„Теслом“ од Загреба до Београда

Европски купци у 2017. чешће су се одлучивали за „теслин модел С” него за „мерцедес С класе” или „БМВ 7“. То је озбиљно упозорење европским произвођачима аутомобила да до 2020. производњу престижних модела пребаце са бензина и дизела на струју.

Ових дана на Београдски универзитет стигао је и први „тесла С“ аутомобил. Професори и студенти моћи ће у реалним условима да тестирају то возило. Наша екипа међу првима упознала се са могућностима коришћења таквих аутомобила код нас.

Код нас тренутно неколико фирми преговара о заступању и продаји „тесла“ возила, а да би она била понуђена нашој публици потребно је бар 150 пуњача у Србији, а тренутно их имамо само неколико.

Долазак „теслом“ из Загреба у Београд изазов је који треба планирати. Међупуњење може бити од четири до шест часова.

„Прво пуњење је било у Славонском броду, где има пуњач од седам киловата, затим смо се пунили одмах по преласку границе код наплатне рампе Адашевци, где такође има пуњац, али није нам било потребно“, каже Борна Дорачић са Електротехничког факултета у Загребу.

Имали смо прилику да упознамо комфор и убрзања „тесла“ аутомобила. Режим вожње се може подешавати, а карте за вожњу без возача постоје и за Србију. У суседној Хрватској за овакве аутомобиле дају и велике субвениције за куповину.

Субвенције су у Хрватској када буде изашао правилник 10.000 евра, пре је било још неких субвенција. Примера ради, то су биле субвенције за хибриде 10.000 куна, што је око 1.400 евра“, истиче Дорачићева.

Пуњење „тесле“ могуће је и на кућни прикључак за струју. У пракси се показало да је за то потребно од седам до девет сати у зависности од напона.

Међутим, ако би се 1000 „тесли“ одједном укључило на пуњење на пример на Новом Београду могло би доћи до колапса мреже тврде стручњаци са електротехничког факултета у Београду и додају да бисмо морали да направимо нову мрежу и нове пуњаче, ако не због нас, онда због оних који ће са оваквим аутомбилима све више долазити у Србију.

број коментара 12 пошаљи коментар
(понедељак, 26. феб 2018, 13:23)
Mile Damjanovic [нерегистровани]

Ekologija

A šta da radimo sa pokvarenim baterijama koje su mnogo toksicnije nego dizel

(петак, 23. феб 2018, 19:25)
elektricar [нерегистровани]

Struja

U Srbiji se elektricna energija dobija pretezno iz termoelektrana sagorevanjem uglja. U cemu je onda prednost elektricnih automobila? Nema izduvnih gasova, uglljen monoksida i slicno ali zato iz elektrana to nadoknadjujemo drugim vrstama stetnih emisija i enormnim deponijama pepela... Mozda jednog dana kada se energija bude pretezno dobijala iz vode, vetra, sunca...

(петак, 23. феб 2018, 10:59)
Mira [нерегистровани]

Pitanje za Zoranu M.

Ovo je pitanje za ministarku Zoranu M.. Prilikom gradnje puteva ovo treba biti projektovano.

(петак, 23. феб 2018, 10:32)
anonymous [нерегистровани]

Са малим закашњењем,

Захваљујем Вам на одговору!

(четвртак, 22. феб 2018, 16:47)
anonymous [нерегистровани]

Oni kazu, a ja dodajem

...и додају да бисмо морали да направимо нову мрежу и нове пуњаче, ако не због нас, онда због оних који ће са оваквим аутомбилима све више долазити у Србију.

A ja dodajem: Ili za nas jos gore, zbog nepostojanja punjaca NECE DOLAZITI U SRBIJU.

(четвртак, 22. феб 2018, 16:41)
anonymous [нерегистровани]

Koliko znam

Od 2025 godine krece prodaja samo elektricnih automobila. Vidim da se veliki igraci u auto industriji vec udruzuju I spremaju za sledeci korak.

(четвртак, 22. феб 2018, 16:37)
anonymous [нерегистровани]

Primer

U SAD ako imate elektricno vozilo mozete parkirati gde vam volja naravno bez naknade.

(четвртак, 22. феб 2018, 15:05)
anonymous [нерегистровани]

Objasnjenje

Reci na primer da automobil od 80kW snage puniš za 9 sati. I kaži da je punjač trofazni:

80kWh/(sqrt(3)*230V*9h) = 22.31A Trebaju ti 3 osigurača veća od ove struje (25A ili 30A) da realizuješ zaštitu za instalaciju trofaznog punjača u garaži za automobil.

Bojler je monofazni potrošač i on vuče sa jedne faze:
2kW/230V=8.7A, (za bojler se stavlja poseban osigurač 16A, u nekim kucama stoji i 10A sto nije bas dobro)

Ako je tebi grejalica povezana na isto kolo sa bojlerom (sto ne bi smelo tj. trebalo) i ako je iste snage, onda je kada uključiš oba uredjaja ukupna struja 2*8.7=17.4A, što aktivira i osigurač od 16A i osigurač od 10A.

Pozdrav!

(четвртак, 22. феб 2018, 14:40)
anonymousmilance [нерегистровани]

odgovor

moras da napravis novi ugovor sa sa onim ko prodaje struju struju sa epsom dakle ugovor za povecanje kwh

(четвртак, 22. феб 2018, 14:14)
anonymous [нерегистровани]

zakon

Pa nasi neznaju ni kako registrovati ovo vozilo. Odustao sam pre par godina da uvezem Nissan Leaf jer nije postajala mogucnost da se registruje itd jer nas zakon prepoznaje samo obicno i hibrid vozilo. Tad kad sam zvao sve moguce drzavne agencije nisu ni culi da postoji 100% elektricno vozilo. Da pricamo o povoljnijoj registraciji, dzaba parkingu itd ., Srbija je mnogo daleko