na jedno punjenje strujom, svojim vlasnicima nuditi i luksuz automatizovane vožnje na autoputevima i mogućnost da im služi kao izvor za napajanje kućnih aparata u slučaju nestanka struje, što je u Japanu, gde su česte prirodne nesreće, vrlo važna funkcija.

„Micubiši Motors“ ima dugu tradiciju u proizvodnji terenskih vozila, koja su mnogo puta testirana u teškim uslovima relija Pariz-Dakar, a svojim modelom „pađero“, koji je prvi put pušten u prodaju 1982. godine, osvojio je naklonost kupaca širom sveta, pa su njegovi konstruktori odlučni u nameri da to iskustvo pretoče i u vozila na električni pogon kao što je "eX".

„Mi imamo puno iskustva u proizvodnji terenskih vozila, pa smo želeli da to znanje iskoristimo i, spojivši ga sa tehnologijom električnih motora, razvijemo novi tip električnog vozila koji sa jednim punjenjem može da pređe veliku razdaljinu“, izjavio je za RTS-u u Tokiju Hironori Suzuki iz razvojnog odeljenja „Micubiši Motorsa“ zadužen za razvoj električnih vozila.

Prototip "eX" nosi litijumski akumulator kapaciteta 45 kilovat sati i opremljen je s dva električna motora, od kojih je jedan postavljen napred pod haubu, a drugi pozadi, ispod prtljažnika. Ti motori snage od po 70 kilovata vozilu obezbeđuju pogon na četiri točka.

„Najveći zadatak je najpre osigurati bezbednost i pouzdanost električnog akumulatora, te povećati njegov kapacitet pre nego što automobil izađe na tržište", odgovora inženjer Suzuki na pitanje o planiranim, budućim poboljšanjima.

„Takođe, postoji i pitanje kako dalje umanjiti pogonske jedinice da bi se stvorilo više mesta u automobilu“, dodaje Suzuki.

„Micubiši“, koji je još 1966. godine započeo prva istraživanja električnog pogona za automobile, ove godine je izložio i novu verziju terenskog „plag-in“ hibrida „autlender“, koji je izbačen na tržište 2013. kao prvo vozilo tog tipa sa dva motora na svetu. Ključ tog terenca na kombinovani benzinski i električni pogon već poseduje preko 70.000 vozača.

Pionir u izradi električnih automobila u Japanu

„Micubiši“ je pionir tehnologije električnih automobila u Japanu i, samim tim, u svetu. Njegov model "I-MiEV" prvi je na svetu električni automobil sposoban za vožnju na autoputu koji je pušten u masovnu proizvodnju i prodaju. „Micubiši“ je tu mašinu ponudio prvo kompanijama i lokalnim upravama u Japanu 2009. godine, a onda i građanima u prvoj polovini 2010. godine.

To malo gradsko vozilo ubrzo je, zahvaljujući sporazumu za saradnju u oblasti transfera tehnologija, od „Micubišija“ preuzela francuska grupa „Sitroen-Pežo“, pa je izgledom skromni, ali istorijski vrlo važan japanski četvorotočkaš početkom ove decenije našao put u evropske salone i pod nazivom "C-zero" i "Peugeot iOn".

Međutim, mali „Micubišijev“ električnia adut ubrzo je izgubio tržišnu bitku među vozilima na električni pogon, najpre u Japanu a onda i u inostranstvu, zbog ofanzive konkurencije - "Nisanov" porodični automobil na električni pogon „lif“ svojim vlasnicima nudi više prostora i veći radijus kretanja, pa je njegova proizvodnja rasla bržim tempom.

Tako su do sada vozačima širom planete uručeni ključevi oko 180.000 jedinica Nisanovog modela „lif“, koji je najprodavanije svetsko vozilo na električni pogon, dok automobili "I-MiEV" zauzimaju samo oko 50.000 parking mesta, uglavnom, u zapadnoj Evropi i Japanu.

Ta oštra konkurencija prisilila je „Micubiši" na obaranje cene i tehničko usavršavanje, pa najnovija verzija "I-MiEV", prikazana na ovogodišnjem sajmu automobila u Tokiju, može da pređe 180 kilometara sa jednim punjenjem i u osnovnoj verziji košta samo oko 2,3 miliona jena (19.000 dolara) u poređenju sa 4,6 miliona jena kada se pre šest godina taj automobil prvi put pojavio u prodaji.

Prvi električni automobil u masovnoj prodaji na svetu "I-MiEV" može se puniti korišćenjem običnog kućnog utikača, za šta je potrebno 14 časova, a proizvođač kao dodatak opremi nudi specijalni uređaj koji se može držati u domu i skraćuje vreme punjenja na šest sati.

Stanice za električno punjenje na putu, u čije postavljanje već nekoliko godina ulažu „Tojota", „Nisan", „Honda" i „Micubiši" i kojih u Zemlji izlazećeg sunca sada ima već oko 15.000, omogućavaju punjenje akumulatora za samo nešto više od 30 minuta.

Trijumf električnih automobila

Struja potrebna za punjenje akumulatora električnih automobila košta daleko manje od troška za benzin, a oni pri vožnji ne ispuštaju otrovne supstance kao što su oksidi azota i olovo. Otud sve više automobilskih proizvođača, posebno u Japanu gde vlada izdašno pokriva trećinu troška građana za kupovinu ekoloških automobila, povećava ulaganje u njihov razvoj i konstruiše nove modele, polako ali sigurno potiskujući benzinski i, naročito, dizel motor.

Električni motori ne ispuštaju u vazduh ni ugljen-dioksid, gas koji izaziva efekat staklene bašte i doprinosi klimatskim promenama, pa je njihova emisija štetnih gasova ravna nuli, ako se za prizvodnju struje kojom se pune koriste obnovljivi izvori energije poput solarne i hidro energije, a ne fosilna goriva kao što je ugalj.

Rivali stoprocentno električnih automobila u budućnosti će, najverovatnije, biti vozila sa takozvanom „gorivnom jedinicom“, koja takođe imaju električni motor, ali kao pogonsko gorivo koriste kompresovani vodonik.

Međutim, u ovom trenutku još uvek ne postoji dovoljno efikasan metod za proizvodnju ogromnih količina vodonika koje bi bile potrebne ako bi ta tehnologija postala opšteprihvaćena širom sveta, kao ni mreža stanica za napajanje tim hemijskim elementom, pa automobili sa isključivo električnim pogonom, bar za sada, deluju kao pobednici u tehnološkoj trci za ostvarenje ekološki čistih i ekonomski isplativih vozila.

Stoga su i na sajmu automobila u Tokiju ove godine među medijskim poslenicima i ljubiteljima napredne tehnologije najveći hit futuristički automobili koji su u celosti na električni pogon, kao što su „Micubišijev“ koncept "eX" i „Nisanov“ IDS, dok sve više običnih građana, potencijalnih kupaca, pažnju usmerava na najnovije verzije „lifa“ i "I-MiEV" koji su finansijski pristupačne i dobrih performansi.

Број коментара 4

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 26. април 2024.
18° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво