Зашто је лоше да паметан телефон замени кључ аутомобила

Док Баварска индустрија мотора (БМВ) сматра да је кључ за врата аутомобила и за покретање мотора ствар прошлости, специјализовани амерички ауто-сајт „Бест рајд“, има опречан став – да „кључ заслужује дужно поштовање и надамо се да ће још дуго живети“.

Шеф продаје и маркетинга Групе БМВ Ијан Робертсон сматра да је кључ за аутомобил „мртав“ и да ће га заменити паметан телефон.

Произвођачи аутомобила су одређене функције већ унели у паметне телефоне, али још нису потпуно елиминисали кључ.

„Искрено, колико је људи којима кључ заиста треба?“, питао је недавно новинаре Робертсон на Сајму аутомобила у Франкфурту.

Већ неколико година је у многим новим аутомобилима физички кључ замењен „сензором близине“ који комуницира с јединственом електронском картицом у улози кључа у џепу власника.

Зато многи сматрају да је одавно уведени електронски привезак за даљинско откључавање врата аутомобила, „непотребан висуљак“, „остатак органа који је еволуција превазишла“, чије постојање изазива проблеме.

Робертсон је зато наговестио да БМВ разматра потпуно укидање кључа – „Да видимо да ли је то уопште изводљиво, и да ли то ми можемо да урадимо. А када ћемо то урадити, то ћемо тек да видимо“, рекао је Робертсон.

Може се помислити на десетак разлога „зашто је паметан телефон грозна замена за скромни кључ“, пише Бест рајд (BestRide.com), и као основни разлог наводи „бестселер“ упутство о томе шта урадити када се испразни батерија општеприхваћеног електронског привеска за даљинско откључавање врата аутомобила, а тада се у ауто не може ући.

То указује колики проблем је батерија, чега су произвођачи аутомобила – посебно БМВ – и те како свесни јер су се још пре много година потрудили да баш из тог разлога прави, физички кључ, елегантно „сакрију“ у електронски привезак за даљинско откључавање.

И то само због батерије привеска која ипак траје годинама, за разлику од батерије паметног телефона која се испразни једном дневно, понекад и чешће, а утичница и пуњач нису увек надохват руке, те како онда телефоном откључати и покренути аутомобил?

Уз то, паметни телефон је „исувише нестабилан“, непоуздан уређај да би имао улогу једине направе која откључава и покреће аутомобил.

Најчешћи проблем са сличним, новим, али већ распрострањеним електронским бравама улазних врата кућа и станова је то што брава треба да „препозна“ телефон који ће је откључати. То свакодневно ангажује читаву армију сервисера, а БМВ то вероватно има на уму, ако намерава да и даље брине о купцима својих аутомобила од 70.000 долара навише.

Али, то је само почетак тешкоћа јер се паметни телефони ажурирају бар двапут месечно и скоро сваког пута се притом некој од апликација деси нека чудна промена, те „ето опет прилике за поново компликовано 'упознавање' телефона са аутомобилом“.

Даље, иако би из низа разлога било пожељно да се исти телефон увек користи уз исти ауто, просечан век телефона је три године што је неупоредиво краће од века аутомобила.

Иако су данас аутомобили бољи, сигурнији, ефикаснији и штедљивији него што су били икада раније, произвођачи који су својевремено били синоним за поузданост, сада су под жестоком паљбом због распрострањене непоузданости технологије, најчешће повезане с досадашњом интеграцијом паметних телефона и аутомобила.

Тако је у извештају фирме „Џ.Д. Пауер“, специјализоване за поузданост аутомобила, за ову, 2017. годину, констатовано даље повећавање броја проблема повезаних с том технологијом, што је допринело смањењу поузданости производа ауто-индустрије у две узастопне године.

Просек је сада 156 проблема на 100 аутомобила.

Категорија „Аудио/Комуникације/Забава/Навигација“ (АЦЕН) и даље је најпроблематичнија, са 22 одсто учешћа међу свим проблемима власника са аутомобилима, што је два одсто више него прошле године.

Све те невоље изгледају као готово занемарљиве док се не узме у обзир сигурност дигиталних функција аутомобила што је „ноћна мора којом се нико озбиљно не бави“, пише Бест рајд.

Врло глупа идеја

На овогодишњој редовној светској хакерских конференцији ДЕФЦОН у Лас Вегасу, читава једна хала је била посвећена томе како се могу експлоатисати половичне мере сигурности уграђене у модерну аутомобилску технологију.

„Савремени аутомобили су компјутеризованији него икада раније. 'Инфотејнмент' и навигациони системи, вај-фај, аутоматско ажурирање софтвера и друге иновације имају за циљ да вожњу учине једноставнијом. Али, технологија возила није ишла у корак са данас растуће непријатељским безбедносним окружењем, остављајући милионе рањиве пред нападом“, наводи се на сајту Кар хакинг вилиџ (CarHackingVillage.com).

„Упутства за безбедност возила и не помињу злонамерне електронске претње. Иако су возила осетљива на исте 'вирусе' као и кућни компјутери, произвођачи аутомобила нису обавезани да провере безбедност електронике возила. Та ситуација је једноставно неприхватљива“, пише у књизи Крејга Смита „Приручник хакера аутомобила“ (The Car Hacker's Handbook), „библији“ ауто-хакера која је бесплатно на интернету.

Зато стручњак за електронску безбедност сајта Бетс рајд и хакер који не жели да му се објави име, о замисли директора БМВ-а о укидању кључа за аутомобил каже да је то „већ на први поглед врло глупа идеја“.

Јер, како је рекао, „моји пријатељи (хакери) и ја већ можемо пресретнути, покренути и одвести скоро све аутомобиле са електронским бравама који су сада у производњи. А зашто произвођачи желе да ствари постану још мање сигурне, то заиста не знам“.

„Тај суманути тренд повезивања свега на веб-уређај (у овом случају телефон), нама (хакерима) омогућава да провалимо у још више ствари. Не бих улазио у детаље, али, укратко, све то је врло, врло глупа идеја коју само неки идиот у маркетингу може сматрати добром“, рекао је стручњак сајта Бест рајд.

број коментара 4 пошаљи коментар
(субота, 30. сеп 2017, 19:24)
anonymous [нерегистровани]

Неверни

@Naklapanja pećinskog čoveka

Без ланца и катанца - јок, море.

(субота, 30. сеп 2017, 17:05)
anonymous [нерегистровани]

Ursus spelaeus

@Naklapanja pećinskog čoveka

Па зар нам нису колико јуче на овим истим стрницама предвдели да за пар година нећемо ни да имамо своје аутомобиле, него довољно да звизнеш па ти под терасу стигне електрични беспилотни такси који те вози лево-десно? Ево ја предлажем - сви љубитељи бесмислених џиџабиџа нека се повежу са Илоном Маском који је лепо јуче ракао (и остао жив) како ће он за 5 година (од јуче тече време) да направи велику колонију на Марсу за пар стотина новомарсијана, па тамо притискајте дугмиће и гумбиће, скенирајте се до миле виље уздуж и попреко, а нама пећинарима оставите ову лепу зелену планету да се још мало науживамо.

(субота, 30. сеп 2017, 13:52)
anonymous [нерегистровани]

Naklapanja pećinskog čoveka

Ne mislim da je u ovom trenutku telefon idealna zamena, ali je zamena koja će se desiti već i zato što može da donese komfor i brojne nove mogućnosti koje ključ ne može. Recimo, biće moguće programirati paljenje, zagrevanje (motora i kabine), itd. Ne, nije potpuno isto kao ključ i možda ćemo morati da se odreknemo nečega što ključ nudi, ali to se desilo već milion puta u istoriji. Isto kao što se kuka na moguće probleme sa baterijom, može da se kuka i na gubljenje ključa (mnogo češće nego gubljenje telefona), zaleđivanje brave ili mogućnost da nam neko iz obesti ili osvete sipa lepak u bravu. Dakle, sve su to jadikovanja pećinskog čoveka koji samo iz obične navike (koje uvek teško menjamo) smišlja opravdanja za ostajanje u prošlosti, ne želeći pritom da prihvati da i ta prošlost ima možda još više mana i to u istom stilu. Uostalom, sve je više uređaja koji podržavaju bežično punjenje, pa bi automobili mogli da ponude takav punjač umesto brave ili će telefoni imati rfid koji neće zahtevati napajanje (što je već realnost), itd. A uvek može da se stavi i čitač otiska prsta. Možda ćemo uskoro dobiti i daljinsko očitavanje gena, pa će automobil moći da nas prepozna kao što nas pas prepozna po mirisu ili zvuku koraka. A možda ćemo i automobil uskoro da dozivamo imenom ili zviždukom (ili barem prtiskom na dugme), da nas sačeka ispred vrata.

A na kraju, sve je to nevažno, jer će saobraćaj budunosti biti mnogo više okrenut masovnom (i deljenom) transportu, a ne ličnim vozilima.

(субота, 30. сеп 2017, 13:08)
anonymous [нерегистровани]

Продовољство

За таљиге и волове није требао ни кључ, ни електронска брава ни мобилни. И свуда се стигло и све се урадило. Све било еколошки.