Прва, друга, трећа Србија

Како се дефинише истина, а како постистина? Шта карактерише припаднике прве, а шта друге Србије? Ко, где и колико греши?

Прва, друга, трећа Србија Прва, друга, трећа Србија

ʼПостистинуʼ је крајем 2016. године Оксфорд прогласио појмом године. И социолошки, и културолошки, и уметнички, и економски, и у свакој могућој области, термин „истина" би се могао тумачити исказом да није истинито оно што неко може доказати, већ оно што остали не могу оспорити. Те тако истина остаје оно што нико не сме или не жели да оспори.

Истовремено је и историјска категорија, јер не почива на аргументима који би је могли доказати једном заувек, већ само услед (привременог) одсуства аргумената који би је могли оспорити, из чега истиче да се истини може дати само дефиниција у негативној форми. А усавршенији стадијум, постистину, карактерише стање у друштву у којем јавно мњење не обликују чињенице, већ емоције и лична уверења (најуверљивијих и најгласнијих) појединаца. 

Размотримо, примерице, (пост)истинитост тренутно актуелне категоризације Срба, намерно до гротеске претераним описом, не би ли се јасније уочила њена бесмисленост. 

У неким високо цивилизованим земљама протокол дозвољава да се за најсвечаније прилике одева национална ношња. Кад националисти (прве Србије, у нашем случају) искористе ту прилику за показивање своје традиције, њихови земљаци у смокинзима (познатији као друга Србија) не усуђују се чак ни да их презиру (јер је отворен презир ипак нека врста контакта који пристојан човек себи не сме дозволити); они их се стиде, дубоко и неизлечиво. Самом себи довољан народњак тумачиће такво изостајање реакције прећутним одобравањем, што ће само још дубље уверити „смокингмена" да снобизам, (п)одржаван интернационалном техником, представља једини достојан став духа.

Ова реална, мада небитна сличица одводи нас пут судбине наше културе, где ћемо, после грубе прозивке, уочити два главна моторна модела који натежу кантар нормативних вредности сваки на своју страну. Кад се појаве у чистом, бескомпромисном стању, оба типа су жртве подједнако непожељне заблуде.

Питање се са подручја уметности, па и културе уопште, раширило на наше навике, на васпитање, па и на елементарне структуре урођене духовне конституције. Вишак темперамента уз мањак образовања и такта стичу се у типу „народног човека" који на својој скали високо валоризује шљивовицу, Жикино коло, и (од милоште назване) певаљку. Маскиран нешто течнијом граматиком, те нешто достојнијим примерима, тај рудиментарни дух тера своја воловска кола без фењера по свим друмовима нашег културног живота, заправо ометајући саобраћај. Срешћемо га како у филозофији тако и у науци и уметности. Познаћемо га по кратким антенама којима одржава контакт са спољним светом, јер је читав његов космос негде близу, ту преко плота. 

Број коментара 3

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 19. април 2024.
5° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво