Читај ми!

Жене чешће смртно страдају у саобраћају, јер је безбедност возила прилагођена мушкарцима

Последице саобраћајне несреће су далеко смртоносније за жене него за мушкарце. Део проблема лежи у томе што се у безбедносним тестовима које спроводе произвођачи аутомобила ретко користе лутке израђене по узору на просечно женско тело. Нова лутка за тестирање судара може помоћи у спасавању живота.

Према Иницијативи „Верити нау“ (Verity Now), са седиштем Сједињеним Државама, која промовише родну равноправност у погледу безбедносних мера у возилима, подаци говоре да је 73 одсто већа вероватноћа да жене буду повређене – а 17 одсто да ће смртно страдати – у саобраћајној несрећи.

Почетком године, истраживање спроведено на 70.000 пострадалих који су били заробљени у аутомобилу после саобраћајног удеса, показало је да су се жене чешће налазиле у овој ситуацији него мушкарци.

Лутке које произвођачи аутомобила користе у безбедносним тестовима прописаним законском регулативом су само „мушке“ лутке.

Швеђанка Астрид Линдер, инжењер и директор истраживања безбедности саобраћаја у Шведском националном институту за истраживање саобраћаја и транспорта, одлучна је да то поправи.

Радећи са тимом инжењера, Линдер је направила „женску“ лутку и користи је за тестирање  лакших судара који су последица слабијег удара у задњи део возила.

У интервјуу за Си-Ен-Ен, Линдерова наводи да су код жена различите врсте повреда чешће него код мушкараца.

„Жене имају више повреда кичме и кукова, што је сасвим логично јер жене имају шире кукове, шире карлице и седе ближе волану како би га држале и дохватиле педале“, објашњава инжењерка.

Лутка је конструисана на основу биометријских података у бази Института за саобраћај humanshape.org Универзитета у Мичигену. Модели се пројектују у рачунару и тестирају користећи софтвер за виртуелну симулацију судара и, уколико се покаже као добар, прави се физички модел који се користи у тестовима.

У Европској унији, наводи Линдерова, регулаторни оквири захтевају да у процени безбедности треба користити модел просечног мушкарца. У Сједињеним Државама, женска лутка Хибрид-III 5F је одобрена за тестирање, али одражава само пет перцентила америчких жена. Лакши је од просечне 12-годишње девојчице и не користи се за тестове судара на седишту возача већ само на седиштима сувозача. Произвођачи аутомобила пак тврде да раде у складу са задатим стандардима.

„Прототип нове лутке треба да покаже да имамо потребне податке да направимо и ‘просечну жену’, на исти начин као што смо већ дуго правили моделе ‘просечног мушкарца’. Надамо се да ће пројекат бити широко прихваћен и да ћемо у блиској будућности имати ситуацију да ће безбедност возила бити подједнако процењена за оба дела становништва. Али мора се почети са уредбом. Када премостимо тај јаз, тада ћемо добити замах да се крене напред“, наглашава Астрид Линдер у интервјуу за Си-Ен-Ен.

Број коментара 4

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 24. април 2024.
10° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво