Читај ми!

Ростислав Бељаков, човек иза „мигова“

Реч „миг“ постала је синоним за војну моћ Совјетског савеза. Њихов конструктор Ростислав Бељаков остаће упамћен по осмишљавању невероватних летелица које су задавале главобоље у војним круговима на Западу.

Руски конструктор авиона Ростислав Бељаков, који је прошле недеље преминуо у 94. години, није био претерано познат ван Совјетског савеза. Међутим, летелице које је осмислио и конструисао итекако су биле познате, наводи Би-Би-Си, осврћући се на живот легендарног конструктора.

Мали број речи толико подсећа на Хладни рат као акроним за конструкторски биро који је Бељаков водио две деценије - „МиГ“.

Неки од „мигова“ којима је Бељаков помогао да се са папира, од фазе цртежа вину на небо су међу најимпресивнијим које је Совjетски савез избацио, попут ловца-бомбардера „миг-23“, импресивног „миг-25“ који је могао да лети три пута брже од звука, и „миг-29“ са два мотора који је направљен као одговор на амерички „Ф-16“.

Бељаков је преузео посао генералног директора бироа „МиГ“ након смрти оснивача Артјома Микојана, 1971. године. Но, треба рећи да је у Бироу био од 1941, а један од првих послова му је био унапређење ловца „миг-3“.

Ипак, име Бироа постаје нашироко познато тек са појавом авиона „миг-15“, који је веома забринуо америчке војне кругове.

„Имали сте компактан, мали, маневарбилан и изузетно ефикасан ловац на млазни погон који је потпуно доминирао у ваздуху током рата у Кореји“, истиче Џонатан Гленси, авијацијски стручњак.

Према његовим речима, „миг-15“, било да је у ваздуху или у музеју на пиједесталу, евоцира успомене на хладноратовску еру.

Због њега је реч „миг“ постала толико позната да је просечна особа на Западу сваки руски војни авион током 50-их и 60-их година звала „миг“.

Бељаков је врло брзо постао један од „Мигових“ главних дизајнера, помажући у конструисању „мига-21“, који се производио скоро пуних пола века.

Попут „мига-15“, који је америчкој војсци задавао главобоље у Кореји, „миг-21“ је био ноћна мора у Вијетнаму.

Ипак, оно по чему ће Бељаков највише остати упамћен јесу наредни пројекти.

Огромни „миг-25 фоксбет", који је био велик као „ланкастер“ бомбардер из Другог светског рата а три пут бржи од звука, био је један од Бељаковљевих најимпресивнијих радова.

Био је невероватно брз. Машина која је достизала брзину од три маха била је дизајнирана да пресреће нову генерацију америчких стратешких бомбардера дугог домета који су носили нуклеарне бојеве главе, посебно „Б-70 валкиру“.

„Војни конкорд“ како су га многи назвали, двомоторни „миг-25“ могао је да достигне висину од 21 километар, а направљен је да буде смртоносни противник америчких бомбардера.

Тадашња серија сложених америчких бомбардера никада није ни ушла у службу, добрим делом захваљујући страху од „мига-25“, али се зато 1.186 „фоксбетова“ винуло у небо.

Бељаковљев дизајн, у који су Американци имали делимичан увид из шпијунских фотографија, уплашио је Пентагон и убрзао развој „Ф-15“, једног од главних стубова авијације САД.

Када је један совјетски пилот пребегао у Јапан у „мигу-25“ 1976. године, агенти ЦИА потпуно су расклопили и поново склопили авион пре него што је враћен Совјетском савезу.

Даглас Бери, са Међународног института за стратешке студије, први пут је упознао Бељакова када се Совјетски савез распао.

Упркос томе што је руски конструктор тада имао 70 година, он се и даље са пуно ентузијазма бавио развојем „мигова“, чак и у тешким временима за Биро.

„Распад Совјетског савеза убрзо је условио тотални колапс развојних планова и током 90-их година некада познати конструкторски биро борио се да опстане“, објашњава Бери.

Према његовим речима, највећи успех Бељакова је то што је он највећи разлог због којег је „Миг“ у Совјетском савезу био испред свог главног ривала - „Сухоја“.

„То се на најбољи начин видело и када је наручен ловац пете генерације. Прототип 'артикал 1,44' је направљен и спроведен је пробни тест, али Русија 90-их година није могла да финансира његов даљи развој и програм је напуштен“, истиче Бери.

„Мигови“ и даље служе у многим војскама широм света. И док судбина „Мига“ после распада Совјетског савеза не може да се мери са „Сухојем“, име које је за време Хладног рата изазивало жмарце на Западу остаће још дуго упамћено.

Уосталом, у току је развој „мига-35“, унапређене верзије „мига-29“.

Број коментара 12

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 25. април 2024.
8° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво