Правило мања брзина – мање загађење у Србији не важи

Према најновијим студијама немачких универзитета, ограничавање просечне брзине у градским центрима на 30 километара на сат смањиће загађење за 40 одсто. Ова мера треба да буде усвојена до 2025. године, када се претпоставља да ће улаз у град бити дозвољен само хибридним и електричним возилама. Међутим, код нас ни ова мера у садашњем тренутку не би имала ефекта, поручују стручњаци.

Смањење брзине у Европи не ограничава се само на центар града. У Холандији ће се, на пример, смањити и максимална брзина на ауто-путевима како би се умањила емисија штетног азот-оксида.

Холандски премијер Марк Руте објавио је да ће на многим државним ауто-путевима уместо досадашњих 130 километара на сат, максимална брзина бити ограничена на 100 километара на час.

„Ово је неопходна мера. Ми не можемо очекивати да се клима промени, ми морамо мењати климу и утицати на њу. Зато су ове мере неопходне“, објаснио је Марк Руте, холандски министар екологије.

Код нас би смањење брзине у центру изазвало контраефекат, кажу стручњаци. Са већине дизел- возила скинути су ДПФ филтери и катализатори и ако би они ишли спорије загађење би било веће.

„Скоро 50.000 возила ушло је у Србију за првих пет месеци, а негде 65.000 за половину године. Мислим да је тужан податак да је преко 85 одсто тих возила евро 3 и евро 4 која су одавно забрањења у Европи“, истакао је Милош Петровић, председник Удружења увозника аутомобила Србије.

Мере о смањењу максималних брзина уследиле су након одлука врховних судова Холандије и Немачке, из маја, у којима се наводи да правила влада те две земље о давању дозвола за пројекте који емитују азот-оксид крше законе Европске уније у области заштите животне средине.

Одлука суда довела је до замрзавања дозвола за многе грађевинске пројекте у овим земљама.

број коментара 14 Пошаљи коментар
(четвртак, 30. јан 2020, 09:04) - anonymous [нерегистровани]

Ko brine o zagadjenju?

Da registrujes Dizel auto u Srbiji je dvaputa jeftinije nego da registrujes Benzinac iste marke iste kubikaze a Dizel auta daleko vise zagadjuju okolinu!? Baza za registraciju kod nas jesu jacina auta u konjskim snagama i jos ko zna sta. ?! Kakve veze imaju konjske snage za registraciju? Pa ne ostecuje put auto sa konjskim snagama? Niko nije upregao "Konje" pa sa koptama ostecuje put. Moj auto "Benzinac" ima siroke gume koje kostaju 100-hiljada sve cetiri -i manje ostecuju put nego mali auto sa uskim gumama?

(четвртак, 30. јан 2020, 06:36) - anonymous [нерегистровани]

Logicno za Nemacki

90% nemaca vozi hibridne automobile a to znaci da ispo 50 ili 60 km/h automobil samo koristi eletricni motor za pogon tako da mozemo da kazemo da je ova studija potpuno tacna. Sto se nas tice imajuci u vidu kakve se krntije voze po Srbiji jedini pravi recep je da gradjani budu parkirani tada sigurno necete zagadjivati vazduh.

(четвртак, 30. јан 2020, 02:30) - anonymous [нерегистровани]

kakvi vozaci takvi.....

Ispravno je sto ce Nizozemska i Nemacka da smanjuju ogranicenja brzine jer kakve vozace imaju trebalo bi i na autoputevima da smanje brzinu na 80 km/h.
Izvinjavam se dancima sto sam ich zaboravio jer i oni pripadaju ovoj grupi. Stvarno su uzasno losi vozaci.

(четвртак, 30. јан 2020, 00:54) - anonymous [нерегистровани]

A sta oko registracije?!

Ja imam dva Auta iste marke i priblizne godine proizvodnje, jedan je Dizel 2200 kubika i placam registraciju za ovaj auto oko 50-hiljada dinara , drugi auto je iste marke i skoro isto godiste (stariji je 2-g.) 3200 kubika i Benzinac- manji zagadjivac a registracija je samo zato ato je Benzinac 160-huljada dinara i slolovima - sto sestdeset hiljada dinara. Gde je tu pamet neka Mi neko objasni. Dizel je veci zagadjivac od Benzinca mnogo puta? Da napomene i to da Mi je ovaj isti drugi auto Dizel iako ima 3200-kubika registracija bi bila skoro duplo manja!!!! E sada koje ovde pametan!!? I ko je taj sto brine o zagadjivanu planete Zemlje!?

(среда, 29. јан 2020, 20:25) - anonymous [нерегистровани]

Re: Nebuloza

Nije nikakva nebuloza nego je tvoja logika potpuno naopaka. Što je manje opterećenje motora to je manja i potrošnja i emisija štetnih materija, čak i drastično. U gradovima se odavno vozila kreću jako sporo, maltene od semafora do semafora. Pa onda još uletanje i presecanje. Dakle, veoma često se vozači zaustavljaju. Potrošnja je najveća prilikom polaska, ali je posebno veća ako između 2 semafora/zaustavljanja teraš motor što više, na veću brzinu. Ako se krećeš laganije, zagađenje će svakako biti smanjeno. Ali, zbog potpunog ignorisanja gaženja propisa, vozači su ubeđeni da je Divlji Zapad njihovo pravo i da u to niko ne sme da im se meša. A ja pristajem na opkladu da bi svi kući stizali mnogo brže, uz daleko manje zagađenje, kada bi sva vozila bila autonomna. Najveći haos prave oni koji ne poštuju propise, kao što je uletanje u raskrsnicu kada je jasno da će ostati zaglavljen, pa parkiranje po trotoarima, "jahanje" trotoara, itd.

Prvi problem Srbije jeste korupcija. A onda ignorisanje zakona i prekršilaca od strane policije, za sve zaštićene grupe (pušači i vozači su tu glavni). Te grupe su uvek najbronije, pa je jasno da primena zakona na ostale nema nikakvog efekta.

(среда, 29. јан 2020, 19:48) - anonymous [нерегистровани]

Link za testove ?

Po gradu, izmedju 50 i 60, vozim petom, sa minimalnim brojem obrtaja, 30 bih vozio verovatno trecom sa visim brojem obrtaja sto proizvodi buku, a i buka je zagadjenje. Verujem da bih trosio i vise benzina trecom, pa bi i zagadjenje bilo vece.

(среда, 29. јан 2020, 19:45) - anonymous [нерегистровани]

Hauyesnou

Euro 3 i 4 vozila odavno zabranjena u Evropi ? Nekompetentnost na visokom nivou. Kao i svuda kod nas u svim sferama naseg drustva.. Predsednik udruzenja uvoznika ! Ovaj covek ne bi trebalo da bude predsednik ni svoje zgrade ! Ipak je sve sto je vredelo u ovoj zemlji otislo u Nemacku !

(среда, 29. јан 2020, 19:19) - anonymous [нерегистровани]

...

U nemačkoj možete da vozite stare aute, ali ne smete sa njima da uđete u mnoge gradove.

(среда, 29. јан 2020, 19:10) - Paja [нерегистровани]

Holandija

U Holandiji ima smisla da smanje brzinu na 100km/h jer ako se vozi brže može se desiti da (zbog veličine zemlje) nehotice završe u inostranstvu jer nisu stigli na vreme da se zaustave.

(среда, 29. јан 2020, 19:10) - Боки [нерегистровани]

Занимљиво

Баш занимљиво да су филтере и "катализаторе" скинули само са дизела, а "бензинци" нису.