Фридрих Вилхем Ниче, натчовек

„Ко има оно `зашто` због којег живи, може се носити са готово било којим `како`.” Ниче, „Антихрист”

Фридрих Ниче је оплеменио уметничку баштину, додавши јој својим промишљањем једну посве нову димензију. Насупрот науци, религији, или моралу ‒ које је сматрао лажним концептима, јер не доприносе афирмацији живота ‒ држао је да једино уметност живот чини вреднијим од неких таквих апстрактних идеала. Само у уметности човек налази своју аутентичну потврду, искрено испољавајући своју природу. Штавише, Ниче ју је позиционирао изнад истине, па чак и изнад самога живота. Она ствара илузију да у свему има нечег тајанственог, дубоког и недокучивог:

„Како је једино уметност могућа као лаж? Затворено, моје око види многобројне нестварне слике ‒ оне су производ уобразиље и ја знам да оне не одговарају стварности. Дакле, ја им верујем само као сликама, а не као реалности."

Као нихилистички песимиста, није имао разумевања према уметницима који не пате, јер је сматрао да је патња агенс стваралачке моћи. Међутим, уметност по себи је надасве оптимистичка, без обзира на то што је настала из патње и ужаса, недаће и страдања, а нарочито у случајевима када изражава најтананије стране људског бића.

Та патња има физичка, али и метафизичка својства: она је као метафизика духа божанског порекла. Због тога је стваралаштво императив живота, његова највећа афирмација и подстрек. Уметност је спас од пролазности, она нам је (каже Ниче) „потребна да нас не би сатрла истина".

У свом првом значајном (контроверзном) делу „Рођење трагедије из духа музике", супротставио је два „уметничка" божанства Хелена: Диониса, који по својој природи симболише музику, пијанство и губитак индивидуализма (и са којим се сам Ниче поистовећивао!), и Аполона, симбола ликовне уметности, индивидуе и сна. Док је Аполон штитио својом „шопенхауеровском" представом од ужаса постојања, диониско пијанство га је човеку откривало. Таква савршена коегзистенција „диониског у аполонском руху" огледа се у трагедијама Есхила и Софокла, сматра млади филозоф, али ју је „сахранила" Еурипидова комедија (задојена Сократовим оптимизмом), која је изгубила божански карактер трагедије. Тиме се конфронтирао владајућем мњењу о веселом грчком народу ‒ Ниче их је доживљавао као песимисте par excellence.

Као дугогодишњи обожавалац и следбеник Вагнеров, за кога је тврдио да је препородио диониски принцип, и сам је компоновао, трагајући за што успешнијим испољавањем сопства. „Музика је суплемент језика", сматрао је, „многе надражаје и цела надражајна стања која језик не може да прикаже, дочарава музика".

Смисао Ничеове идеје „вечног враћања истог" односи се на пролазност, настајање и нестајање, стварање и разарање. Човек је, као индивидуа, коначно биће, рађа се и умире, али тиме ипак успева да одржи континуум живота, односно бесмртност човечанства.

Али је уметничко дело непоновљива, оригинална творевина, иманентна бесмртном, обгрљена вечношћу; она егзистира у времену и простору, заувек. Велика уметничка дела не доживљавају поновно рађање; она се јављају као непоновљив тренутак и доживљај, јер произилазе и емоција. Без обзира на то што се свако уметничко дело доживи на индивидуално-емотиван начин, оно ипак може бити иницијација за стваралаштво на сопственим „ресурсима".

Паралелно са овом тезом ваља, на концу, поменути и ону о „превредновању свих вредности", којом јасно упућује на кризу, не само морала већ и културе (свог, а испоставља се и нашег) времена. Због тога Фридрих Ниче није само критичар постојећег већ је и неко ко нуди решења у превазилажењу постојећих, и надолазећих кризних ситуација.

Број коментара 8

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 25. април 2024.
8° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво