Без савршених ципела нема савршеног (плесног) корака

Да ципеле помажу да се иде корак унапред знају плесачи широм света. А колико је битно да играмо у квалитетној обући и зашто је за доброг плесача важно да онај ко прави ципеле за плес размишља као ципела откривају два обућара из Београда који већ годинама воде рачуна о стопалима професионалних и аматерских плесача, али и понеке невесте.

Милошу Милорадовићу куповина ципела важнија је него његовој девојци. Али он не купује обичне, већ танго ципеле. Шест година игра аргентински плес, а у обућарској радионици не тестира само ципеле, него и кораке.

„За играча, као прво, битно је да је удобна, битно је да је добро искројена, да је тачна, да је баш по нози. За мушкарца рецимо, као чарапа, да може бити стабилан у њој да може бити прецизан у плесу“, прича Милош.

Да би направио удобне и квалитетне плесне ципеле мајстор Бранко Цвијетановић из радионице „Танго цефиро“ и сам је накратко морао да буде у улози плесача. Иако по професији лаборант, од деде је учио занат од ког већ деценију живи. У послу му помаже и ћерка.

„Једноставно то мора да се деси да танго дође у твој живот и ти мораш да почнеш да размишљаш као ципела, мораш да почнеш да размишљаш као плесач да би било шта радио“, објашњава Бранко и истиче да било ко може да прави такве ципеле, али да мора да да душу у свој производ.

Плесне ципеле не прате моду, каже Бранко. Њихов тренд диктира машта. Зато у његовој радионици има више од 400 модела ципела.

„Плесне ципеле су наменске ципеле и основна карактеристика им је да имају изузетну стабилност, изузетну удобност и ја то зовем 'иду корак уназад'. За уличне ципеле крећемо се лежерно, полако идемо напред. У плесу, морамо бити спремни да ћемо ићи уназад, са стране, прегибе, скокове. Жене које плешу знају по десет сати да плешу. За тих 10 или осам сати не сме да боли стопало и она у плесу не сме да осећа да има ципелу“, нагласио је мајстор Бранко.

Без обзира на то да ли се праве за младе или за играчице, за израду плесних ципела постоје посебни стандарди.

„Код женске сандале стабилност је под један, висина пете, мора да буде центрирана. У предњем делу морају да буду мекане. Сад замислите једну пету од девет сантиметара висине која треба да буде екстра стабилна и да буде мекана. То је наука“, закључио је мајстор Цвијетановић.

Науком израде обуће баве се и они који праве ципеле за сцену. На четвртом спрату Народног позоришта у обућарској радионици израђују се ципеле за све ансамбле. Ипак, како мајстори признају, најзахтевније су плесне ципеле.

Нарочито женске јер осим што морају да прате линију ноге и лепо изгледају, потребно је да буду и функционалне. Посебно захтевна је и израда патика за балетске играче, каже Жарко Лукић који у овом позоришту ради више од двадесет година.

„Мора за сваког посебно да се уради због покрета, да их ништа не омета при игри, да не размишљају о костиму, да размишљају само о ономе што треба да ураде на сцени. То би им одвлачило пажњу и онда су захтевни баш“, описује Лукић сарадњу са плесачима.

Док је људи биће и плеса, па тако и потребе за плесним ципелама. Питање је, међутим, да ли ће бити и обућара који умеју да их направе, јер како мајстори кажу, мало је оних којима могу да пренесу своје умеће.

број коментара 0 пошаљи коментар