Хибридна и електрична возила стидљиво улазе на српско тржиште

Продаја електричних и хибридних возила још је скромна код нас. Тек 40 регистрованих електричних и око 250 хибрида говоре да купци оклевају када је реч о новој технологији. На сајму је изложено више од 20 електричних возила, а још ниједно није продато. Чекају се субвенције и развој инфраструктуре, које треба да обезбеди држава.

Купцима се допадају аутомобили нове технлогије. Око изложених електромобила увек је много оних који би да чују колико троше, колико могу да пређу и посебно битно питање могу ли да их пуне у гражама. Међутим нема продаје без субвенције државе.

„Грађани Србије очекују да такво возило може да заживи у Србији, а за то су првенствено потребни основни предуслови, а то је електрификација на коридору, по градовима и наравно субвенције да би аутомобил био приступачан као у Европи“, каже Ненад Симић из компаније „Нисан“.

Колико троши један електромобил, основно је питање које се поставља на Сајму.

„По садашним ценама, по средњој цени елктричне енергије, то је сада за 350 км негде између 300 и 350 динара“, објаснио је Никола Рајаковић са Електротехничког факултета у Београду.

Хибридна возила се већ више продају иако су она много скупља него обичне врезије аутомобила са СУС погон. Хибриди имау градску публику, а продавци се труде да без зараде промовишу напредну технологију.

„И милд хибриди, то јест благи хибридни системи и озбиљнији хибридни системи, праве велику уштеду у потрошњи горива, да у исто време уз уштеду по џеп корисника водимо рачуна и о екологији“, истакао је Андрија Ђурашевић из компаније „Сузуки – Еуросумар“.

Чешка „Шкода“ је једина изложила два концепт возила на електрични погон.

„Ово је први пут да 'Шкода' има концептуално возило на свом штанду и то не једно јер ће концепт 'вижн и' бити до 24. марта бити на нашем штанду, а већ 25. његово место заузима 'вижн РС'“, истакла је Александра Ђокоћ из фирме „Ауто Чачак Шкода“.

У суседној Хрватској, донација државе за електро возило је 10.000 евра, а за хибридно око 5.000 евра. Са таквим донацијама код нас, мали електрични аутомобили за град не би требало да пређе 13.000 евра или цену, на пример, просечног аутомобила за град на бензин.

број коментара 3 Пошаљи коментар
(недеља, 31. мар 2019, 04:09) - anonymous [нерегистровани]

kompleksasi i ostali

Pa mi uvek kasnimo 50 godina. Elektroauto se skoro ne cuje pa ne odgovara "jakim momcima i muskarcinama " .Kompleksasi zele da se cuju kada namrsteno daju gas bulevarima njihovih jadnih provincija.
istovvremeno mladi skolovani talenti odlaze u druge zemlje i tamo ce da razvijaju solarke ,jake akomulatore i slicnu opremu za strane firme koje ce nakon par godina doci u srbiju da im srpska jeftina radna snaga ( koju pa opet subvencionise srpski poreznik) . U Srbiji ima dovoljno mesta za solarke i Elektroauto bi bio prava stvar. Ali kod nas je Problem da uvek neko mora negde da se "ugradi" . Zato smo slabi kao drustvo i zato cemo uvek jeftino raditi za druge a njihove proizvode cemo skupo placati.

(недеља, 31. мар 2019, 00:56) - anonymous [нерегистровани]

Hibridna i električna vozila

Dali se isplati zameniti baterije na hibridna vozila kad na dzipu(Jeep) Tojota Lexus prva serija baterije kostaju do 10.000 Svajcarskih franaka i to dlali moze da predju izmedju 100.000km do150.000km.A kod Mercedesa GLE 500e potrosnja je 16,7 kWh/100 km a maksimum moze da predje 30 km sa punim baterijama kad se baterija prazni trosi od 10 litra do 13-14 litra benzin koliko li kostaju baterije kad zamena treba isprilike svakih 60.000km? Imate testiranje na internetu (online Fokus ) stranica meni nije jasno sta moze da se spara?.A za Elekticna vozila je jos gore samo je lepa reklama recimo Renault Kango ima radius sa punim bateriom do 150km prazan i da se vozi do 100 km na cas na auto putu van auto puta po krivinama lokalnim i brdskim putevima gde nema ravnih puteva dali moze da predje 70 do 80 km,zato ih u Svajcarskoj retko ko uzima to vam je nesto slicno kao mobilni telefoni sto se duze vreme koristi baterije se stalno pune i sve manje drze struju a vek trajanja je sve manji.Jedini su Tesla Automonbili najbojle resenje ali je zato cena astronomska pa je i odrzavane posle garancije skupo.Zato treba sacekati jos par godina dok ne izlaze noviji modeli pa da se prodje sa jednim punjenjem 500--600 km u gradskoj voznji a na auto putu do 1000km.

(субота, 30. мар 2019, 17:39) - anonymous [нерегистровани]

Dokle više ova propaganda?

Prosečan (noviji) elektro auto potroši 1 kWh na 5-6 km, odnosno 15-20 kWh na 100 km. Za onih 350 km to je preko 60 kWh, odnosno 600+ dinara u višoj plavoj tarifi. A većina će biti prinuđena da puni auto tokom dana. Za prosečnih 1000 km mesečno, potrebno je i 200 kWh što one koji se greju na struju zimi može da gurne u crvenu tarifu. Daleko jeftinije od goriva, ali čim elektro bude u većini, struja će da poskupi 10 puta, to je jasno. Osim toga, i dalje se ne zna koliko će tačno trajati te baterije, koliko će koštati njihovo "bacanje" i kupovina novih. A verovatno će biti isplativije kupiti ceo nov auto. A sad o ceni. Srbija mora da zabrani subvencije za ova vozila. Subvencije su potekle iz zemalja u kojima prosečni građani mogu lako da priušte ova vozila, pa je to podsticaj da se pređe u energetsko ropstvo. Recimo, u Nemačkoj je prosečna cena novog registrovanog automobila još 2016. godine bila 32000 evra. Ako je puna cena električnog 25000, jasno je da im to nije problem. U Srbiji se pre svega najviše kupuju polovnjaci, a za nova kola se traži da koštaju desetak hiljada evra. Ne postoji opravdanje da cela država plaća više od pola cene za nečiji električni auto. A ogromna većina bi ih teško i punila kod kuće, jer žive u stanovima. Dakle, cela zemlja bi plaćala da spusti cenu bogatima, onima koji imaju i kuće, i garaže, a verovatno i barem 5-6 automobila. I onda bi još njihov hir doveo do stalnog skoka cene struje. Srbija jednostavno ne može da pređe na elektro vozila i ne terba u to da ulaže pare sve dok sami proizvođači ne izjednače cene. Nema šanse da baterije koštaju više od motora, menjača i svih zavisnih troškova (proizvodnja, ugradnja, proizvodnja i distribucija delova, itd).