Потера за диктатором модерних времена

Мотиви, идеје, емоције и ставови које је Чаплин преображавао у својим делима довели су до схватања да је имао субјективан однос према филмском стваралаштву. Успео је да сваким новим филмом шири димензије своје креативности. Никада се није претерано заносио техничким иновацијама и може се рећи да је чак био и конзервативан, али је упркос томе увек умео да објасни своја дела, изгради свој стил игре и однос према стварности.

Млад, згодан, богат и светски познат, Чаплин је постао најтраженији нежења, па је своје прво судбоносно „да" изговорио 1918. године, оженивши се дванаест година млађом Милдред Харис. Но, ни бракови, као ни уговори за филмске куће, нису му трајали дуго, па се „симпатични човечуљак" женио још три пута, потврђујући ону народну „што млађе то је слађе" јер су му жене биле млађе по 19, 25 а последња чак 36 година. Те младе даме су му, све укупно, подариле једанаесторо деце, од којих му је последња, Уна Чаплин, са којом је био у браку више од тридесет година, родила осморо.

Почетком 1920. године Чаплин је са пријатељима ‒ легендама немог филма ‒ Мери Пикфорд и Дагласом Фербенксом формирао компанију „Јунајтед артистс" кроз коју су реализовали сопствене филмове. Први филм који је режирао у тој компанији била је Парижанка из 1923. године са Едном Первајанс у главној женској улози, звездом немих филмова, која је постала Чаплинова главна јунакиња у 34 филма.

Из тог периода најпознатији филм му је Потера за златом из 1925. године, у коме је требало да буде инкарнација једног од оних усамљених трагикомичних трагача за срећом који верују да ће сами успети чак и тамо где се нико не нада изненађењу. Захтеви које је сам себи поставио у овом филму превазилазе по много чему оно што се виђало у ранијим делима. Филм је отворен, једноставан, природан, смешан, тужан, на свој начин драматичан, али испуњен трагањем за лепотом и тугом нашег света.

Три године касније, звучни филм је направио револуцију у филмској индустрији а Чаплин је са звуком радио на свој, јединствен начин ‒ игнорисао га је. Снимио је филм Циркус ‒ за који му је Академија доделила специјалног Оскара на првој церемонији доделе награда. Касније је уследио филм Модерна времена, у којем нема толико сентименталности као у другим филмовима, али је зато целовитији, дубљи и мисаонији. Прожет је наивним, дивним и узбуђујућим хуманизмом, уз стално инсистирање да човека не смемо остављати лишеног његовог основног смисла живљења. Чаплин у том филму болно доживљава непрекидно одбацивање свог главног јунака, његову немогућност да се интегрише са друштвом и потврди своје илузије. Он сматра да и у савременом свету морамо наћи могућности за афирмацију, потребу за слободом и срећом.

Велики диктатор, филм номинован за Оскара, после којег је додирнуо небо и постао најславнија личност на свету, од 1940. године, од када се појавио, доводио је естетичаре и критичаре у дилему ‒ да ли је памфлет или уметничко дело, или и једно и друго. Сви су се сложили да је то спонтана реакција на страх од нацизма и свега онога што доноси рат, и сада, после шест деценија и свих студија које су у међувремену написане о Хитлеру, не застарева, већ напротив, стиче велику популарност код нових генерација. Ово је значајан филм у Чаплиновом опусу, високи домет до којег је досегнула филмска сатира између два рата и уметничка форма која својим надахнутим изразом превазилази своје време. Чаплин је умео да се на креативан начин дистанцира од насиља и сачува своју људску и стваралачку аутономност.

Чарли Чаплин није био само глумац, режисер и сценариста у својих скоро осамдесет филмова већ је и компоновао неке песме као што су Smile, Eternally и This is my Song.

Због сумњи да је био симпатизер комуниста, велики уметник никада није постао амерички грађанин, иако је већи део живота провео у Сједињеним Државама. Уморан од политичких контроверзи, напустио је Америку 1952. године и отишао у Швајцарску, где је, далеко од славе и несреће која га је задесила, објавио мемоаре.

Године 1972. вратио се у Америку после тзв. црвеног страха и почаствован наградом Академије за великог комичара, глумца и дивну особу, доказао да је велики уметник. Умро је неколико година касније у дубокој старости, а његови филмови и даље засмејавају генерације широм света.

 

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 25. април 2024.
13° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво