Главонић: „Терет“ је о ћутњи и тишини која траје 20 година

Дугометражни играни филм „Терет“ једини је филм са простора бивше Југославије на овогодишњем Филмском фестивалу у Кану, а његов аутор Огњен Главонић истиче да је то филм о генерацији наших очева, не само о ономе шта су они оставили нама, него и ономе шта су они наследили од својих родитеља, филм о Југославији, њеном распаду и лекцијама које можемо да научимо из тога.

Главонић: „Терет“ је о ћутњи и тишини која траје 20 година Главонић: „Терет“ је о ћутњи и тишини која траје 20 година

Филм прати Владу, возача камиона, у току Нато бомбардовања Србије 1999. године, који док пролази кроз непознате пределе, окружен последицама рата, не зна и не жели да зна шта је то што превози, али тај товар временом постаје његов терет.

Главонић каже да је 2009. године прочитао два чланка – један је био о возачу који је превозио непознати терет са Косова до Београда, а други о предметима који су ископани из масовне гробнице у Батајници.

Из сусрета та два чланка добио је идеју да сними филм за који је тек касније схватио да је заправо о томе шта је једна генерација оставила другој.

„У току једног дана пратимо човека у откривању истине, не само о свом послу, себи и својој земљи, него и истине коју је после поново прекрила тишина и ћутња и то је оно што је остављено, не само ратови, злочини, него и та тишина и ћутња која их прати већ скоро 20 година након свега. Мој филм је о ћутњи и томе како артикулисати те приче“, објаснио је Главонић у интервјуу Танјугу.

Десет година након бомбардовања Главонић је открио причу о којој нико није знао више од основне информације.

„Када сам схватио да никог не занима да сазна више о томе, увидео сам да ми је та незаинтересованост занимљива, да се од тог места и догађаја направи нешто што би било место знања и учења о нашој блиској прошлости“, рекао је аутор награђиваних документараца Живан прави панк фестивал (2014) и Дубина два (2016).

Каже да се његово истраживање базирало на подацима доступним на интернету, углавном транскриптима са суђења, али у једном тренутку му је све то постало мање битно.

„То је постао и веома личан филм, о ономе шта ја мислим, осећам, чега се сећам из периода бомбардовања. Када сам се после Дубине два вратио сценарију за Терет, још више сам га променио, то је постао други филм – филм о генерацији наших очева, не само шта су оставили нама, него шта су наследили од својих очева. Зато је то филм и о Југославији, распаду Југославије и лекцијама које можемо да научимо из тога“, нагласио је Главонић.

Према његовим речима, очеви су нам оставили мноштво неиспричаних прича, тврди завет ћутње због погрешног уверења да ако се прича о тим стварима, да се прича о колективној кривици, да се тиме осуђује цео народ, што аутор Терета сматра погрешним.

„Можда је филм борба за другачију врсту логике. Тридесет година живим у култури националне догме где све своју вредност добија у мери којој служи нацији, а ако не служи нацији, тиме не ваља. Мени је та врста логике лоша, јер се избегава прича о одговорности појединаца“, истакао је Главонић.

У главном јунаку аутору је било битно да замисли неког блиског, свог оца или оца свог пријатеља, неког ко је ту међу нама, ко је у тој машинерији био шрафић и који се због жеље да помогне породици, уплео у све то.

„Не мислим да су људи искључиво добри или зли. Не занима ме таква подела, нити да будем судија, већ да тиме што не показујем јасно шта он осећа, ради или мисли, отворим већи простор за публику, да се сам гледалац препозна у том човеку, да се стави у његову позицију“, објаснио је Главонић.

Подвлачи да му је императив потрага за истином, а не да је саопштава и намеће. Редитељ додаје да би волео да разговара са што више људи након што погледају филм.

„Свестан сам да сваког ко прича овакве приче, чека а приори зла намера. Сматрам да филмови треба да ометају удобност и уљуљканост, да филм треба да буде каменчић у ципели. Уметник не треба да ствара декорацију за кућу или систем, него оружје против ствари које сматра лошим. Свако ко тако размишља, мора да буде спреман за нападе и критике, чак и оне неутемељене јер људи имају жељу да вриште, да захтевају правду“, закључио је Главонић и истакао наду да ће Терет, за разлику од Дубине два бити приказиван и у биоскопима и на телевизији.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 19. септембар 2024.
21° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи