Девојчице читају и пишу боље од дечака

Већ у четвртом разреду основне школе девојчице читају и пишу боље него дечаци, а што су старији та разлика постаје већа, износи истраживање Друштва психолога Америке.

„Уобичајено мишљење је да дечаци и девојчице започињу основно образовање с истим когнитивним способностима, али ово истраживање сугерише другачије", рекао је Дејвид Рајли, докторанд на Универзитету Грифит и главни аутор студије објављене у часопису American Psychologist.

„Наше истраживање је открило да девојчице генерално показују бољу способност читања и писања од дечака већ у четвртом разреду". Рајли и његове колеге анализирали су резултате стандардизованог теста који је за последњих 27 година радило више од 3,4 милиона ученика четвртог и осмог разреда основне школе и четвртог разреда средње школе у САД. Ове информације су прикупљене у оквиру пројекта Националне процене напретка у образовању.

Тестови су показали да су девојчице генерално постигле знатно боље резултате од дечака у читању и писању у четвртом разреду основне школе. Та разлика се само још повећала у осмом разреду основне и четвртом разреду средње школе, с тим што су момци били лошији у писању него у читању. „Изгледа да је родни јаз када су у питању писани задаци веома потцењен и да се не смањује током времена, упркос нашим напорима да унесемо промене у наставне методе", истакао је Рајли.

Теорије о родним разликама

Аутори истраживања понудили су неколико теорија да објасне налазе. На пример: статистички је већа вероватноћа да ће дечаци испољити тешкоће у учењу и да ће трпети притисак вршњака да се прилагоде схватањима мушкости, због чега им читање не би било приоритет. Још једно објашњење могло би бити да родне разлике утичу на поремећаје у понашању као што су физичка агресија и непоштовање правила, али и на поремећаје пажње, који су претходно доведени у везу са општим тешкоћама у читању и писању. „Ови проблеми могу да ремете наставу, али и да укажу на неуролошки узрок", приметио је Рајли.

Постоје и неки истраживачки докази да девојчице користе обе хемисфере мозга када читају и пишу, док је вероватније да дечаци користе само једну хемисферу, што би по Рајлију могло да објасни уочену предност жена у обављању таквих задатака.

„И дечаци и девојчице могу имати тешкоће са писањем јер је то способност која захтева од особе да солидно чита, као и да се течно изражава и буде добра у правопису и граматици", рекао је коаутор студије Дејвид Њуман.

Писање пресудно за високо образовање

Читање и писање представљају основу за касније школовање. Како ученици прелазе у више разреде, све већи нагласак ставља се на писање, а оно постаје пресудно за упис у средњу школу и на факултет. Сваке године више жена него мушкараца уписује се на факултет и завршава студије, тако да вештина писања има каскадни ефекат на ученике, било набоље било нагорe, сматра Рајли.

Студија не указује нужно да дечаци и девојчице имају потпуно различите стилове учења и не би је требало користити у циљу подршке родној сегрегацији у школовању, упозорио је Рајли.

„Налази истраживања указују на то да родно одвајање у образовању ојачава негативне родне стереотипе и јаче истиче род као категорију, што би могло да штети дечацима када је реч о читању и писању, а девојчицама када су у питању математика и природне науке", расуђује Дејвид Рајли и додаје да би требало боље прилагодити школство потребама дечака и развијати у њима одмалена љубав према читању и писању. Предлаже и да будућа истраживања пажљиво испитају разлоге родних разлика у читању и писању, како би просветни радници могли да осмисле нове технике за усавршавање ових основних вештина.

 

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 18. септембар 2024.
17° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи