Британски и француски стручњаци истражиће воде код обале северне Француске у оквиру заједничке потраге за бродовима из Операције Динамо у Денкерку. Археолози ће у истраживању морског дна користити најновију технологију како би лоцирали олупине и остатке пловила које ће, како је планирано, рониоци следеће године извадити из воде.

Велика Британија и Француска трагају за олупинама „Бродова Денкеркаׅ“ из Другог светског рата Велика Британија и Француска трагају за олупинама „Бродова Денкеркаׅ“ из Другог светског рата

Британски премијер Винстон Черчил назвао је масовну евакуацију савезничких снага са плаже и пристаништа у Денкерку „чудом избављења“, али је операција спасавања више од 330.000 војника које су заробиле немачке снаге у мају 1940. године, имала високу цену.

Од око 1.000 пловила, од војних ратних бродова до рибарских чамаца, чамаца за спасавање и чамаца за разоноду, која су кренула да помогну људима заглављеним на француској обали у близини границе са Белгијом, стотине су потопљене током деветодневне Операције Динамо, уз губитак многих живота.

Нова сазнања о 37 олупина

Више од осам деценија касније, француски и британски археолози крећу у заједничко истраживање вода у области града на северу Француске, користећи најновију технологију у претраживања морског дна у потрази за потонулим пловилима херојске спасилачке армаде.

Надају се да ће сазнати више о 37 олупина чије су локације познате, као и да ће лоцирати друге потонуле бродове.

Пројекат, који заједнички воде француско Одељење за подводна археолошка истраживања (Drasssm) и Комисија за историјске грађевине и споменике Енглеске, започеће следеће недеље скенирање морског дна са површине.

Опрема коју ће археолози користити за геофизичко истраживање терена укључује вишезрачни дубиномер, сонар са бочним скенирањем и магнетометар. Сесил Суваж, археолошкиња која предводи француски тим експедиције, каже да се надају детаљној слици која ће омогућити рониоцима да се врате следеће године за подводна ископавања.

Пошто је радила на сличном пројекту потраге за пловилима која су учествовала у искрцавању у Нормандији, Суважова је свесна да они бродови који нису пропали до сада, могу бити у осетљивом стању након више од 83 године под водом.

„Желимо да их спасемо проучавајући их“, рекла је Сесил Суваж и додала да се нада да ће резултати истраживања бити разнолики.

„Не желим да пронађем један ратни брод или само један тип. (Волела бих) да можемо боље да разумемо детаље догађаја проналажењем различитих типова бродова који су били укључени“, објашњава Суважова.

У евакуацији је учествовало много различитих пловила, под британском, француском, белгијском, холандском, пољском, данском, норвешком и шведском заставом – од војних разарача и топовњача до јахти, чамаца за спасавање, рибарских чамаца, тегљача и (чувених) малих приватних чамаца који су похитали у помоћ са енглеске обале.

Слава "малих бродова" Денкерека

Они који су се одржали у води после оволико времена, највероватније ће бити већа пловила, рекао је Антони Фирт, шеф стратегије за морско наслеђе Комисија за историјске грађевине и споменике Енглеске.

„Слава 'малих бродова' Денкерка и њихов значај неће бити угрожени, али је више војске превезено већим бродовима.

„Пошто су робуснији, они ће бити видљивији при коришћењу планираних метода. Иако је мало вероватно да су мања пловила преживела нетакнута, можда су иза њих остали делови, као што су мотори и котлови, који би могли да се открију на морском дну“, навео је Фирт.

За многе потонуле бродове познати су називи, а један од њих је Краљица Брајтона (Brighton Queen), пароброд који је служио као миноловац. На њему је било 700 француских мароканских војника, од којих је скоро половина страдала када је пловило потонуло под налетом немачке паљбе.

„Денкерк није само британски догађај – мислим да је важно то запамтити“, рекао је Фирт. Истраживање ће, како је рекао, „вратити фокус на поморску димензију Денкерка и чињеницу да су физички остаци тога и даље тамо, на морском дну и део нашег поморског наслеђа“.

Важно место у сећању на Други светски рат

„Евакуација из Денкерка, заузима важно место у сећању Британаца на Други светски рат, али је далеко мање позната у Француској“, истакла је Клер Дестанк, француска археолошкиња која ће учествовати у истраживању и његовој организацији.

Клер Дестанк је спровела истраживање које је открило да је најмање 305 пловила потопљено, спаљено, уништено, напуштено, насукано или изгубљено током операције.

„Мислим да никада нисам чула за Операцију Динамо пре него што сам започела своје истраживање. Након што сам читала много о томе, а кроз сваки аспект мог истраживања, открила сам да то јесте било повлачење, али је оно било изванредно“, нагласила је Дестанкова.

Према њеним речима, француске снаге су одиграле важну улогу јер су захваљујући француским снагама савезници могли да задрже Денкерк, а сви војници су могли да пређу канал.

„Заиста мислим да су Британци и Французи заједно учинили да то буде изузетан тренутак Другог светског рата“, поручила је Клер Дестанк.

субота, 01. јун 2024.

Nena
Мамурлук – како преживети дан после
Cigarete
Шта ми се догађа с организмом кад престанем да пушим?
Decija evrovizija