Радован Пантовић, четвртак, 05. јун 2014

Култура преваре

Обреновачки Џамбо је „пао“ али превара, изворно, атрибут слабости одавно је постала сигурно оруђе бахатих, арогантних и ауторитарних.

Када су се прве слике потпљеног Обреновца разлиле по насловницама таблоида и почеле да влаже очи емпатичних љубителеја ријалитија на Теразијама се појавио младић скрушене појаве и тужног лика. „Молим вас сто динара, ја сам из Обреновца, фали ми за лекове" понављао је на потезу до Београђанке и назад. Сутрадан је већ постао сумњив, а трећег дана било је јасно о чему се ради.

Мало затим, у хотел зрењанинског парка природе „Царска бара" бануло је петнаестак Рома. Рекли су, поплава их нанела. Лепо су прихваћени и збринути. Али тек што су се повратили, подигли расположење и обновили морал,  избачени су. Лажни страдалници! Враћени су својим кућама на београдску Палилулу у Котеж и Крњачу.

За то време Џамбо је из чамца вешто плео своју мелодраматичну причу. Спашавајући друге, трагични, обреновачки јунак утапао је бол за „изгубљеном породицом" женом и дететом. Није тражио, али стигло је и пара. Обрт је најавила фотографија; џамбо у новим патикама, дуксерици... и на карју са лисицама на рукама. Одговараће за превару, „лажно представљање" и „злоупотребу медија у несрећи"!?

У пост фестум причи из „прве руке", рођачке, Џамбо „и компанија" нису  лопови. Он је склон „да мало дода, претера", посебно кад га „понесе ситуација". Иначе „добар је и вредан" мада кажу „није баш сав свој". Добио је прилику и искористио. Измислио причу, одсањао и проћердао свој тренутак славе. Опште место јунака   „ситне преваре". Оне која прави штету али не шири опасност.

Остап Бендер, сатирични јунак Иљифа и Петрова, чувеном литерарном синтагмом „идеје наше, бензин ваш!" трајно је дефинисао ону другу врсту преваре у којој се штета „не види" али је опасност извесна. Остап се бави „великим комбинацијама" у несрећним и мутним временима. Он је постао универзални симбол довитљивих а сумњивих, превртљивих а предузимљивих. Његов циљ је богатство и лагодан живот а сан Рио де Жанеиро.

У нашем последњем, савременом, преводу „ лака лова, кулирање и Кипар". Популарност старе Бендерове „филозофије" овде не опада , само расте. Давно је преплавила домаћу естраду, бизнис и политику. Превара, изворно, атрибут слабости, карактеристика посусталих, палих и унижених, постала је оруђе бахатих, безобзирних, арогантних и ауторитарних.

Маскирани јавношћу, на „великим комбинацијама", неометано језде цитираћу, без имена, „лажни бизнисмени", „лажни хуманитарци", „лажни инспектори", „лажни политичари", „лажни саветници, заменици и помоћници..." Појаве се и „лажни свештеници".

А Џамбо, очишћен после затворске катарзе, из ћелије се, још у чуду, пита: „у чему је проблем са 'лажним страдалницима', мајку му, где ли сам се преиграо?"

број коментара 2 пошаљи коментар
(уторак, 17. јун 2014, 14:07)
anonymous [нерегистровани]

Tačno

Bravo kolega Pantoviću!

(уторак, 22. јул 2014, 21:24)
anonymous [нерегистровани]

Hvala vam Radovane,

odlican clanak.