Пронађена слика Пола Сињака коју су украли нацисти

Слика Пoла Сињака, једног од зачетника поентилистичког правца у сликарству, украдена је током нацистичке рације 1940. г. Недавно је пронађена међу делима Гурлитове колекције, а немачке власти су изјавиле да ће бити враћена потомцима законитог власника.

Слика Кеј у Клишију - тмурно време била је у озлоглашеној збирци Хилдебранда Гурлита од 1.500 слика, цртежа и графика која се може похвалити стваралаштвом Дирера, Пикаса, Сезана, Реноара, Шагала и многих других чувених уметника. Колекција је од открића 2011. г. предмет истраге због сумње да садржи уметничка дела која су украдена од јеврејских породица и других жртава нацистичког прогона. Али доказати крађу показало се као нимало лак задатак за истраживаче Немачке фондације за изгубљена уметничка дела.

Они су до сада успели да за само седам дела, укључујући и ово Сињаково, потврде да су их запленили нацисти. Међу њима су слике Камија Писара, Анрија Матиса и Томаса Кутура.

Тмурни пут слике Кеј у Клишију

Прави власник слике био је француски трговац некретнинама јеврејског порекла Гастон Проспер Леви. Леви је сакупљао дела француских импресиониста и био велики поштовалац Сињака. Слику Кеј у Клишију - тмурно време, насталу четири деценије раније, купио је 1927. г.

Пре него што су он и жена побегли од нациста у Тунис, Леви је у јуну 1940. године већину дела уметничке збирке послао у кућу коју је имао јужно од Париза. Искази сведока наводе да су је неколико месеци касније запленили немачки војници. Непознато је шта се након тога догодило са колекцијом. Слика Кеј у Клишију некако се нашла на француском тржишту уметничких дела, где ју је између 1943. и 1947. године купио немачки трговац уметничким делима Хилдебранд Гурлит.

Колекција вредна милијарду евра

Гурлит је у сарадњи са тадашњим немачким режимом продавао у иностранству дела модерне, по нацистима „дегенерисане" уметности, а набављао је дела за њихове музеје, као што је био „Фиреров музеј" који је Хитлер планирао да оснује у Линцу. Суђено му је после Другог светског рата али је ослобођен кривице јер се бранио да је био приморан да ради за нацисте.

Остао је у свету уметности све до смрти, 1956. г. Колекцију за коју је тврдио да је нестала у савезничком бомбардовању Дрездена наследио је његов син Корнелијус. Гурлит млађи привукао је пажњу немачких власти 2011. године због неплаћања пореза и тада је откривена тајна уметничка ризница. Сада је на надлежним институцијама да правим власницима врате културна добра која су украли нацисти.

„Већ смо у контакту са представником наследника и уверена сам да ћемо ускоро моћи да им вратимо слику", рекла је немачка комесарка за културу и медије Моника Грутерс. „Свако враћено уметничко дело још један је важан корак у борби у борби за историјску правду."

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 17. април 2024.
6° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво