Драчке старине

Након ратних операција у Првом балканском рату, новембра 1912, Краљевина Србија је прогласила оснивање Краљевско српског округа драчког, на подручју северне и средње Албаније, који је функционисао шест месеци. За то време званичници драчке општине обавестили су управу Народног музеја у Београду да је одлучено да се у Београд пошаље известан број старина из старог драчког града које је српска војска ископала под надзором мистериозног Одбора за старине у Драчу.

Овај „поклон" отвара мноштво интересантних питања, а једно од њих је убицирање локалитета који је, под надзором Одбора, војска ископавала.

На два драчка мермерна рељефа, која су остала до данас сачувана у збиркама Народног музеја, приказани су гладијатори. Интересантан је податак да су још почетком 16. века путописци описивали римски амфитеатар у Драчу, а који је од тада остао готово непримећен! Британски археолог Артур Еванс је узалудно покушавао да га лоцира 1877, као и аустроугарски археолози Камило Прашникер и Арнолд Шобер ратне 1916. године. Тек 1966, албански археолог Вангел Точи долази до великог открића и покреће систематска археолошка истраживања амфитеатра.

Било би смело претпоставити да су српски Одбор за старине и војно археолошко ископавање били у вези са потенцијалним открићем амфитеатра у Драчу.

Увидом у музејски архивски документ „Списак старина драчких" и према годишњем музејском извештају Српској краљевској академији за 1913. годину, може се констатовати да је пошиљку чинило 27 предмета спакованих у 23 сандука.
Иако је одсуство првобитног детаљног описа, цртежа и фотографија представљало велики проблем током идентификације ових споменика, у античким збиркама Народног музеја у Београду утврђено је и до данас сачувано, после многих недаћа, девет Драчких старина.

На крају, учешће српске војске у археолошким истраживањима Драча било је препуштено забораву, а помало и легенди. Можда је то данас најопаснија комбинација. Као могући разлог за ниподаштавање ове историјске епизоде може се навести то што је овај случај виђен као сувише компликован и неподесан за уклапање у једну искључиво патриотску причу - како се борба Краљевине Србије у Првом балканском рату и данас доживљава.

*Јован Д. Митровић је археолог, кустос Народног музеја у Београду. 

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 23. април 2024.
11° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво