Шта радити са електричним тротинетима

Електрични тротинети као превозно средство у ЕУ постају све више проблем него олакшање у саобраћају. Две највеће компаније за изнајмљивање „Лајм“ и „Бирд“ већ вреде преко милијарду евра, а потражња за овим видом превоза не јењава. Ради безбедности, поједини европски градови забранили су коришћење тротинета у појединим деловима или су временски ограничили њихову употребу.

Код нас за неколико месеци продато је 35.000 тротинета само у Београду, што је, кажу, рекорд за неко превозно средство. Листе чекања за куповину на кредит су дуге и по неколико месеци, а куповина преко интернета није још евидентирана.

Стручњаци упозоравају да не треба забрањивати овакав еколошки транспорт, али и да се морају увести правила због толике масовности. Тротинети су код нас непрепознатљиви у закону, али се могу третирати као возило јер их покреће електрични мотор.

У том случају, за њега важе правила из саобраћаја, али га возе и особе које не знају да читају саобраћајну сигнализацију или не знају, на пример, да ли имају предност ако долазе са десне стране у раскрсницу.

„Прво морамо увести потпуну правну нормативу која ће јасно дефинисати ко и под којим условима може управљати тротинетима, па онда и шта тротинет мора да испуњава – од техничке опреме до услова и можда најважнију ствар где се све могу возити тротинети и у које време“, каже Милан Вујанић из Комитета за безбедност саобраћаја.

Друга битна ствар је заштитна опрема, али и уређаји за сигнализацију. По садашњем закону, бициклисти морају имати светлообојени прслук, али и кацигу, док тротинет возе многи без икакве заштите и светлосне сигнализације, нарочито у вечерњим сатима.

Када бисмо сада тумачили тротинет, он би законски најближи био мопеду, јер му је брзина и до 30 километара на час.

„Интересантно је то да и мопеди морају да испуњавају одређене законске услове, тротинети нису препознати законом, а када буду препознати, онда се може дефинисати и шта од услова морају да испуњавају и они, али и возачи који њима управљају“, наводи саобраћајни аналитичар Милан Божовић.

Поставља се питање ко у случају несреће или повреда сноси одговорност, ко плаћа одштету ако, на пример, тротинетом теже повреди пешака.

Аналитичари кажу да би можда комунална полиција могла на основу неког правилника да се позабави овим феноменом, али не и да забрани вожњу електричних тротинета.

За сада код нас није било тежих удеса у којима је учествовао тротинет, али законско решење је неопходно јер, поред сигурности оних који возе, треба пазити и на сигурност осталих учесника у саобраћају, кажу стручњаци.

број коментара 20 Пошаљи коментар
(четвртак, 08. авг 2019, 13:28) - anonymous [нерегистровани]

svašta

Sad Vam smetaju i trotineti (jer ih zakon ne prepoznaje ?!?). Bolji su dizelaši stari po 15, 20 godina.

(четвртак, 08. авг 2019, 10:52) - Panic Mechanic [нерегистровани]

Сад нашли тротинете...

Не дају народу да живи...

(четвртак, 08. авг 2019, 09:57) - anonymous [нерегистровани]

...

Savršeno mi je svejedno,da li će se vozač trotineta povrediti. Ali me ite kako dotiče činjenica, da ću ja biti kriva kad pogazim dete nekog savesnog roditelja, koji je morao još jednu glupost da kupi svome čedu, koje jurca ulicama, ne obraćajući pažnju ni na aute, ni na pešake. I mi smo tako nekada vozili, ali je bila manja brzina i manje auta na ulicama. Hajde da čekamo prvi smrtni slučaj. Žao mi onog, koji će ga nositi na duši..

(четвртак, 08. авг 2019, 09:46) - Mirza [нерегистровани]

Nemam reči

Biciklo je zakon, a ne trotinet.

(четвртак, 08. авг 2019, 07:16) - anonymous [нерегистровани]

Dokle više globe

Nekada su u Jugoslaviji bili mopedi Poni ekspres i Tomos automatik, koji su svojom snagom i brzinom bili ispod crte, pa nije trebala ni registracija, ni dozvola. Crta je bila na brzinu od 40 kilometara na čas i zapreminu motora od 50 kubika. Sada, sudeći po trotinetima crta ne postoji, nego sve što se kreće mora da plaća nezasitoj državi.
U Kanadi se danas slabiji mopedi na struju voze slobodno. Nema registracije, osiguranja, dozvole, ničega. Kupiš i slobodno voziš.

(четвртак, 08. авг 2019, 00:28) - anonymous [нерегистровани]

Jednostavno

Limitirati brzinu na 15 km i problem resen.Proizvodjaci ce brzo napraviti modele koji ne mogu da razviju vecu brzinu.

(среда, 07. авг 2019, 19:18) - anonymous [нерегистровани]

Nema nedoumica

Ti trotineti imaju motor, postižu velike brzine i samim tim moraju pre svega biti zabranjeni za maloletne. Ne mogu da se voze u saobraćaju, jer su zbog izuzetno malih točkova nestabilni i nisu bezbedni ni za koga. Posebno ih treba jasno zabraniti na biciklističkim stazama gde bi zaista bilo mrtvih, zbog rečene nestabilnosti i velike brzine. Mogu da ih voze po halama i velikim parkinzima, kao što je onaj na beogradskom sajmištu.

(среда, 07. авг 2019, 18:00) - anonymous [нерегистровани]

Uaaa

Za lošu osobu, nesavesnog vozača, svako vozilo kojim upravlja je opasno u saobraćaju.

(среда, 07. авг 2019, 17:50) - Nikola [нерегистровани]

Trotineti

Neka Beograd zatvori po jednu kolovoznu traku u svakoj od prometnijih ulica i pretvori je u dvosmernu biciklisticku stazu za trotinete, bicikle, rolsule, rolele, elektricne skejtove, monocikle, segveje itd. Bulevar Kralja Aleksandra ima i do 4 strake. Jedna od 4 trake se moze rezervisati za dvosmerni saobracaj trotineta i slicnih prevoznih sredstava. To je jedino moguce resenje za sve. Pesaci ce tako biti bezbedni, jer nece biti trotinetskog saobracaja po trotoaru. Isto tako se vozaci automobila vise nece mesati sa trotinetima. Ali kod nas vlast uporno izbegava da ogranici saobracaj licnih automobila nekolicine vozaca.

(среда, 07. авг 2019, 17:15) - suncebgd [нерегистровани]

Sto pre zabraniti

Niti su za trotoar, niti za kolovoz. Visokorizicni su po same korisnike, pesake, vozace m/v. Sve u svemu, to je jedna po sve potpuno nebezbedna budalastina!