Данас пада последњи метар

Цела Швајцарска је на ногама, спремна за данашње свечано пробијање последњег метра тунела Готхард Базе, мамутског пројекта на којем се ради још од 1994. године. Но, то није крај - тунел ће за железнички саобраћај бити спреман тек 2017. године. Али тада ће са својих 57 километара дужине и званично постати најдужи на свету.

Пробој кроз последњи метар камена у 57 километара дугом швајцарском железничком тунелу Готхард Базе (Gotthard Base), који се описује и као тријумф у напорима за очување природе и као грађевински подухват без премца, свечано је заказан за данас.

Џиновска машина за бушење по имену „Сиси" данас треба да „загризе" још само нешто мање од два метра стене који стоје на путу стварања најдужег тунела на свету.

Вредан 10 милијарди долара, тунел пролази кроз масив Готхард, дуж пута за Италију. Део је великог пројекта о пребацивању превоза робе са камиона на железницу, покренутог пре свега страховањем да тешки камиони уништавају алпски пејзаж.

Швајцарски бирачи, од којих ће сваки дати преко 1.300 евра за финансирање пројекта, одобрили су градњу у серији референдума пре скоро две деценије, а чекаће још неколико година пре него што тунел буде готов за железнички саобраћај.

Опште је уверење да је новац добро потрошен, мада ће после укупно 23 године рада (2017. је планирано отварање) нови тунел скратити путовање возова између северне Европе и Италије за само један сат (путовање од Цириха до Милана трајаће отприлике два сата и 50 минута уместо три сата и 40 минута).

На референдуму 1994. победио је предлог да се број камиона који прелазе Алпе ограничи на 650.000 годишње. Око 1,2 милиона камиона сада „грми" преко швајцарских планина, угрожава ретко растиње и животиње и помаже ерозији која је највећи непријатељ Алпа.

Да би заштитили своје планине, Швајцарци су одлучили да спроведу план стар преко 60 година уместо да једноставно забране страним камионима пролаз кроз земљу.

Када 2017. године буде отворен за саобраћај, овај тунел ће титулу најдужег на свету преузети од јапанског тунела Сеикан дугог 53,6 километара (повезује острва Хоншу и Хокаидо) и омогућити да се милиони тона робе брзо превезу кроз Алпе.

Додатних 14 милијарди долара ће бити потрошено на низ краћих тунела и железничких веза брзих пруга што ће омогућити да возови великих брзина из Немачке наставе кроз Швајцарску ка Италији вожњом од 250-270 километара на сат.

Око 13 милиона кубних метара камена извађених из планина искоришћено је за обнову алпских језера угрожених вађењем шљунка, а топла вода, која тече дубоко под планинама и може да достигне 50 степени Целзијуса, биће искоришћена за узгајалишта риба.

Број коментара 10

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 20. септембар 2024.
17° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи