Да ли је децембар други септембар?

Да је децембар почео зима нам је већ ставила до знања. Осим тога звончићи и украси у тржним центрима подсећају да је ово месец празновања и даривања. Продавци већ сад имају пуне руке посла, баш као што имају и почетком септембра када се ђаци спремају за школу.

Мало је оних који би у децембру рекли да ништа не купују него да штеде за идућу годину. Јер да их је много, тржни центри не би имали рекордну посећеност баш у последњем месецу године. Ако један београдски тржни центар месечно посети око милион људи, у децембру је тај број и до три пута већи. А ево шта се тада највише купује.

„Када говоримо о категоријама производа то су углавном дечје радње, зато што велики број комапнија и родитељи купују поклоне малишанима за празнике, затим следи категорија која се односи на зимску гардеробу, на капуте, на одећу, обућу и крупније комаде за које људи очекују да су на новогодишњим снижењима и те веће куповине обављају пред Нову годину“, каже Невана Мартиновић пи-ар менаџерка тржног центра. 

Зато су Црни петак децембра последња три дана месеца. Ових дана, али и током целог децембра и касири у маркетима имају више посла него иначе, јер је продаја прехрамбених производа повећана за 40 одсто. Међутим, осим онога што се мора – хране, купује се и оно што додатно загрева атмосферу – новогодишњи украси и поклони. Због великих трошкова многи су склони да децембар пореде са септембром.

„Ипак се мање троши у септембру јер је ту ухваћена једна категорија људи, осносно потрошача који су родитељи и то је нешто што ви морате да издвојите хтели – не хтели, а децембар носи са собом празнично расположење, ту су славе, ту је Нова година и онда људи воле да троше на такве ствари тако да је то и много већи обим и много већи трошак него у септембру“, објашњава Маја Анокић из Центра потрошача Србије.

Не морамо, али желимо да купујемо

Продавци врло добро знају како да појачају нашу жељу за празничном куповином.

„Као нека блага стимулација, као нека средства да користе, просто свуда вас бомбардују то јесте нека врста маркетинга тог потрошачког да нас свуда бомбардују, да нас гурају у то 'сад су празници и сад морате да купујете'. То онако може да окине један зависнички опсесивни начин куповине. Сви смо благо повишеног расположења, све шљашти, свуда су неки попусти“, истакла је Бранислава Павловић, психолог.

Да не бисте подлегли звуку звончића и сјају украса најбоље би било да себи не дајете превише повода за излазак. Бар тако кажу психолози. То је једина брана од импулсивно-опсесивне куповине.

„Има један згодан савет за ту опсесивну куповину – немој да купиш тог тренутка, размисли и уколико и за два дана желиш или мислиш да ти је потребно, иди па купи. Не купуј аутоматски зато што је нешто слатко упаковано“, наводи Павловићева.

„Рационализација, ја знам да то звучи страшно и не иде у празничном духу, али јендоставно морате. Постоје ствари коеј су неопходне које морате и које узимате за своју душу, свако од нас ће да одвоји нпр. за пакетић за дете и све то може да уради у скромнијем обиму колико му примања дозвољавају“, саветује Маја Анокићева.

Само тако први месец у наредној години нећете дочекати са вишком непотребних ствари и килограма, а мањком новца. Јер, како кажу у удружењу потрошача, многи баш у децембру осете и први минус, и то не само температурни, већ онај на банковном рачуну.

Децембар је ипак гори од септембра када је о трошењу реч. Празничној атмосфери ретко ко може да одоли, па се крајем године често троши и више него што се има. Многима претерана куповина дође на наплату у јануару, а у нову годину без бриге могу да уђу само они које није заслепило празнично блештавило.

број коментара 0 Пошаљи коментар