Читај ми!

„Lebdeći skejtbord“ je stigao!

Film „Povratak u budućnost 2“ ostavio je, između ostalog, u amanet naučnicima, zaluđenicima za tehnologiju i filmove jedno pitanje: Kada ćemo da dobijemo pravi, funkcionalni hoverbord (lebdeći skejtbord)? Konačno je odgovor na to pitanje sada!

Početkom nedelje, kalifornijska kompanija "Art Pax" predstavila je „hendo“ - funkcionalni prototip fikcionog hoverborda Martija Mekflaja (lika kojeg igra Majkl Džej Foks).

I „hendo“ stvarno radi. Istina, može da levitira samo iznad specijalne bakarne podloge unutar studija kompanije, ali je i to veoma impresivno.

Međutim, za ovu tehnologiju tvorci „henda“, Greg i Džil Henderson, smatraju da će doprineti čovečanstvu mnogo više od primene u dečjoj igračci.

„Arhitektura magentnog polja“ (Magnetic field architecture) pronaći će svoju primeni u stabilizovanju zgrada prilikom zemljotresa ili u stvaranju efikasnog transportnog sistema ugrađena u automobile i vozove.

Pre dve godine, francuski naučnici demonstrirali su nešto slično sa svojim hoverbordom koji je lebdeo pomoću magnetne levitacije (maglev tehnologija). Pre deset godina, ekipa emisije Mitbasters napravila je hoverbord od parčeta daske za surfovanje i divača lišća.

Ipak, Hendersoni su pronašli način iskoriste elektromagnetnu tehnologiju daleko efikasnije. Osim toga, „hendo“ nije ograničen da mora da lebdi iznad šina poput „maglev" vozova. 

Kako onda funkcioniše? „Hendo“ ima četiri motora koji stvaraju magentna polja, koja reaguju sa bakarnom podlogom, koja dalje služi kao provodnička površina i stvara sekundarna magetna polja. Polja se međusobno odbijaju i omogućavaju dasci da lebdi.

„Svaki magnet ima elektromagnetno polje i njegova sila je jednaka na celoj površini. Svako magnetno polje ima dva pola. Šta ako biste mogli da organizujete magnetna polja tako da imaju samo jedan pol. I onda sve to iskombinujete sa drugim magnetnim poljima, usput ih pojačavajući i fokusirajući njihovu snagu. To je 'arhitektura magnetnog polja'. Kada se koristi na bakarnom podu kao ovom u studiju, cela daska lebdi nekoliko centimetara iznad zemlje. Doviđenja trenje, dobrodošao hoverbord“, slikovito objašnjava primenjenu tehnologiju Greg za ekipu sajta Verge, koja je bila pozvana na premijeru.

Teoretski, mogućnost fokusiranja i pojačavanja polja omogućava postizanje potrebne snage za levitaciju uz mnogo manje potrošene energije od postojećeg „maglev“ sistema. I ako se precizno podesi polje ono može da se koristi i za upravljanje i održavanje ravnoteže, što predstavlja dva najveća izazova postojeće „maglev“ tehnologije.

Greg i Džil kažu da su na ideju pravljenja hoverborda došli iz marketinških i praktičnih razloga. Hteli su da privuku pažnju ljudi kako bi mogli da finansiraju razvoj svoje tehnologije.

„Želimo da privučemo pažnju ljudi zato što je hoverbord dokaz koncepta kojim će biti demonstrirana tehnologija koja može da ima veliki broj važnih primena“, ističe Greg.

Za sada, međutim, „hendo“ nema pogon, ali kompanije razvija novi prototip koji koristi usmeravanje magnetnih polja osim za levitaciju i za pogon i upravljanje.

„Cilj nam je da inspirišemo čitavu zajednicu naučnih mislilaca i konstruktora. Garantujem vam da će vas rezultati iznenaditi. Doći će do primene ove tehnologije u automobilima, avionima, vozovima, fabrikama i bezbednosti građevina“, kaže Greg.

Inače, pre nego što je sa ženom počeo da radi na ovom projektu, Greg (arhitekta po zanimanju) je 20 godina smišljao način kako da obezbedi zgrade od zemljotresa i tako došao na ideju tehnologiju „arhitekture magnetnog polja“. 

„Ukoliko možete da levitirate voz težine nekoliko stotina tona, što ne biste mogli zgradu“, smatra on.

Osim očigledne primene u automobilima i vozovima, Greg smatra da će tehnologija biti primenjena i u aero industriji.

„Avioni možda nisu toliko očigledni, ali poletanje potpomognuto magnetnom levitacijom je nešto što svi proizvođači aviona žele, jer prilikom poletanja se troši velika količina energije. Postoji ideja da ukoliko možete da smanjite količinu goriva koje se nosi i samim tim masu aviona, krila bi mogla da budu manja, a samim tim se otvara mogućnost za pregršt drugih inovacija“, objašnjava Greg.

U svakom slučaju, entuzijazam i želja dvoje supružnika da ovu tehnologiju popularizuju i usavrše daju dosta razloga za optimizam.

A za one koji ne mogu da dočekaju leteće automobile ili lebdeće kuće, već hoće da iskuse „hendo“ odmah, moraće da izdvoje 10.000 dolara i da imaju površinu presvučenu bakrom kako bi mogli da ga voze.

Oni koji nemaju 10.000 dolara za ovu stvarčicu, mogu za 300 dolara da naruče jedan motor za stvaranje magnetnog polja, koji mogu da prikače na šta god žele.

Ukoliko se nađete u Kaliforniji, možete da skoknete i do Hendersonovog studija, gde za 100 dolara možete da provozate „hendo“.

Hendersoni su obećali, u skladu sa obavezama kampanje prikupljanja sredstava na Kickstarter sajtu gde su sakupili 250.000 dolara, da će do 21. oktobra 2015. godine napraviti deset hoverbordova.

Inače, 21. oktobar 2015. godine nije nasumično odabran - tada je Marti Mekflaj u Povratku u budućnost 2 stao na hoverbord.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 07. мај 2024.
17° C

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара