Жртвени јарац пред судом

Године 1386. у француском Фалезу једна је крмача (обучена у хаљину!) осуђена на погубљење пред суграђанкама и суграђанима свог рода (свињског), због убиства детета. Неку деценију доцније, такође у војводствима ове земље, две свиње оптужене су за инфантицид, те осуђене на смрт вешањем.

Од средине тринаестог века овакви поступци су вођени широм хришћанског Запада. Тек је пред налетом просветитељске мисли (занимљиво, по истој мустри успона и пада суђења вештицама!) та пракса почела да слаби и замире.

Суђења су вођена по процедурама које су се примењивале и у процесуирању људи. Сматрало се да су животиње свесна бића, да располажу сопственом слободном вољом, те да су одговорне за своје поступке и способне да разумеју пресуду.

Као и људска бића, животиње су често из предострожности стављане у притвор током поступка против њих, а каткада су стављане и под оружану стражу (вероватно стога што су биле без самоконтроле, узнемиреније и неразумније од својих двоножних еквивалената), а изрицањем пресуде органи реда су преузимали задатак ‒ егзекуцију. Опет, аналогно двоножним смртницима, лешеви убица су понекад данима остајали да висе на јавним просторима, као пример „истинске правде".

Свињско чедоморство је било далеко најбројније, а следили су их мачке и бикови. Поред грађанских, поступке против животиња покретали су и верски судови, и то најчешће у случајевима најезде штеточинских инсеката и глодара. Када би се суочиле с напашћу којој не могу саме стати на крај, руралне заједнице би захтевале интервенцију верског суда, чији би изасланици на терену „уручили позив штеточинама" да се лично појаве на рочишту. Судија би присутним оптуженима наредио да се (скупа с братијом) повуку с територије. Уколико би се то десило, заједница би молитвом захвалила Богу. У супротном, то би био знак да их Он кажњава због неких греха, те би суд наложио општу процесију предвођену представницима световне и духовне власти која би кулминирала анатемисањем штеточина.

Осим у случајевима суђења за вештичарење, судови су углавном заобилазили дивље животиње. Када би вукови нападали стадо или децу, веровало се да их је запосео сатана, јер су ђаво, врачеви и чаробнице довољно моћни да мењају облик - у пацове, зечеве, гавране итд. Једина животиња која је могла да заврши на суду за вештичарење била је мачка ‒ јер је, сматрало се, ђаво често узимао њен облик да би нападао заспале одрасле или бебе у колевкама.

Афирмација моћи натприродног 

На трагу мисли филозофа Ренеа Жирара, у оваквим суђењима је могуће пронаћи мотив (опет животиње!) жртвеног јарца. Премда судије могу да посматрају злочине којима суде као израз шире кризе, они у појединачним случајевима траже исходиште и узрок свих повреда друштвеног организма. Сваки овакав поступак такође је доприносио дубљем укорењавању магијских и сујеверних убеђења, на тај начин афирмишући моћ натприродног.

Такво стање ствари додатно је потхрањивало религијске фиксације прединдустријских друштава, јер је представљало оваплоћење хијерархије коју је, према Књизи постања, успоставио сам Бог, створивши човека по свом лику, дајући му господарско право над „рибама морским, над птицама небеским и над стоком по целој земљи и над гмизавцима што по земљи пузе" (Постање прво, 26). Кад животиње наруше ову божанску хијерархију, суд је тај који треба да васпостави ред, јер је он део механизма некакве идеолошке друштвене заштите (у средњовековном значењу појма).

Или, изразивши се данашњим појмовником ‒ суд је тај који треба да демонстрира ко у нашој кући кукуриче.

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 19. април 2024.
9° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво