Најсрећнији народ жели ваздух у престоници као на планини

Копенхаген је један од три најчистија европска града – бар када се мери квалитет ваздуха. Тиме ипак, нису задовољни. Срећу, званично најсрећнијем европском народу, квари што ваздух у данској престоници није чист као на планини. Да тај циљ достигну, предузели су бројне мере.

Бицикли су у Копенхагену бројнији од становника. Тај податак не чуди, јер су први избор превоза, због рекреације и чистог ваздуха. Отишли су и корак даље.

Једно градилиште које видите иза мене у Копенхагену већ називају „урбана планина“. То је будућа скијашка стаза и она се налази на врху спалионице отпада.

Стаза је привукла бројне светске медије, али и чињеница да у главном граду Данске нема отпада. Оно што не рециклирају, спале или извозе. Бирају и шта спаљују.

„У ваздух уместо дима одлази обична пара. Скоро да нема штетних материја у њој. Радимо на томе да све остатке угљеника који емитујемо сведемо на нулу. То би било јединствено“, прича Суни Шибеј из спалионице отпада „Амагер Баке“.

Данци су европски пионири и у начину мерења загађења ваздуха. Први су увели „Гугл ауто“.

„Меримо у секунди на сваких 25 метара. До сада смо имали три статичне мерне станице, али са мобилним мерењем добићемо тачну слику где су најзагађеније тачке“, објашњава Расмус Рехе из „Солушн лаба“.

Екологија и зелене теме за Данце су важне последњих четрдесет година. Али лето прошле године упамтили су као најврелије и зато уочи избора у јуну, ово питање постаје централно.

„Имамо утркивања на левом крилу ко има најзеленији програм и план. На другој страни, актуелна Влада и десница препознају да уз мигранте и пензију, климатске промене привлаче највећи број бирача“, каже Кристијан Мадсен, новинар и политички аналитичар.

Подела око забране возила на дизел и пећи на дрва

Ипак, они који пишу о зеленој агенди, сведоче да те приче нису увек пријатне за данске новинаре. Тражи се забрана два највећа загађивача – возила на дизел и пећи на дрва.

Универзитет у Данској објавио је велико истраживање о томе колико штетних материја репродукују пећи на дрва, Елен Андерсен, новинарка листа Политикен.

„Када смо то објавили, стигле су ми две врсте реакција – оних који су то подржали, док су други били врло љути. Одбијају да поверују да је штетно по здравље“, истиче Андерсенова.

За Западни Балкан важе исте препоруке као и за Данску

Стручњак за загађење ваздуха Каре Прес Кристенсен наводи да има још изазова, иако је ваздух у Копенхагену чистији него у другим европским градовима. „Приоритет је да се уведу електро-возила и да се забрани ложење на дрва“, наводи Прес Кристенсен.

Такву препоруку и без прецизних мерења Западном Балкану даје и европска Агенција за околину.

Кетрин Ганзлебеб, председавајућа Pадне групе за заштиту животне средине, каже да уместо угља и дрва треба да се користе други обновљиви извори енергије.

„То је важно и за државу и за локални ниво. Посебно за сиромашне области, где су људи приморани да нађу што јефтиније изворе грејања. Дрво и угаљ су вам први узрочници загађења у селима и градовима“, каже Ганзлебеб.

Андреас Унтерсталер, експерт за околину и саобраћај агенције ЕУ за околину, сматра да треба смањити улогу коју аутомобили имају у земљама и у градовима на Западном Балкану, јер су они су међу највећим загађивачима.

„Систем јавног превоза треба да буде направљен тако да одговара грађанима“, истиче Унтерсталер.

Незадовољство потврђује статистика – чак и у чистом Копенхагену више од пет стотина људи умре годишње због последица загађења ваздуха. Брине и што неколико стотина оболи.

број коментара 1 Пошаљи коментар
(уторак, 30. апр 2019, 15:11) - anonymous [нерегистровани]

Kopehagen

Hvala novinarki na ovoj lepoj i edukativnoj reportazi.