„Све стране неуронаука“ ‒ Милош Бајчетић

У четвртак, у Научном клубу Београд, одржано је треће предавање у оквиру циклуса „Све стране неуронаука“. Гост-предавач био је др Милош Бајчетић, професор на Медицинском факултету Универзитета у Београду. Предавањем „Неуромитови и легенде" настојао је да демистификује популарне научне митове.

Историја неуронауке богата је бројним примерима великих и фасцинантних открића. Међутим, рекло би се да, сасвим очекивано, постоји не тако мали број примера погрешно протумачених и неадекватних информација, па и потпуно погрешних интерпретација неких од тих открића, чак и паранаучних заблуда и митова о структури и функционисању људског мозга. На овом предавању говорило се о неким неуромитовима, као и о томе како су они настали.

„Наука, самим тим и неуронауке, пуна је занимљивих и фасцинантних открића, али логично, и бројних заблуда. Неке од њих су популарне попут оне како наводно користимо само 10% мозга, или врло упрошћене приче о људима којима доминира лева односно десна хемисфера мозга, што у основи и има истине, али је банализовано и претерано је отишло у неку другу крајност", изјавио је др Милош Бајчетић.

У медијима, и иначе у нестручној јавности, научна истраживања се поједностављују и преувеличавају, попут оних да полне разлике мозга значе боље интелектуалне способности или другачије понашање. Тако је и прошле године у јавност пуштена вест о новооткривеном органу. Наиме, у стручном часопису Scientific Reports, објављено је научно истраживање о новоткривеној структури, што је послужило као извор за вести о новооткривеном органу. Термин „нови орган" у оригиналном тексту није постојао, али то није спречило медије да вест пренесу по сопственом нахођењу. На предавању се, између осталог, говорило и о начину на који медији пласирају научне вести.

„Надам се да је људима било занимљиво, да су мало размислили о неуронаукама из необичног и другачијег угла, а све са идејом да то код њих побуди знатижељу и радозналост, те да се свесни тих митова и заблуда баве науком са највећим задовољством", рекао је др Милош Бајчетић.

уторак, 30. април 2024.