Зашто је лоше да паметан телефон замени кључ аутомобила

Док Баварска индустрија мотора (БМВ) сматра да је кључ за врата аутомобила и за покретање мотора ствар прошлости, специјализовани амерички ауто-сајт „Бест рајд“, има опречан став – да „кључ заслужује дужно поштовање и надамо се да ће још дуго живети“.

Шеф продаје и маркетинга Групе БМВ Ијан Робертсон сматра да је кључ за аутомобил „мртав“ и да ће га заменити паметан телефон.

Произвођачи аутомобила су одређене функције већ унели у паметне телефоне, али још нису потпуно елиминисали кључ.

„Искрено, колико је људи којима кључ заиста треба?“, питао је недавно новинаре Робертсон на Сајму аутомобила у Франкфурту.

Већ неколико година је у многим новим аутомобилима физички кључ замењен „сензором близине“ који комуницира с јединственом електронском картицом у улози кључа у џепу власника.

Зато многи сматрају да је одавно уведени електронски привезак за даљинско откључавање врата аутомобила, „непотребан висуљак“, „остатак органа који је еволуција превазишла“, чије постојање изазива проблеме.

Робертсон је зато наговестио да БМВ разматра потпуно укидање кључа – „Да видимо да ли је то уопште изводљиво, и да ли то ми можемо да урадимо. А када ћемо то урадити, то ћемо тек да видимо“, рекао је Робертсон.

Може се помислити на десетак разлога „зашто је паметан телефон грозна замена за скромни кључ“, пише Бест рајд (BestRide.com), и као основни разлог наводи „бестселер“ упутство о томе шта урадити када се испразни батерија општеприхваћеног електронског привеска за даљинско откључавање врата аутомобила, а тада се у ауто не може ући.

То указује колики проблем је батерија, чега су произвођачи аутомобила – посебно БМВ – и те како свесни јер су се још пре много година потрудили да баш из тог разлога прави, физички кључ, елегантно „сакрију“ у електронски привезак за даљинско откључавање.

И то само због батерије привеска која ипак траје годинама, за разлику од батерије паметног телефона која се испразни једном дневно, понекад и чешће, а утичница и пуњач нису увек надохват руке, те како онда телефоном откључати и покренути аутомобил?

Уз то, паметни телефон је „исувише нестабилан“, непоуздан уређај да би имао улогу једине направе која откључава и покреће аутомобил.

Најчешћи проблем са сличним, новим, али већ распрострањеним електронским бравама улазних врата кућа и станова је то што брава треба да „препозна“ телефон који ће је откључати. То свакодневно ангажује читаву армију сервисера, а БМВ то вероватно има на уму, ако намерава да и даље брине о купцима својих аутомобила од 70.000 долара навише.

Али, то је само почетак тешкоћа јер се паметни телефони ажурирају бар двапут месечно и скоро сваког пута се притом некој од апликација деси нека чудна промена, те „ето опет прилике за поново компликовано 'упознавање' телефона са аутомобилом“.

Даље, иако би из низа разлога било пожељно да се исти телефон увек користи уз исти ауто, просечан век телефона је три године што је неупоредиво краће од века аутомобила.

Иако су данас аутомобили бољи, сигурнији, ефикаснији и штедљивији него што су били икада раније, произвођачи који су својевремено били синоним за поузданост, сада су под жестоком паљбом због распрострањене непоузданости технологије, најчешће повезане с досадашњом интеграцијом паметних телефона и аутомобила.

Тако је у извештају фирме „Џ.Д. Пауер“, специјализоване за поузданост аутомобила, за ову, 2017. годину, констатовано даље повећавање броја проблема повезаних с том технологијом, што је допринело смањењу поузданости производа ауто-индустрије у две узастопне године.

Просек је сада 156 проблема на 100 аутомобила.

Категорија „Аудио/Комуникације/Забава/Навигација“ (АЦЕН) и даље је најпроблематичнија, са 22 одсто учешћа међу свим проблемима власника са аутомобилима, што је два одсто више него прошле године.

Све те невоље изгледају као готово занемарљиве док се не узме у обзир сигурност дигиталних функција аутомобила што је „ноћна мора којом се нико озбиљно не бави“, пише Бест рајд.

Врло глупа идеја

На овогодишњој редовној светској хакерских конференцији ДЕФЦОН у Лас Вегасу, читава једна хала је била посвећена томе како се могу експлоатисати половичне мере сигурности уграђене у модерну аутомобилску технологију.

„Савремени аутомобили су компјутеризованији него икада раније. 'Инфотејнмент' и навигациони системи, вај-фај, аутоматско ажурирање софтвера и друге иновације имају за циљ да вожњу учине једноставнијом. Али, технологија возила није ишла у корак са данас растуће непријатељским безбедносним окружењем, остављајући милионе рањиве пред нападом“, наводи се на сајту Кар хакинг вилиџ (CarHackingVillage.com).

„Упутства за безбедност возила и не помињу злонамерне електронске претње. Иако су возила осетљива на исте 'вирусе' као и кућни компјутери, произвођачи аутомобила нису обавезани да провере безбедност електронике возила. Та ситуација је једноставно неприхватљива“, пише у књизи Крејга Смита „Приручник хакера аутомобила“ (The Car Hacker's Handbook), „библији“ ауто-хакера која је бесплатно на интернету.

Зато стручњак за електронску безбедност сајта Бетс рајд и хакер који не жели да му се објави име, о замисли директора БМВ-а о укидању кључа за аутомобил каже да је то „већ на први поглед врло глупа идеја“.

Јер, како је рекао, „моји пријатељи (хакери) и ја већ можемо пресретнути, покренути и одвести скоро све аутомобиле са електронским бравама који су сада у производњи. А зашто произвођачи желе да ствари постану још мање сигурне, то заиста не знам“.

„Тај суманути тренд повезивања свега на веб-уређај (у овом случају телефон), нама (хакерима) омогућава да провалимо у још више ствари. Не бих улазио у детаље, али, укратко, све то је врло, врло глупа идеја коју само неки идиот у маркетингу може сматрати добром“, рекао је стручњак сајта Бест рајд.

Број коментара 4

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 29. април 2024.
° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво