Господари и робови

У поређењу са условима које су имале колеге из претходног века, композиторима тзв. савременог доба стваралачки услови су збиља били елдорадовски. На располагању им је, наиме, стајао целокупан музички материјал да њиме располажу како им је воља!

Нема више забрањених кретања, нема прописаних облика, узмеш било какав консонантан акорд (или не-акорд) без припреме или разрешења; модулације су непотребне (чак и између, примерице, Гис-дура и ха-мола), унакрсница тушта и тма ‒ не би ли се избегао неукусни утисак (боже сачувај!) двогласа у истом тоналитету; дочим се свим дувачима исписују комплетне хроматске скале. 

Инструменталисти, а и певачи, бравуре старих солиста доживљавају као евентуално допадљиве, премда чудњикаве безначајности. А с ону страну бине ‒ публика факирског стрпљења истренирана да, готово не трепнувши, после два сата коначно дочека савршену каденцу.

И све то на ползу не само маестру чији стваралачки дар пркоси свим правилима, већ и занатлији којем су без правила руке практично везане. Чинило се да ће уследити права поплава музике, јер ће се у оваквим условима симфонијске поеме и(ли) музичке драме импровизовати на сваком ћошку.

И било је то интересантно, неко време. Подлегали су „ђавољем искушењу" и највећи. Пентатонике, додекафоније, атоналност, електронске и серијалне фазе прошли су и један Стравински, Шенберг, Прокофјев, Шостакович, Барток, Бритн ‒ са различитим задржавањем. И некако се увек враћали у неокласицизам и необарок. Тих седам белих, плус пет црних дирки остало је неприкосновено, чини се.

Но авај! ‒ господар је окован, а роб је на слободи. Да ли је књижевност ишта лакша данас, када је свако (само)прозван писцем? Да ли је вајару конкурсом за 'xy' споменик између редова прописано какву врсту рада захтева инвеститор? Је ли данас лакше набавити рецимо добро илустрован Стари завет него во времја када је чак и један Холбајн послушно прецртавао конвенционалне цртеже, и када би Доре и Тисо били свакако на ломачи спаљени, због богохуљења?

Истина је да укидање правила само рашчишћава пут правим тешкоћама у музичкој композицији. Оно води композитора in medias res, одричући му свако признање ако се придржава услова којих се више нико не придржава ex cathedra.

Ко су онда ти композитори (или би их требало метнути под наводнике?) којима професор Факултета музичке уметности цитира једног од ауторитета класике: „Научи да пишеш фугу, а потом је немој писати"? Имамо ли данас ситуацију да, док је сваки иоле интелигентнији студент свестан sine qua non-потребе да научи оно што је било урађено, не би ли изнашао шта он сам може урадити ‒ дотле је паралелно отворен пут сваком (полу)аматеру и полутану несвесном да су иста дела (која су установила ту музичку слободу говора) управо до небеса дигла ниво који је потребно досегнути за стварну величину?

Или је, опет, у праву био Жан Жак Русо: „Човек је рођен слободан, а свуда је у оковима. Онај који поверује да је господар других заправо је више роб од њих".

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 25. април 2024.
8° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво