Шта ће то имати нови „јурофајтер“ што стари нема

„Ербас“ је најавио нову верзију авиона „јурофајтер тајфун“ са могућношћу електронског ратовања. Најављују да би авион могао да уђе у употребу 2026. године, а на фотографијама се види фантастичан мултифункционални дисплеј и кокпит са два седишта. Истовремено, нове системе за електронско ратовање развија и шведски САБ, произвођач „грипена“.

Борба за превласт на „небу“ које представља тржиште борбених авиона постаје све интересантнија. Нови пројекат „Ербаса“ прво је представљен на медијском брифингу 5. новембра, а затим су детаљи изложени на конференцији 12. новембра.

„Ербас“ је амбициозно приступио концепту „јурофајтера“ са опцијом електронске борбе (electronic combat role ECR). О чему је реч? Авиони за електронско ратовање поседују опрему која омета непријатељске радарске и радио-системе и умањују њихову ефикасност.

Судећи по најавама на сајту компаније, такве опције добиће и „јурофајтер“. Истиче се да ће то повећати могућности авиона као и способности коалиционих снага у непријатељским окружењима.

Компанија верује да су за будућност заједничких операција у ваздуху кључне могућности електронске сарадње. Надају се да ће иницијалне ЕЦР могућности моћи да буду уведене у авион 2026. године и да ће се потом наставити њихов развој и потпуна интеграција са осталим системима.

„Јурофајтер ЕЦР“ моћи ће да открива локације пасивних емитера као и да омета друге емитере. Пружаће могућности за различите електронске нападе и сузбијање непријатељских противваздушних система.

Од новина истичу се два седишта у кокпиту као и мултифункционални панорамски дисплеј на додир, који на фотографијама изгледа заиста импресивно.

Нови пројекат предводи гигант „Ербас“, а учествују фирме „Премијум аеротек“ и „Ролс-Ројс“ уз подршку немачких националних тела које се баве безбедносном и ваздухопловном индустријом. Наглашава се да се излази у сусрет потребама немачких ваздушних снага за могућностима електронског напада.

Иако нема потврде од немачких војних званичника, верује се да би „јурофајтери ЕЦР“ могли да замене авионе „торнадо ЕЦР“. Ербас тврди да „јурофајтер“ представља кичму немачког ратног ваздухопловства.

Након најава из саме компаније огласили су се аналитичари, коментатори и новинари који су присуствовали конференцији. Портал The Aviationis преноси да је „Ербас“ представио конфигурацију „јурофајтера“ са два електронска ометача, три танкера за гориво од 1.000 литара и шест ракета ваздух–земља SPEAR-EW, уз четири ракете „метеор“ и две „ирис-т“.

Уређаји за ометање биће допуњени са два система за откривање локације емитера који ће бити инсталирани на крилима.

Судећи према изјавама особа укључених у програм, задње седиште у авиону биће резервисано за особу задужену за „електронско ратовање“. Предњи и задњи део кокпита биће независни.

Директор стратешког маркетинга задужен за „јурофајтер“ Рафаел Клашка наводи да се овим постиже неприметна транзиција тако што се искоришћава потенцијал данашњих технологија, односно експлоатише њихов потенцијал за раст.

„'Јурофајтер ЕЦР' је савршен пример тог потенцијала“, поручио је Клашка.

Новине стижу и у шведске „грипене“

Међутим, ни шведска компанија СААБ, која производи авион „грипен“, не седи скрштених руку. И та компанија је 4. новембра обавила прва тестирања уређаја за електронско ометање. У саопштењу на сајту компаније тврде да су тестирања изведена у ноћним условима и да су била успешна.

Истиче се да је сврха нових ометача да заштите летелицу од радара путем софистицираних функција ометања и блокирања могућности непријатеља за напад.

СААБ тврди да унапређује могућности електронских напада и да су нови ометачи важан корак у том правцу.

Осим за „грипене“, нови ометачи моћи ће да се користе и на другим типовима летелица. Директор маркетинга и продаје СААБ-а је рекао да ће нови систем авиону дати могућности сличне онима које има амерички авион ЕА-18Г „гроулер“.

Тренутно, једини авион у Европи који има могућност сузбијања непријатељских противваздушних система је „торнадо ЕЦР“, који ће бити пензионисан у наредним годинама. Због тога је логично што „Ербас“ и СААБ раде на развоју таквих система који ће бити неопходни у будућности, чак и у ери стелт авиона пете генерације.

„Јурофајтер тајфун“ је вишенаменски двомоторни ловачки авион четврте генерације. Настао је кроз сарадњу Велике Британије, Немачке, Италије и Шпаније. Поседује напредне системе и један је од најбољих ловачких авиона у свету. 

„Грипен“ је такође вишенаменски борбени авион четврте генерације. Швеђани инсистирају на сопственом авиону и развили су ову летелицу упркос бројним тешкоћама. Пројекат се показао као успешан, а понуђени су и авиони за извоз.

Број коментара 14

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 19. март 2024.
8° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво