Фармерке: од Трста до Дивљег запада

Припадници моје генерације, који нису били присутни на позорници живота за време старе Југославије, добро знају да је једна од најбитнијих предности те земље био „црвени пасош“. Многи и даље, са неким изразом детиње опчињености говоре о њему као о неком магичном предмету, који је при самом погледу људе бацао „у трансˮ. Могао је, кажу, да одведе до краја света, а ипак, изгледа да је већини која га је поседовала служио првенствено да „скокну“ до Трста по фармерке.

Штошта се променило. Сада имамо пасоше који су црвене боје, али нису „црвени пасошˮ. Трст је на истој раздаљини на којој је и раније био, али ради куповине радије скакућемо у Темишвар, или у Беч. Но фармерке су и даље ту. Објашњење може бити то што је Нови Пазар у међувремену постао један од највећих произвођача у Европи. То ипак не објашњава због чега су фармерке, тај типично амерички производ, толико популарне у целом свету. Колико ли само људи широм света маше руком критикујући и кудећи Америку, док им се друга рука одмара у џепу фармерки.

Теоретичар културе Џон Фиск студију о популарној култури започиње случајем џинса у Америци. Џинс је у сваком погледу неодвојив од америчке културе, иако ту врсту одевног предмета није измислио Леви Штраус, веровали или не. Наиме, и назив џинс потиче од француског изговора имена града Ђенове, где су поморци први пут носили тај тип отпорних панталона. Међутим, тек су у Америци постале не само бренд већ симбол.

Фиск је међу својим студентима, којих је 118 од укупно 125 тог дана носило џинс, спровео анкету о томе шта џинс значи за њих лично. Два одговора су била најчешћа: џинс пориче друштвене разлике и џинс представља слободу да будеш оно што јеси. Оба одговора сведоче о суштинским контрадикторностима на којима популарна култура почива.

Први одговор доводи се у везу са настанком џинса у Америци ‒ то је била радничка одећа, практична, трајна и јефтина. Изношен, избледео и поцепан џинс био је последица тешког рада и сиромаштва оних који су га носили. Данас је џинс поцепан и избледео већ у продавницама, а управо та вештачка изношеност повећава његову цену и доприноси капиталистичком систему, којем је у изворном значењу, џинс био суштинска супротност. Ипак, људи широм света и даље доживљавају џинс као симбол борбе против друштвених неједнакости, било да су им фармерке поцепане док су радили у фабрици, било да су им процепи фабриковани.

С друге стране, веома је занимљива та помало бунтовничка конотација фармерки. Људи, посебно млади људи, носе фармерке како би истакли своју индивидуалност, свој отпор друштвеним нормама. Овде се свакако очитава јак утицај слике америчког Дивљег запада, која је допринела стварању асоцијације џинса и каубоја ‒ неприкосновених бунтовника. У том погледу, парадокс настаје у тренутку када џинс постаје толико популаран да је тешко рећи како ношење одеће коју носи већина људи око вас може бити израз ваше индивидуалности.

Ова значења џинс има првенствено унутар америчке популарне културе. Унутар других култура широм света, значења су другачија, али како Фиск примећује, без обзира на локална значења, џинс увек у себи носи трагове америчке културе. У Совјетском Савезу је ношење џинса имало опозиционо значење, фармерке су представљале симбол западне декаденције.

Многи ће овакву анализу једног обичног одевног предмета можда сматрати прављењем магарца од комарца - фармерке се једноставно носе зато што су практичне и удобне. То је сасвим сигурно главни разлог њихове популарности. Ипак, мора се признати да постоји нешто сумњиво у чињеници да их ми зовемо „тексасˮ фармерке.

Број коментара 3

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 26. април 2024.
9° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво