Kорисници мобилних телефона потпуно незаштићени од злоупотреба СМС порука

Свако ко је било када у било којој продавници, на пример, оставио број мобилног телефона, због контаката и договора о испоруци робе, у опасности је да „ничим изазвано“ почну да му стижу маркетиншке поруке. Тај нежељенa услуга познатија као „спам“, наравно, може да одјави, али - не бесплатно!

То је само једна од многих превара и злоупотреба преко СМС порука, а има корисника мобилних мрежа који тврде да се никада нису својевољно пријавили ни за какве услуге, нити да им је испоручен било какав тражени, или жељени сервис, а да им је свакако рачун увећан за ставку „ВАС СМС“ ("VAS SMS", односно "Value added service") – што је назив за поруке које се наплаћују од стране трећих лица, а не оператера.

Бројеви са којих стижу те понуде обично су четвороцифрени, а оператер услугу ВАС пружа самостално, коришћењем сервиса мобилне телефоније СМС, које му омогућава мобилни оператер, а поред наплате паркинга, разних гласања, донирања, извештаја о превозу, банковном рачуну, постоје и бројне друге услуге које се нуде.

Проблем је што је пријава на услугу врло често скривена или аутоматска – самом посетом неке стране, а да се корисник ни на који начин не обавештава да ће све поруке које добије од тог сервиса ићи на његов рачун, као и да се тарифира сама одјава са услуге, за коју се често лажно приказује да је бесплатна.

То се дешава уназад пар година, каже за Танјуг председник Националне организације потрошача Србије (НОПС) Горан Паповић, који тврди да је НОПС, нажалост, потрошачима и прва и последња адреса.

„Прва адреса смо ми као организација потрошача, којима се они обрате за висок рачун који добију од мобилног оператера, али и последња адреса, јер, нити мобилни оператер, нити РАТЕЛ, као регулационо тело, не раде оно што би требало да раде“, истиче Паповић.

Мобилни оператери, указује, морају кориснике да обавесте да постоје „са тих и тих бројева телефона такве и такве злоупотребе“, а ако то не ради мобилни оператер, истиче Паповић, РАТЕЛ би био и јесте дужан да те оператере обавеже, а не само да их информише да постоје приговори потрошача.

Може да се разуме, каже Паповић, али не и да се оправдава то што мобилни оператери зарађују паре на такав начин, а како истиче, не оправдава ни рад самог РАТЕЛ-а.

„Мобилном оператеру то одговара, јер он узме своју провизију и то је један зачарани круг. Према томе, чини ми се да много озбиљније надлежно Министарство мора да поради на томе“, сматра Паповић.

Мобилни оператери омогућују трећим лицима „ВАС СМС“, а по правилу, каже Паповић, не зна се шта стоји у уговору између мобилног оператера и агенције која пружа те услуге, те да „заправо такав уговор и не постоји“.

„Ми само добијемо информацију од мобилног оператера да та агенција пружа тај неки сервис. Али, постоје ту велике злоупотребе и сви ти преваранти, домаћи и страни, немам други израз, циљају тржишта као наше, односно јако добро знају како функционише систем заштите, јер ако не функционише, ето их, ту су и то се све користи док не предузмете праве, адекватне мере, да заштитите сопствене потрошаче“, каже Паповић.

С друге стране, каже председник НОПС, истини за вољу, многи потрошачи се играју, многи не знају, многи су по први пут корисници нових паметних телефона, па „ето мало листају и онда кажу – нисам радио ништа, а добио сам поруку, нисам ни са ким разговарао, а добио сам велики рачун“, а да рецимо нису искључили пренос мобилних података, ажурирање, или су кликнули на рекламу „ваш телефон је заражен“ и тако даље.

Корисник је, такође, дужан сам да се штити, подвлачи Паповић. „Чак смо и ми као организација добијали такве врсте спамова, али пошто знамо, ето, информисани смо, ми на то не реагујемо, на време откажемо и тако даље.“

Садржај се испоручује корисницима уз њихову сагласност

Из „Теленора“ кажу да приликом реализовања уговора врше проверу самих пружалаца услуга, али и да сами пружаоци услуга даље користе могућност да ступају у партнерске односе са трећим странама, како би проширили своју понуду.

„За сам садржај сервиса одговорни су искључиво провајдери услуга ВАС сервиса и садржај се испоручује корисницима уз њихову претходну сагласност. Поред тога што имамо наш регистар, сваки 'Теленор' партнер је регистрован од стране РАТЕЛ-а као пружалац ВАС услуга, без чега не може да ступи у уговорне односе са' Теленором'“, речено је Танјугу у тој компанији.

Такође, кажу да су ВАС сервиса у обавези да не наплаћују одјаву са претплатних услуга и да се приликом одјаве, која се обавља путем СМС поруке, корисницима наплаћује само коришћење СМС услуге, по цени која је јединствена на нивоу „Теленорове“ мреже и износи 3,6 динара по поруци, о чему корисници морају бити обавештени од стране провајдера садржаја.

„Корисници морају увек имати у виду да је неопходно да пажљиво прочитају садржај текста поруке на екрану пре него што кликну или потврде било шта“, указују у „Теленору“.

Број коментара 4

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 24. април 2024.
10° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво