Аристофан: почеци комедије

О овом античком комедиографу постоје разне, често супротстављене теорије. Оно што је извесно јесте да је први аутор чије су комедије сачуване, па га многи називају и првим комедиографом.

О Аристофановом животу не зна се много. Рођен је 445. године пре н. е. у Атини, а умро око 385. пре н.е. Почео је да пише још у раној младости, и својим укупним делом постао је назначајнији представник старе атичке комедије. Зна се и да су му сва три сина били комедиографи.

Сачувано је 11 Аристофанових драма, од укупно 44, колико се претпоставља да је написао. Међу најпознатије спадају „Облаци", „Жабе", „Птице", „Лизистрата" и друге. Ангажован и оштар у својој поруци, Аристофан је кроз подсмех критиковао демагогију, незнање, несавесност, шовинизам, и друге разне деформације у друштву.

Посебан предмет критике у његовом делу су - Пелопонески рат и софистика као идејна и теоријска подлога ратнохушкачке политике и демагогије. Аристофан је осуђивао странке трговаца богаташа који су профитирали од продужења рата, стајући на страну аристократа земљопоседника који су трпели велику штету због тога, и пре свега атичких сељака чији је опстанак био највише угрожен ратом.

Атички сељак је уједно и носећи лик његових комедија, кроз који писац исказује свој поглед на друштво и свет. Залажући се за мир и прекид Пелопонеског рата, Аристофан развија до тада у књижевности непознату идеју пацифизма.

Иако везана за реалне околности, радња његових драма често је апсурдна, невероватна, ликови искарикирани, али их карактеришу стварне људске особине попут амбиције, несавесности, корумпираности, похлепе.

Као традиционалиста, Аристофан се противио свакој промени и реформи, нарочито у области образовања. Тако у „Облацима" карикира Сократа који, као софиста, може да изврне било коју истину и увек учини да изгледа да је у праву, у „Осама" се подсмева бесмисленој навици Атињана да стално покрећу парнице због нечега. У „Жабама", кроз надметање Есхила и Еурипида - ко је бољи писац трагедија, Аристофан аргументовано и детаљно представља овог другог у негативном светлу, чиме учествује у постављању темеља књижевне критике. У „Птицама", представљајући кроз сатиру идеалну земљу коју, ни на небу ни на земљи, граде птице - поставља основе жанру који ће се јавити много векова касније, а реч је о негативној утопији.

Иако се не зна много о животу великог античког комедиографа, неке појединости заблежене су у папирусу пронађеном у Египту 1911. насталом пре више од 2000 године. Према њему, писац је наљутио Атињанке због начина на који је представљао жене у драмама; оне су се окупиле да одлуче шта да раде, а Аристофан је послао свог таста, обученог у женску одећу, да чује шта ће жене рећи.

Занимљиво је да се ова прича појављује и у „Тесмофоријазусама", једној од Аристофанових комедија. Други куриозитет везан је за реч из комедије, вероватно најдужу у историји књижевности; чине је 183 слова, а означава измишљено јело сачињено од рибе, меса и вина.

Постоји анегдота да су Аристофанове „Осе" освојиле друго место на једном од тадашњих драмских такмичења, а прво - такође дело овог писца, писано под псеудонимом.

Број коментара 7

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 20. април 2024.
6° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво