Мистерија поновног лета Ф-117

На интернету се појавило неколико фотографија стелт бомбардера Ф-117 познатог и као „ноћни јастреб“ како ниско лети изнад подручја у близини области за тестирање авиона у Невади. Фотографије су интересантне јер је авион повучен из службе пре 11 година. Пошто нема званичних информација, није јасно који је разлог поновног лета тих авиона, а стручњаци верују да су могућа тестирања нових система.

„Невидљиви“ Ф-117 је званично избачен из употребе у америчким ратном ваздухопловству у априлу 2008. године. Међутим, од тада су неколико пута освануле фотографије тог авиона како лети у пустињским подручјима Неваде, али су оне биле веома ретке.

Такође, додатну знаижељу јавности изазвало је и то што су се у невeмбру 2017. године на интернету појавиле фотографије покривеног авиона Ф-117 којег је вукао камион на ауто-путу у Невади.

Не постоје званичне информације о било каквим операцијама у које су укључене те летелице. Ипак, портал The Aviationist наводи да је очигледно да су они ангажовани у некој врсти теста или тренинга.

Такође, 26. јула на Јутјубу је освануо снимак два авиона Ф-117 како лете у Невади. Тада је уредник портала The Aviationist, Дејвид Сенсиноти, написао да је разлог лета тих авиона мистерија. Објаснио је да је радар тог авиона могуће користити за разне врсте тестирања нових система и технологија.

На фотографијама и снимцима „ноћни јастребови“ су у веома необичном режиму лета и изводе захтевне маневре. То је чудно због тога што је Ф-117 конструисан са задатком да продире у непријатељско подручје ослањајући се на специфичан облик и „стелт“ технологију. Није предвиђен за маневрисање и ниске летове.

Док поновни летови „ноћних сокола“ остају мистерија, увек постоји могућност и да је неки пилот можда желео да последњи пут полети тим авионом пре коначне пензије.

Иначе, реч је о америчком двомоторном борбеном авиону, једноседу који је производила компанија „Локид Мартин“, а који је славу стекао због специфичног облика и због примењене технологије смањене уочљивости (стелт). Служио је као бомбардер, а једино га је оперативно користило Америчко ратно ваздухопловство.

Први лет је извео 1981. године, а у употребу је уведен 1983. Међутим, шира јавност је за њега званично сазнала тек у новембру 1988.

Интересантно је да је Ф-117 промовисан и као „невидљиви ловац“ иако је намењен за борбу ваздух–земља. О томе сведочи и ознака „Ф“, која је уобичајена за америчке ловце. Оперативну употребу имао је у операцијама у Панами, Ираку и на просторима бивше Југославије.

Према званичним информацијама, летелице тог тима имале су шест удеса и једно обарање у борби. Прва и једина војска у свету која је успела да обори Ф-117 била је Војска Југославије 27. марта 1999. године.

На тај начин срушен је мит о невидљивости тог авиона, а оборена је верзија Ф-117A. У рушењу је учествовао 3. батаљон 250. ракетне бригаде који је користио руски ракетни систем С-125 нева М. Авион се срушио у атару сремског села Буђановци.

Највећи део остатака обореног Ф-117А налази се у Музеју ваздухопловства, а један део се налази и у оквиру меморијалне собе посвећене херојима 205. ракетне бригаде.

број коментара 32 Пошаљи коментар
(недеља, 03. мар 2019, 19:01) - anonymous [нерегистровани]

Re:Re:

Vidis da je u upotrebi a sta ne vidis(mo) niko ne zna.

(недеља, 03. мар 2019, 14:00) - anonymous [нерегистровани]

Re: prica meni jedan covek

Penzionisan je zato sto se vise ne koristi u aktivnoj upotrebi od 2008. godine. Za avione koji imaju takav status se u strucnom slengu kaze da su penzionisani.

(субота, 02. мар 2019, 11:56) - anonymous [нерегистровани]

Prica meni jedan co'ek

Kako znas da je "penzionisan" ?

(петак, 01. мар 2019, 09:04) - anonymous [нерегистровани]

na vreme

pobili su Šošone, Mohave i Sijukse na vreme doista nema više ko da ga obara u Nevadi.

(четвртак, 28. феб 2019, 12:56) - anonymous [нерегистровани]

Nevidljiv

Radari ga vrlo tedko otkrivsju pa se kaze nevidljiv. A za ljudsko oko je vidljiv, ali zato leti nocu da se po mraku ne vidi. Opet nevidljiv

(четвртак, 28. феб 2019, 10:49) - Stefan [нерегистровани]

Sorry

Sorry we didnt know it was invisible!

(четвртак, 28. феб 2019, 08:46) - anonymous [нерегистровани]

@Moje je misljenje

A tvoje misljenje je naravno pogresno. Napravili su 64 komada i izgubili samo jedan, a sa ta 64 aviona su naneli ogromnu stetu svima koje su bombardovali. Povukli su ga jer je bio podzvucan (nije mogao da probije zvucni zid) i zamenjen je postepeno sa modernijim lovcima- F-22 i sada F-35. Uostalom da je ta stelt tehnologija toliko losa i nikakva kao sto mnogi vole da tvrde, ne bi Rusi napravili Suhoja SU-57 i Kinezi Cengdu J-20 (oba su stelt inace). Malo manje lozenja a malo vise smislenih argumenata, pa onda iznosi misljenje do mile volje.

(четвртак, 28. феб 2019, 08:43) - Stojko [нерегистровани]

....

Zoltane Srbine!

(четвртак, 28. феб 2019, 08:41) - anonymous [нерегистровани]

Kakva crna misterija

Vrlo verovatno testiranje ili novog naoruzanja ili nekog novog radarskog sistema. To se uvek radi na starijim masinama, a F-117 nije u upotrebi od 2008. godine. U prevodu- ako ce da se testira nesto na stelt avionu, onda je isplativije da se to radi na "penzionisanom" avionu F-117, nego na aktivnim stelt lovcima F-22 ili F-35, bombarderu B-2 ili eventualno stelt dronu X-47. Prosto, manja je steta ako se nesto desi avionu koji se ne koristi operativno. Napravili su ih ukupno 64, jedan su izgubili kod nas, dakle imaju jos 63 komada za testiranje.

(четвртак, 28. феб 2019, 06:57) - anonymous [нерегистровани]

Bez veze--

Sta se ovde naklapa.Taj avion nije oboren nikakvom ruskom raketom vec ga je Srbin oborio slucajno karabinom na svojoj slavi. Citao sam to tada u srpskim novinama.