Kорисници мобилних телефона потпуно незаштићени од злоупотреба СМС порука

Свако ко је било када у било којој продавници, на пример, оставио број мобилног телефона, због контаката и договора о испоруци робе, у опасности је да „ничим изазвано“ почну да му стижу маркетиншке поруке. Тај нежељенa услуга познатија као „спам“, наравно, може да одјави, али - не бесплатно!

То је само једна од многих превара и злоупотреба преко СМС порука, а има корисника мобилних мрежа који тврде да се никада нису својевољно пријавили ни за какве услуге, нити да им је испоручен било какав тражени, или жељени сервис, а да им је свакако рачун увећан за ставку „ВАС СМС“ ("VAS SMS", односно "Value added service") – што је назив за поруке које се наплаћују од стране трећих лица, а не оператера.

Бројеви са којих стижу те понуде обично су четвороцифрени, а оператер услугу ВАС пружа самостално, коришћењем сервиса мобилне телефоније СМС, које му омогућава мобилни оператер, а поред наплате паркинга, разних гласања, донирања, извештаја о превозу, банковном рачуну, постоје и бројне друге услуге које се нуде.

Проблем је што је пријава на услугу врло често скривена или аутоматска – самом посетом неке стране, а да се корисник ни на који начин не обавештава да ће све поруке које добије од тог сервиса ићи на његов рачун, као и да се тарифира сама одјава са услуге, за коју се често лажно приказује да је бесплатна.

То се дешава уназад пар година, каже за Танјуг председник Националне организације потрошача Србије (НОПС) Горан Паповић, који тврди да је НОПС, нажалост, потрошачима и прва и последња адреса.

„Прва адреса смо ми као организација потрошача, којима се они обрате за висок рачун који добију од мобилног оператера, али и последња адреса, јер, нити мобилни оператер, нити РАТЕЛ, као регулационо тело, не раде оно што би требало да раде“, истиче Паповић.

Мобилни оператери, указује, морају кориснике да обавесте да постоје „са тих и тих бројева телефона такве и такве злоупотребе“, а ако то не ради мобилни оператер, истиче Паповић, РАТЕЛ би био и јесте дужан да те оператере обавеже, а не само да их информише да постоје приговори потрошача.

Може да се разуме, каже Паповић, али не и да се оправдава то што мобилни оператери зарађују паре на такав начин, а како истиче, не оправдава ни рад самог РАТЕЛ-а.

„Мобилном оператеру то одговара, јер он узме своју провизију и то је један зачарани круг. Према томе, чини ми се да много озбиљније надлежно Министарство мора да поради на томе“, сматра Паповић.

Мобилни оператери омогућују трећим лицима „ВАС СМС“, а по правилу, каже Паповић, не зна се шта стоји у уговору између мобилног оператера и агенције која пружа те услуге, те да „заправо такав уговор и не постоји“.

„Ми само добијемо информацију од мобилног оператера да та агенција пружа тај неки сервис. Али, постоје ту велике злоупотребе и сви ти преваранти, домаћи и страни, немам други израз, циљају тржишта као наше, односно јако добро знају како функционише систем заштите, јер ако не функционише, ето их, ту су и то се све користи док не предузмете праве, адекватне мере, да заштитите сопствене потрошаче“, каже Паповић.

С друге стране, каже председник НОПС, истини за вољу, многи потрошачи се играју, многи не знају, многи су по први пут корисници нових паметних телефона, па „ето мало листају и онда кажу – нисам радио ништа, а добио сам поруку, нисам ни са ким разговарао, а добио сам велики рачун“, а да рецимо нису искључили пренос мобилних података, ажурирање, или су кликнули на рекламу „ваш телефон је заражен“ и тако даље.

Корисник је, такође, дужан сам да се штити, подвлачи Паповић. „Чак смо и ми као организација добијали такве врсте спамова, али пошто знамо, ето, информисани смо, ми на то не реагујемо, на време откажемо и тако даље.“

Садржај се испоручује корисницима уз њихову сагласност

Из „Теленора“ кажу да приликом реализовања уговора врше проверу самих пружалаца услуга, али и да сами пружаоци услуга даље користе могућност да ступају у партнерске односе са трећим странама, како би проширили своју понуду.

„За сам садржај сервиса одговорни су искључиво провајдери услуга ВАС сервиса и садржај се испоручује корисницима уз њихову претходну сагласност. Поред тога што имамо наш регистар, сваки 'Теленор' партнер је регистрован од стране РАТЕЛ-а као пружалац ВАС услуга, без чега не може да ступи у уговорне односе са' Теленором'“, речено је Танјугу у тој компанији.

Такође, кажу да су ВАС сервиса у обавези да не наплаћују одјаву са претплатних услуга и да се приликом одјаве, која се обавља путем СМС поруке, корисницима наплаћује само коришћење СМС услуге, по цени која је јединствена на нивоу „Теленорове“ мреже и износи 3,6 динара по поруци, о чему корисници морају бити обавештени од стране провајдера садржаја.

„Корисници морају увек имати у виду да је неопходно да пажљиво прочитају садржај текста поруке на екрану пре него што кликну или потврде било шта“, указују у „Теленору“.

број коментара 4 пошаљи коментар
(понедељак, 06. нов 2017, 11:49)
anonymous [нерегистровани]

he

zvao sam policiju posto me iz neke uterivacke firme zovu vec dve godine za dug prema kablovskoj koji kazu da su otkupili. zapravo nikad nisam bio korisnik te kablovske,
kazali su da nista povodom toga ne mogu da urade :)
izguglao posle firmu optuzivana za razne ucene, menjala ime vise puta i dalje se bavi zelenastvom uteruje dugove nekakve !!!
hteo sam da ih posetim u bg nisu hteli da mi daju adresu !!!
adresu fiks telefona nisam mogo da dobijem na 988 !!!
neka mi neko objasni ko su sta su i da li drzava stoji iza ovog ?

(петак, 03. нов 2017, 16:14)
anonymous [нерегистровани]

Svi muvaju da bi zaradili novac

Ko više smuva, pametniji je, dođe veća lova. Pošteni se bore da im ne pukne kičma i da im ne otekne mozak.

(петак, 03. нов 2017, 14:20)
anonymous [нерегистровани]

Kupujem nov Samsung telefon i prvo što me tera da uradim je...

... izaberi jezik. Drugo, Samsungu su potrebne sve informacije iz tvog telefona navodno da bi uredjaje pravili bolje. Trece: koji je vaš google nalog, e mail... i ne dozvoljava opciju dalje, bez prihvatanja ta dva nameta.
Dakle, ameri preko okupirane Južne Koreje i preko svog Googla, a dalje i Facebook-a žele imati uvid u sav sadržaj u telefonu. Toliko o privatnosti.

(петак, 03. нов 2017, 14:19)
anonymous [нерегистровани]

Kriminalni zakon

Problem je u našim zakonima koji su skrojeni prema željama i potrebama... Umesto da zakon jasno kaže da poruke mogu da se šalju samo onima koji ih eksplicitno zatraže zakon kaže da je u redu maltretirati ljude bez pitanja ukoliko se ponudi opcija da se Odjave? Da bi bilo jasnije, to je kao da zakon kaže da imam pravo da udaram nekoga ili čak i pucam sve dok žrtva ne zatraži da prestanem. Ali, čak i tada sistem odjavljivanja je takav da bi žrtva, dok je ubijam od batina, trebalo da piše molbu na tri strane, pečatira, overi i podnese sudu i tek onda bih ja bio u obavezi da prestanem sa mlaćenjem. Ne odmah, naravno, jer bi postojao žalbeni rok od 15 dana koji na našim sudovima znači 2 meseca. E, takav je zakon napravljen u korist spem kriminalaca.