Аерозагађење, да ли само кошава Србију спасава

Србија не силази са врха листе земаља са најзагађенијим ваздухом. Најугроженији су Панчево, Смедерево, Бор, Ниш, Ваљево и Ужице. Да ли само кошава може да помогне и шта се може урадити да квалитет ваздуха буде бољи?

Дошли смо до стадијума када се у Србији више не зна да ли је магла заиста магла или је последица загађеног ваздуха.

Неки градови, попут Панчева или Бора, деценијама су већ угрожени што се аерозагађења тиче, али је феномен да се грађани бројних градова, који у прошлости нису имали проблем, сада боре да удахну свеж ваздух.

„Свакако највећи проблем је потрошња фосилних горива. Ми се превозимо тако што користимо нафту, грејемо се тако што користимо угаљ или дрва, а струју производимо тако што сагоревамо угаљ. То је доминантан извор загађења и морамо да радимо на томе да смањимо употребу фосилних горива“, истиче директор Агенције за заштиту животне средине Филип Радовић за РТС.

Припремити грађане на непопуларне мере 

Оно што је, према његовим речима, веома важно је да се у наредном периоду преко медија и невладиног сектора грађани припреме за промене које треба да наступе.

„Први корак је да локалне самоуправе донесу акционе планове, који би подразумевали одређена одрицања од грађана. Често се градоначелници боје да предузму мере јер би оне биле непопуларне и не знају како би их грађани прихватили“, наводи Радовић.

Примера ради, то би значило да би возачи морали да жртвују свој луксуз и смање коришћење аутомобила.

Што се Београда тиче, велики проблем чини и број возила, којих има између 700.000 и милион, а престоница је пројектована за 500.000.

Због тога, објашњава Радовић, морамо да се угледамо и на стране метрополе које су се већ суочиле са оваквим проблемима и повукле одређене потезе.

„Морамо бити спремни на одређене мере - да не можемо бити сами у возилу, да плаћамо таксу за улазак у град као у Лондону, у Паризу постоје вињете које су диверсификовале возила у четири категорије у зависности од тога колико гасова испуштају“, каже Радовић, додајући и да треба увести олакшице за оне са електричним возилима.

 

број коментара 21 Пошаљи коментар
(понедељак, 13. јан 2020, 17:42) - Očajni doktor [нерегистровани]

Bavite se očuvanjem zdravlja

Ma prizivaćemo kišu ko dodole, moliti Boga za malo vetra i košave, da odnese zagađenje, a u međuvremenu ćemo se izlagati postepeno otrovima iz vazduha da bi smo preživeli jer bitno je preživeti bez obzira na kvalitet života. To što ćemo bolovati od respiratornih bolesti i disati na škrge koga briga. Shvatate li da ljudski život nema cenu, sve je preče, porezi, kazne, rijaliti, političke prepirke i pljuvačine, ko je koga prevario ko se skinuo a zdravlje nam je na poslednjem mestu. Opasuljite se ljudi! Ako mi ne mislimo na svoje zdravlje niko neće, i tako nas je mnogo na planeti Zemlji, mali broj će imati privilegiju da živi kvalitetno a drugi treba da pocrkaju. Uradite sve što možete, detoksikacija organizma, bežanje u planinu kada god je moguće, suplementacija, prečišćivači vazduha u zatvorene prostorije ( da par sati dišemo normalno) sve su to mali koraci ka očuvanju kvaliteta života ne ignorišite to.

(петак, 10. јан 2020, 20:38) - Огњен [нерегистровани]

Држава може много ...

држава може и да помогне и треба да омогући чистији ваздух свима нама. Пре свега преласком на чистије енергенте као што је гас, али и да омогући и обезбеди бенефиције за уградњу опреме за грејање на гас, затим изолацију зграда и кућа. Држава треба да затвори топлане на мазут и угаљ и да надгледа депоније које горе и диме деценијама.

(петак, 10. јан 2020, 18:14) - anonymous [нерегистровани]

!?

Ubolo me u uši kada je rekao da se naša ekonomija oporavlja. Da li mi živimo u istoj zemlji?!

(петак, 10. јан 2020, 18:07) - anonymous [нерегистровани]

Lafarž

Neka građani Beočina ispitaju rad cementare, opšte poznato je da gomile opasnog otpada završavaju u Lafaržu!

(петак, 10. јан 2020, 16:57) - anonymous [нерегистровани]

Kosava

Pa gde je nestala i kosava,i ona nas je zaboravila.Jedino na s teraju da sdeimo sto vise u kuci.Ko moze da sebi priusti aparat za preciscavanje vazduha ambilife,pa da bar u kuci dise normalno bez gusenja,kasljanja i smoga,taj je u prednosti.

(петак, 10. јан 2020, 16:19) - anonymous [нерегистровани]

Кошава

Па ако ми сами нисмо способни да нешто урадимо, а као што видимо нисмо, онда преостаје само кошава.

(петак, 10. јан 2020, 15:39) - anonymous [нерегистровани]

Senzori za merenje kvaliteta vazduha

Ima jedno pitanje na koje nikako da dobijemo odgovor. Zašto merne stanice nisu opremljene istim vrstama senzora?? Npr. merna stanica Beograd Zeleno brdo ima SO2 NO2 i CO senzor dok Beograd Mostar ima SO2 NO2 CO i PM10 senzor. Pitanje je da li je zbog toga uopste moguce na objektivan način uporediti kvalitet vazduha na razlicitim mestima?


Evidentno je da sva mesta koja su obelezena sa odlicnim kvalitetom vazduha zapravo imaju po jedan ili dva senzora, a pitanje je koliko je onda takva informacija relevantna, s obzirom da merenja na osnovu kojih se procenjuje kvalitet vazduha ne uzimaju u obzir sve zagađivače.


Ja lično nemam vremena da čekam na državu da preuzme bilo kakav korak. Kupio sam prečišćivač vazduha poznate kineske marke za oko 200 eur, i odličan je. Nakon luftiranja stana, uključimo ga na maksimum, i PM čestice padnu za 15-20 minuta u dozvoljene okvire, a ni dim se više ne oseća u stanu. Na žalost, takav uređaj tokom zime više nije luksuz nego preka potreba.

(петак, 10. јан 2020, 14:42) - anonymous [нерегистровани]

Elektricni automobili

Elektricni automobili su duplo skuplji, a ta struja koju oni koriste se kod nas pravi od uglja, sto znaci da je mnogo mnogo prljavija od voznje na benzin ili dizel vozilima. Nije nas narod rodjen juce pa da ga neko manipulise. Ovo zagadjenje je najvise od toplana koje su takodje na ugalj.

(петак, 10. јан 2020, 14:27) - anonymous [нерегистровани]

spas od zagadjenja

Za ovoloku zagadjenost vazduha ima vise faktora koju utucu a pre svega i losa meterioloska situacija kod nas u poslednje vreme. A da ne pominjemo ko sve zagadjuje vazduh i ko je najveci krivac nego treba preduzeti i resiti ovaj problem. Stanovnistvo treba zastitili od velike koncentracije smoga koji lose utice na nase zdravlje. Zato sam ja za sebe licno i za svoju porodicu nabavila fotokataliticki preciscivac vazduha, ruska proizvodnja da bi poboljsali kvalitet vazduha makar u zatvorenom prostoru. Ako je u pitanju zdravlje nista nije skupo treba da mislimo i na buducnost a tu je pro100.

(петак, 10. јан 2020, 14:27) - Pera Detlic [нерегистровани]

Prosto je ako je neko razmisljao i 5 min

Neka se ukinu takse na gasni priključak koje su skoro 200000 din. Traže pare da napune svoje dzepove.
Drugo, neka se stimulisu ljudi (mala preduzeca) za prozvodnju peleta/briketa od biomase. Stimulacijom malih preduzeca ograničiti paprene cene peleta/briketa i time dolazimo do cene koja je nešto manja od drveta i time više niko neće kljucati drvo.
U oba slučaja drva a kamoli ugalj se neće koristiti za ogrev. Nece biti nekotrolisanog paljenja njiva.