Шта ће то имати нови „јурофајтер“ што стари нема

„Ербас“ је најавио нову верзију авиона „јурофајтер тајфун“ са могућношћу електронског ратовања. Најављују да би авион могао да уђе у употребу 2026. године, а на фотографијама се види фантастичан мултифункционални дисплеј и кокпит са два седишта. Истовремено, нове системе за електронско ратовање развија и шведски САБ, произвођач „грипена“.

Борба за превласт на „небу“ које представља тржиште борбених авиона постаје све интересантнија. Нови пројекат „Ербаса“ прво је представљен на медијском брифингу 5. новембра, а затим су детаљи изложени на конференцији 12. новембра.

„Ербас“ је амбициозно приступио концепту „јурофајтера“ са опцијом електронске борбе (electronic combat role ECR). О чему је реч? Авиони за електронско ратовање поседују опрему која омета непријатељске радарске и радио-системе и умањују њихову ефикасност.

Судећи по најавама на сајту компаније, такве опције добиће и „јурофајтер“. Истиче се да ће то повећати могућности авиона као и способности коалиционих снага у непријатељским окружењима.

Компанија верује да су за будућност заједничких операција у ваздуху кључне могућности електронске сарадње. Надају се да ће иницијалне ЕЦР могућности моћи да буду уведене у авион 2026. године и да ће се потом наставити њихов развој и потпуна интеграција са осталим системима.

„Јурофајтер ЕЦР“ моћи ће да открива локације пасивних емитера као и да омета друге емитере. Пружаће могућности за различите електронске нападе и сузбијање непријатељских противваздушних система.

Од новина истичу се два седишта у кокпиту као и мултифункционални панорамски дисплеј на додир, који на фотографијама изгледа заиста импресивно.

Нови пројекат предводи гигант „Ербас“, а учествују фирме „Премијум аеротек“ и „Ролс-Ројс“ уз подршку немачких националних тела које се баве безбедносном и ваздухопловном индустријом. Наглашава се да се излази у сусрет потребама немачких ваздушних снага за могућностима електронског напада.

Иако нема потврде од немачких војних званичника, верује се да би „јурофајтери ЕЦР“ могли да замене авионе „торнадо ЕЦР“. Ербас тврди да „јурофајтер“ представља кичму немачког ратног ваздухопловства.

Након најава из саме компаније огласили су се аналитичари, коментатори и новинари који су присуствовали конференцији. Портал The Aviationis преноси да је „Ербас“ представио конфигурацију „јурофајтера“ са два електронска ометача, три танкера за гориво од 1.000 литара и шест ракета ваздух–земља SPEAR-EW, уз четири ракете „метеор“ и две „ирис-т“.

Уређаји за ометање биће допуњени са два система за откривање локације емитера који ће бити инсталирани на крилима.

Судећи према изјавама особа укључених у програм, задње седиште у авиону биће резервисано за особу задужену за „електронско ратовање“. Предњи и задњи део кокпита биће независни.

Директор стратешког маркетинга задужен за „јурофајтер“ Рафаел Клашка наводи да се овим постиже неприметна транзиција тако што се искоришћава потенцијал данашњих технологија, односно експлоатише њихов потенцијал за раст.

„'Јурофајтер ЕЦР' је савршен пример тог потенцијала“, поручио је Клашка.

Новине стижу и у шведске „грипене“

Међутим, ни шведска компанија СААБ, која производи авион „грипен“, не седи скрштених руку. И та компанија је 4. новембра обавила прва тестирања уређаја за електронско ометање. У саопштењу на сајту компаније тврде да су тестирања изведена у ноћним условима и да су била успешна.

Истиче се да је сврха нових ометача да заштите летелицу од радара путем софистицираних функција ометања и блокирања могућности непријатеља за напад.

СААБ тврди да унапређује могућности електронских напада и да су нови ометачи важан корак у том правцу.

Осим за „грипене“, нови ометачи моћи ће да се користе и на другим типовима летелица. Директор маркетинга и продаје СААБ-а је рекао да ће нови систем авиону дати могућности сличне онима које има амерички авион ЕА-18Г „гроулер“.

Тренутно, једини авион у Европи који има могућност сузбијања непријатељских противваздушних система је „торнадо ЕЦР“, који ће бити пензионисан у наредним годинама. Због тога је логично што „Ербас“ и СААБ раде на развоју таквих система који ће бити неопходни у будућности, чак и у ери стелт авиона пете генерације.

„Јурофајтер тајфун“ је вишенаменски двомоторни ловачки авион четврте генерације. Настао је кроз сарадњу Велике Британије, Немачке, Италије и Шпаније. Поседује напредне системе и један је од најбољих ловачких авиона у свету. 

„Грипен“ је такође вишенаменски борбени авион четврте генерације. Швеђани инсистирају на сопственом авиону и развили су ову летелицу упркос бројним тешкоћама. Пројекат се показао као успешан, а понуђени су и авиони за извоз.

број коментара 15 Пошаљи коментар
(субота, 16. нов 2019, 13:23) - anonymous [нерегистровани]

@@A sta kaze tatko?

Pa, ni interkontinentalne rakete nikada nisu koriscene u ratnim uslovima, pa opet svi znamo da se radi o najmocnijem oruzju danasnjice. Isti slucaj i sa S-400, to sto nije koriscen u borbenim uslovima, ne znaci da je sistem los. Da je los, pa ne bi Amerikanci onoliko kukumakali zbog prodaje S-400 Turskoj.
A te price da se S-300 u Siriji pokazao kao los su price za malu decu. Odakle Vama ideja da su Rusi hteli da ruse izraelske avione? Izrael i Rusija imaju dogovor, cak su ruski avioni neretko upadali u izraelski vazdusni prostor i niko ih nije dirao, o nenapadanju. Izrael u Siriji mahom napada irance i hezbolah, ali ni tada ne ulazi u vazdusni prostor Sirije vec raketira mete sa mora ili iz vazdusnog prostora Libana. Zaboravljate da je sirijska PVO sa prastarim S-200 oborila najmoderniji izraelski F-16. Sta bi tek bilo da Rusi i Izraelci nemaju nikakav dogovor...
Sto se tice Cesne u SSSR-u, otkud Vi znate da je radari nisu primetili, sedeli ste za jednim od tih radara pa znate? Niste ni svesni da u to vreme komarac nije mogao da prodje kroz Istocnu Evropu tj. Varsavski pakt prema SSSR-u neprimeceno. Verovatno su je pustili je se ipak radilo o sportskom avionu koji nije leteo iznad zabranjenih zona, da je leteo iznad neke vojne baze ili iznad gradova gde je skoncetrisana vojna industrija SSSR-a bio bi srusen kao i svi drugi avioni koji su to pokusali.
I za kraj, ako cemo se voditi Vasom logikom onda je Americka PVO, avijacija itd. beskorisna, jer nisu uspeli da sprece napad talibana na kule bliznakinje. Znaci, smirite i Vi strasti nije ni Amerika bas ono sto bi Vi hteli da bude, da jeste ne bi im tamo neki papucar iz pecina srusili dve najvece zgrade u srcu Amerike i plus na to im se zakucali u Pentagon.

(петак, 15. нов 2019, 18:18) - anonymous [нерегистровани]

Sta imaju a sta ce imati....???

Skoti ispod suknje....?
A Englezi jos nemaju...

(петак, 15. нов 2019, 15:46) - Stojko [нерегистровани]

...

Znaci jos nekoliko godina ce ostati kao i do sad, evropske NATO clanice bez podrske Amerike ne mogu da izvedu nijednu kompleksniju vojnu akciju. Sem da prase sa 6000m po talibanima.

(петак, 15. нов 2019, 11:15) - anonymous [нерегистровани]

@A sta kaze tatko?

Uzimjauci u obzir da je S-400 do sada obarao mete samo na poligonu, i nikada se nije pokazao u borbi (S-300 se recimo pokazao ocajno u Siriji, nisu uspeli nijedan izraelski F-15 ili F-16 da obore), ne znamo ko ce izaci kao pobednik. Valja se podsetiti da je 1987. Matijas Rust preleteo ceo evropski deo SSSR-a u Cesni, bez da ga je i jedan jedini radar uhvatio. Tako da, smiri strasti momce, nije bas Rusija ono sto bi ti hteo da bude.

(петак, 15. нов 2019, 09:30) - anonymous [нерегистровани]

@Suvi

Pre 4 godine u crnom moru i nije bio ECR, nego EMP emiter.

(четвртак, 14. нов 2019, 19:02) - anonymous [нерегистровани]

Сушка

Је л' то оно што је, кад оно беше, прошле године? један Суви демонстрирао америчком разарачу који се мало приближио руским територијалним водама код Калињинграда?

(четвртак, 14. нов 2019, 19:01) - anonymous [нерегистровани]

A sta kaze tatko?

Nista ja ne verujem, dok se to ne pokaze ispred S-400...a znamo ko ce is tog duela da izadje kao pobednik.

(четвртак, 14. нов 2019, 14:59) - Горан [нерегистровани]

Провера (државне) припадности

Систем провере пријатељ-непријатељ (енг. "IFF - identification friend - foe") се код нас назива провера припадности или провера државне припадности.

(четвртак, 14. нов 2019, 13:27) - anonymous [нерегистровани]

evropski

u Srbiji se za novac Euro ( cita se juro!) kaze EURO! Zasto se Eurofajter onda zove Jurofajter?
Da nije iz doba jURE?

(четвртак, 14. нов 2019, 11:41) - janko [нерегистровани]

Primetio bih...

Spremaju se za ratovanje? A sta od njih i i ocekivati. Bili su pokretac svih velikih ratova.