Електрични аутомобили у Србији, недостају „правила игре“

Београдски сајам аутомобила први пут је понудио електричне аутомобиле за продају. Реч је о свега шест возила чија се цена креће од 31.000 до 160.000 евра. Ови аутомобили у Европи се продају неколико година али тамо, за разлику од нашег тржишта, имају субвенције државе, па су њихове цене далеко ниже. Поред субвенције за куповину, власници ових возила уживају у погодности бесплатног паркинга, вожње жутом траком и пуњења струјом у периоду до три године. Уз електрична возила, нуде се и хибридна возила - комбинација струја и бензин - њих је чак 50 у понуди.

Вожња на струју која је прави хит у скандинавским земљама и у многим европским метрополама полако долази и код нас. Аутомобили који се нуде у Србији, електрични „голф“, „бе-ем-ве“ серије И-3 и „тојота пријус“ имају домет од 300 километара, што је довољно просечном српском возачу да оде на посао и врати се.

Цена вожње на 100 пређених километара износи три до четири евра, што је занемарљиво у односу на садашње цене нафте и бензина. Наравно, поставља се питање пуњача којих сада нема, тако да су продужни гајтан и кућна утичница једине алтернативе за пуњење које некада може бити и до осам сати.

„Пракса каже да су, у неразвијеним земљама, купци оваквих аутомобила у почетку принуђени да пуне аутомобиле из кућних пуњача. Ми ћемо покушати све да брзо у нашим сервисима, дилер-мрежи, тржним центима и хотелима направимо пуњаче као мрежу за будуће купце“, рекла је Александра Ђурђевић из „Делта моторса“.

Упоређивање цена код нас и на развијенијим тржиштима говори да су државне субвенције понекад пола цене возила, као стимуланс да се оно купи. Ту субвенцију плаћају они који загађују околину, а не порески обвезници тих држава. Тако на пример, регистрација старијих аутомобила од 10 година преко 2.000 кубика више кошта, док новији аутомобили стандарда „евро 6“ имају пореске олакшице.

„Спремни смо да напорно радимо са вашим властима и владом, са свима који могу да помогну да направимо правичан и јасан систем награда и казни када је екологија у питању. Једино тако можемо очекивати неке боље резултате у продаји хибридних и електро возила. Ми смо спремни и да дамо технологију и да у облику донације поставимо пуњаче, само нам требају услови“, каже Кенсуке Тићуја из „Тојоте“.

Србији треба око 1.000 пуњача до 2020. године. Привредна комора Србије покренула је акцију да се окупе сви да би се прво дефинисао законски оквир и станадарди које морају да испуне они који пуњаче постављају.

Радује иницијатива да можемо и у домаћим фабрикама и са домаћим стручњацима да направимо пуњаче, само недостају правила игре.

Број коментара 13

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 26. април 2024.
14° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво